Film

A fegyvertelen katona

  • - kg -
  • 2017. február 12.

Film

Egyszerű, de tiszta nóták / Amiket én dalolok / Mert a szívem súgja őket / Nem is olyan nagy dolog – meg nem erősített hírek szerint e sorokat mormolta maga elé Mel Gibson új filmje forgatásán, ami már csak azért is hihető, mert Gibsonnál jobban talán senki sem érzi Hollywoodban Szabolcska Mihály egyszerű, de tiszta költészetét. Ékes bizonyíték erre az őszbe csavarodott, bűnbánó bigott egyszerű, de tiszta filmje, A fegyvertelen katona, melynek hőse egy egyszerű, de tiszta lélek, aki Isten szavát és egyháza tanítását követve sem fegyvert fogni, sem ölni nem hajlandó (a történet igaz), noha ezt is, azt is az idő (a második világháború) és a hely (az amerikai hadsereg sorai) is több mint kívánatossá teszik. Szóval, volt egyszer egy fiú, akire számos lélektani kategória illik, de ebből a fiúból Gibsont leginkább a szent együgyű érdekelte, aki akkor magasztosul fel csak igazán, amikor a kénköves pokol nevű közhely legmélyebb bugyraiban, a tőből letépett végtagokkal és kifordult emberi belsőségekkel dúsan borított harcmezőn a mezei felcserből Isten által megszólított mentőangyal lesz. Gibson egyszerű, de tiszta filmjében a japánok egyszerűek, de gonoszok, az amcsik pedig – sok egyszerűen ábrázolt, egyszerű lélek – végül megtanulják értékelni a soraikba tévedt megváltót. Ám a legdicsőbb nap mégiscsak a műbél­specialistákra virradt, akik a szétszaggatott emberi testek oly nagy műgonddal kivitelezett, széles választékát produkálják, hogy arra kevés példa akad az egyszerű, de tiszta filmek Oscar-díjakkal kikövezett mezőnyében.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.