Nincs kettős beszéd

  • Kálmán C. György
  • 2014. szeptember 15.

Első változat

Soltész Miklós államtitkár közleményben kifogásolja a strasbourgi bíróságnak a magyar egyházakkal kapcsolatos ítéletét. Szépen bizonyítja a nyilatkozat, hogy szó sincs kettős beszédről.

Akkor most szokásomhoz híven megvédem szeretett hazánk szeretett kormányát, mert annyi csúnya bántás éri folyton szegénykét.

Például azt mondja mindenféle jöttment firkász, sajtóhiéna és norvégcivil, hogy kettős beszéd jellemzi – mást mond az Európai Unió grémiumai, a nyugati sajtó és a fontos külföldi partnerek előtt, mint itthon. Hogy vannak házi használatra szánt megfogalmazásai, amelyek saját magát fényeznék, népszerűségét emelnék, a vele kritikusokat viszont rossz színben tüntetnék fel, pöffeszkedően és agresszívan  – míg máshol, máskor (külföldön, a külföld számára) békülékeny és szerény, higgadtan érvelő és kiegyensúlyozott. A kettős beszéd jellegzetes figurája Jasszer Arafat volt, aki arab nyelvű és a palesztinai (és általában: közel-keleti) hallgatóságának véresszájú, durva és kíméletlenül Izrael-ellenes beszédeket mondott, míg európai (vagy általában: nem arab kötődésű) közegben maga volt a kedélyes szívjóság.

Nos, ezek a vádak teljesen igaztalanok. Szó sincs arról, hogy kormányunk élne a kettős beszéd eszközével.

Szépen igazolódott ez most, amikor az Emberi Jogok Európai Bírósága (Strasbourg) szeptember 9-én döntött az egyházak magyarországi diszkriminációjának ügyében. A magyar kormány nem volt rest, és a Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Államtitkárság, pontosabban annak Soltész Miklós nevű államtitkára már 11-én délelőtt közleményt hozott nyilvánosságra a kormányzati honlapon, ezzel a címmel: „A strasbourgi bíróság nem vette figyelembe a magyarországi jogszabályváltozások tartalmát”.

Soltész Miklós

Soltész Miklós

Fotó: MTI

A közlemény nyilvánvalóan nem kizárólag a magyar közvéleményt veszi célba, de nem is csak a külföldet – magyarul van (tehát arra számít, hogy a magyar közönség olvassa majd), de szól mindazoknak, akik a strasbourgi bíróság ítéleteit figyelik, tehát az európai (vagy világ)közvéleménynek. Ha valóban kettős beszédről volna szó, akkor Soltész államtitkár a mindig készséges közrádióban vagy köztévében nyilatkozna, majd ékes angol nyelven fogalmazna meg állásfoglalást, és eljuttatná a nagyobb hírügynökségekhez. (Akkor aztán összevethetnénk a kettőt, és eldönthetnénk, mennyiben különböznek.) De hát nem ez történt, az államtitkár olyan szöveget ír, amiről úgy gondolja, a külföld és a belföld számára egyaránt érthető és elfogadható. Lássuk.

A bíróság döntése – olvassuk – „beleillik egyes nemzetközi érdekcsoportok Magyarországgal szembeni támadássorozatába”. Új bekezdés. „Figyelemmel a strasbourgi bírósághoz benyújtott kártérítési kérelmekre, azok jellegéből és mértékéből is megállapítható, hogy az érintetteket itt elsődlegesen üzleti célú haszonszerzés motiválja, és szomorú, hogy ebben – az adófizető magyar emberek megkárosítását célzó tevékenységben – aktívan részt vesz egy magát emberi jogvédőnek beállító szervezet, amely az utóbbi időben egy másik ügy kapcsán is elhíresült.”

Soltész államtitkárnak a fentiek fényében meggyőződése, hogy az „egyes nemzetközi érdekcsoportok”, amelyek „támadják” hazánkat, éppoly evidens jelentéssel bírnak a külhoni olvasók számára, mint – ahogyan reméli – a magyarok pontosan tudják, miről van szó. Apró bibéje a dolognak, hogy ezekre a „nemzetközi érdekcsoportokra” folyvást csak így hivatkoznak mindenféle kormánytényezők, és hiába várjuk, hogy pontosan megtudjuk, kikről van szó. A rezsicsökkentést ellenző multikról? A keleti nyitást ellenző nyugatiakról? Az ivóvízkészletünkre pályázó országokról és vállalatokról? Én például képtelen vagyok rájönni. (De lehet, hogy rajtam kívül mindenki tudja.)

Ugyancsak szentül hiszi Soltész államtitkár, hogy ha azt állítja, a bírósághoz forduló egyházakat „üzleti célú haszonszerzés motiválja”, az semmiféle homlokráncolást, fejvakarást vagy kérdő pillantást nem vált majd ki a külföldi olvasókból – ahogyan a magyar olvasók már bizonyára valamennyien pontosan tudják, hogy ezek a semmirekellő szekták csak a pénzre hajtanak. És végül a jogvédők (akik voltaképpen magukat „emberi jogvédőnek beállító szervezetek”) Soltész gondolatrendszerében univerzális hányingert váltanak ki – nemcsak a magyar emberek értesülhettek már számtalanszor arról, hogy a jogvédelem a bukott liberalizmus szánalmas, régen meghaladott szabadidős tevékenysége, hanem ezt más országokban is így gondolják mindazok, akik leszámoltak a sehová nem vezető, a kulturális baloldalhoz köthető, bűzhödt és versenyképtelen világnézettel.

Összefoglalom. A kormánynak esze ágában sincs a kettős beszéd eszközeivel élni, bizony, ugyanazt mondja a külföldi és a magyar közönségnek is. Nem habozik a magyar eszményeket nyíltan a külhoniak elé tárni, és nem titkolja el a hazai honpolgárok elől, hogy mit is felel az európai lépésekre. Nyílt, őszinte, egyenes beszéd.

Tudja csak meg az egész világ. Ilyen paranoid, tahó, buta állatok vagyunk mi.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.