Matolcsy szerint a magyar felzárkózás záloga, hogy ne legyen világháború

  • narancs.hu
  • 2019. október 29.

Fekete Lyuk

Vagy valami ilyesmi.

Gazdasági világháború zajlik és még sokáig nem lesz vége. A jegybankelnök véleménycikket írt a Növekedés.hu-ra.

"2003-ban az Amerikai Birodalom válaszolt az Európai Unió és az euró jelentette kihívásra, és elindította az új 30 éves háborút", írja Matolcsy, majd így folytatja: "akik tervezték, szinte pontosan igazodtak az első harmincéves háború (1618-48) szakaszaihoz, miközben az akkori európai háború mostanra világméretűvé tágult. Akkor a cseh, dán, svéd és francia szakaszt zárta le 1648-ban a Westfáliai Béke. Az új 30 éves háborúban az iraki, angol, orosz és kínai szakaszt zárhatja talán le egy békekötés 2030 körül."

De Matolcsy szerint mégsem az eredeti forgatókönyv valósulhat meg, ugyanis egy tábornok 2018-ban javaslatot tett az amerikai stratégia módosítására, miszerint el kell kerülni a világméretű háborúskodást.

Matolcsy szerint ez Magyarország szempontjából is döntő jelentőségű, ugyanis a "múlt század három világháborújából (első, második és hidegháború) mi magyarok óriási veszteségekkel kerültünk ki, most azonban bíztató jövő előtt állunk."

false

De csak akkor, "ha mindenáron (szó szerint) megőrizzük a 2010-től felépülő siker mögötti aranyháromszöget: a politikai stabilitást, a pénzügyi egyensúlyt és a gazdasági növekedést.E három újkori magyar igazságból már jön a ráadás: felzárkózás Nyugat-Európához."

Nagyívű elemzését a jegybankelnök végül egy idézettel zárja: "Semmi sem fogható a jelen pillanat céljának egyszerűségéhez (Hagakure)"

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.