Kitiltották a melegeket a szegedi Új Nemzedék Központból

  • narancs.hu
  • 2017. november 26.

Fekete Lyuk

Az irodáról még a homofóbiát ellenző matricát is leszedték.

A Szegedi LMBT Közösségért Csoport aktivistáival készült volna egy interjú, amelyben a tagok szívesen meséltek volna az őket megkereső lapnak – egyebek közt – a szegedi Új Nemzedék Központ (ÚNK) közösségi terében szerzett pozitív élményeikről. Megkérdezték a közösségi tér helyi vezetőit is, akik továbbították a lap kérdését a budapesti központba. „Ekkor érkezett a hidegzuhany: az erősen kormánykötődésű menedzsment nem csak a sajtószereplést tiltotta le, de a szervezet rendezvényeit sem engedélyezi tovább az ÚNK helyi közösségi terében” – közölte a helyi ügyekkel foglalkozó Szegedi Csípős blog.

A Szegedi LMBT Közösségért Csoport végül a már beharangozott filmklubját sem tarthatta meg, és a korábban kirakott, a homofóbiát ellenző "biztonságos tér" matricát is leszedték a bejáratról.

Novák Katalin, család- és ifjúságügyért felelős államtitkár és Kakas Béla, a megyei közgyűlés elnöke tavaly adta át a közösségi teret

Novák Katalin, család- és ifjúságügyért felelős államtitkár és Kakas Béla, a megyei közgyűlés elnöke tavaly adta át a közösségi teret

Fotó: ujnemzedek.hu

A kitiltást azzal magyarázták, hogy az LMBT-emberek érdekeit védő civil szervezet a kormányzati és uniós támogatásból működő Új Nemzedék Központ szerint „politizál”, amikor próbál beleszólni az őket érintő közügyekbe. Azt már a hírt szemléző 24.hu írja, hogy november 10-én tett ígéretet Szeged város közgyűlése arra, hogy a jövő évi esélyegyenlőségi program elkészítése során szem előtt tartják az LMBTQ-közösség igényeit is. A közösség tagjai tapssal fogadták az előterjesztést. Talán ez lehetett az a „politizálás”, amire az ÚNK vezetősége hivatkozott.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.