Film

A fegyvertelen katona

  • - kg -
  • 2017. február 12.

Film

Egyszerű, de tiszta nóták / Amiket én dalolok / Mert a szívem súgja őket / Nem is olyan nagy dolog – meg nem erősített hírek szerint e sorokat mormolta maga elé Mel Gibson új filmje forgatásán, ami már csak azért is hihető, mert Gibsonnál jobban talán senki sem érzi Hollywoodban Szabolcska Mihály egyszerű, de tiszta költészetét. Ékes bizonyíték erre az őszbe csavarodott, bűnbánó bigott egyszerű, de tiszta filmje, A fegyvertelen katona, melynek hőse egy egyszerű, de tiszta lélek, aki Isten szavát és egyháza tanítását követve sem fegyvert fogni, sem ölni nem hajlandó (a történet igaz), noha ezt is, azt is az idő (a második világháború) és a hely (az amerikai hadsereg sorai) is több mint kívánatossá teszik. Szóval, volt egyszer egy fiú, akire számos lélektani kategória illik, de ebből a fiúból Gibsont leginkább a szent együgyű érdekelte, aki akkor magasztosul fel csak igazán, amikor a kénköves pokol nevű közhely legmélyebb bugyraiban, a tőből letépett végtagokkal és kifordult emberi belsőségekkel dúsan borított harcmezőn a mezei felcserből Isten által megszólított mentőangyal lesz. Gibson egyszerű, de tiszta filmjében a japánok egyszerűek, de gonoszok, az amcsik pedig – sok egyszerűen ábrázolt, egyszerű lélek – végül megtanulják értékelni a soraikba tévedt megváltót. Ám a legdicsőbb nap mégiscsak a műbél­specialistákra virradt, akik a szétszaggatott emberi testek oly nagy műgonddal kivitelezett, széles választékát produkálják, hogy arra kevés példa akad az egyszerű, de tiszta filmek Oscar-díjakkal kikövezett mezőnyében.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.