Alkatrészek és késztermékek

  • Kálmán C. György
  • 2013. április 20.

Első változat

„Ma jó volt magyarnak lenni ebben a közegben” – mondta Orbán Viktor a strasbourgi Európai Néppárt-ülés után, pár napja.

Honnan ismerős ez a kifejezés?

Igen, ugyanonnan, ahonnan a „makacs térdsérülés”, az „űzi-hajtja a bőrt” meg „a szigetországi címeres tizenegy üdvöskéje”. Nem egyszerűen a sportújságírásból, hanem annak a legaljából, abból a rétegéből, ahol az újságírónak már végképp nem jut eszébe semmi, de ki kell tölteni a teret (időt), és a szöveg létrehozója azzal áltatja magát, hogy efféle „színes”, „eredeti” fordulatokkal érdekesebbé teheti mondandóját. Ebben a rétegben hangzik el – minden nagyobb nemzetközi verseny alkalmából, rendszeresen, már ha valamilyen értékesebb magyar eredmény születik –, hogy ebben és ebben a városban (stadionban, uszodában, lőtéren stb.) „jó magyarnak lenni”.

Legalább két dolgon lehetne most élcelődni, ezeket kihagyom. Először is a mondat igazságtartalmán (tényleg olyan jó-e, kinek jó stb.), másrészt azon, hogy honnan meríti kifejezéseit a magyar miniszterelnök. Ez utóbbi kérdést fűzném egy kicsit tovább, egy másik példával.

A szókincs (meg a kifejezések, mondatszerkezetek, mondatfűzések stb.) – megannyi készen kapott kupac; lomtár és ékszerkiállítás, presztízsétől függően. Nagy tehetségű művészek (ilyen például Parti Nagy) még a szemétdombról is képesek úgy összeválogatni az elemeket, hogy valami igazán érdekes álljon össze – mások maradnak a megszokott készletnél. Mindenki onnan kölcsönöz, ami kézre áll neki. Ritka és inkább kivételes, hogy valaki teljesen eredeti, meghökkentően újszerű, ismeretlen szóbeli arzenállal álljon elő (ők a nyelv művészei) – és kockáztatja, hogy nem (vagy alig) értik meg. Mindannyian mindig idézünk, felidézünk, átveszünk, felhasználunk – ezen nem érdemes gúnyolódni vagy sopánkodni, mindössze regisztráljuk, hogy a miniszterelnök éppen ezt a kifejezéskészletet használja. Érdekes, sajátos, jellemző.

Olykor meg rajta lehet kapni a nyelv használóit, hogy egy előre meghatározott, gondosan összeállított repertoárt használnak arra, hogy annak elemeit aztán gondosan beleszőjék a szövegbe. Így készülnek, gondolom, a politikai beszédek – és most nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy a Debrecen város új himnuszának szánt műalkotás is valahogy így készült.

Mint olvashattuk, kerek 2 millió forintnyi ösztöndíj ütötte a markát a nyilván igen tehetséges Jantyik Zsoltnak, aki létrehozta a linkben és itt is hozzáférhető dalt. Úgy képzelem, a mester két árkus papírt tett maga elé az asztalra, az egyiken zeneileg, a másikon a dal szövegét tekintve sorolta fel a teljesítendő penzumot, aztán sorra kipipálta az egyes tételeket. A zenei így festhetett:

– popzenei alapok

– harmatosan ifjú popénekesek

– érettebb operaénekesek

– vegyeskar, leánykar

– népi hegedű

– szimfonikus zenekar

 

Mindez megvolt, alig több négy és fél percnél. Jöhet a szöveg. Legyen benne

– boldogság

– idő (ez valamire jó lesz, olyan filozofikusan hangzik)

– igazság, szabadság, lélek

– „magyarnak maradni” (na, ezt nem kihagyni! felelősen figyelmeztetünk a veszélyekre!)

- helytelen viselkedésformák (panaszkodás, ítélkezés)

– szeretet (na, azért nem hit-remény-szeretet, a kálomista városban ez túl katolikusnak hangozna) (ez sokszor legyen, a Bencsikék is folyton ezt nyomatják)

– törvény

– ősi (ez Ákos egyik kedvenc szava is, gesztus!)

– valami lokálpatrióta izé (például hogy „itt élni”)

– Isten (tőle függünk, úgyis ő dönt, ilyesmi)

– szerelmi szál, hogy ne csak a kollektív hang, hanem a személyes sors is képviselve legyen

(nem feltétlenül ebben a sorrendben!)

 

Ez volt, ez lehetett a művész készlete – ahogyan a miniszterelnöknek a sportújságírás alja, úgy a debreceni himnuszköltőnek ez a motívumkészlet jutott. Vagy: ezt választotta. Mindegy. Nem(csak) a produktum ítélhető meg, hanem az a nyersanyag- vagy alkatrészkészlet is, amiből készül.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.