Film

A fegyvertelen katona

  • - kg -
  • 2017. február 12.

Film

Egyszerű, de tiszta nóták / Amiket én dalolok / Mert a szívem súgja őket / Nem is olyan nagy dolog – meg nem erősített hírek szerint e sorokat mormolta maga elé Mel Gibson új filmje forgatásán, ami már csak azért is hihető, mert Gibsonnál jobban talán senki sem érzi Hollywoodban Szabolcska Mihály egyszerű, de tiszta költészetét. Ékes bizonyíték erre az őszbe csavarodott, bűnbánó bigott egyszerű, de tiszta filmje, A fegyvertelen katona, melynek hőse egy egyszerű, de tiszta lélek, aki Isten szavát és egyháza tanítását követve sem fegyvert fogni, sem ölni nem hajlandó (a történet igaz), noha ezt is, azt is az idő (a második világháború) és a hely (az amerikai hadsereg sorai) is több mint kívánatossá teszik. Szóval, volt egyszer egy fiú, akire számos lélektani kategória illik, de ebből a fiúból Gibsont leginkább a szent együgyű érdekelte, aki akkor magasztosul fel csak igazán, amikor a kénköves pokol nevű közhely legmélyebb bugyraiban, a tőből letépett végtagokkal és kifordult emberi belsőségekkel dúsan borított harcmezőn a mezei felcserből Isten által megszólított mentőangyal lesz. Gibson egyszerű, de tiszta filmjében a japánok egyszerűek, de gonoszok, az amcsik pedig – sok egyszerűen ábrázolt, egyszerű lélek – végül megtanulják értékelni a soraikba tévedt megváltót. Ám a legdicsőbb nap mégiscsak a műbél­specialistákra virradt, akik a szétszaggatott emberi testek oly nagy műgonddal kivitelezett, széles választékát produkálják, hogy arra kevés példa akad az egyszerű, de tiszta filmek Oscar-díjakkal kikövezett mezőnyében.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.