Film

A pótolhatatlan Werner doktor

  • 2017. február 12.

Film

A valóságos cím sokkal kifejezőbb: Vidéki orvos. Merthogy a film egy vidéki orvosról szól, sőt a vidékiorvos-létről. A létezésnek arról a sajátos, kihalófélben lévő módozatáról, amelyben egyszerű emberek várják a csodát bajukban a mindig elérhető, de korlátos eszközökkel rendelkező orvostól – s ő teszi is a csodát. Nemcsak robotosa, de tudósa, mágusa a mindennapi sérüléseknek és az elesett öregek szenvedéseinek, amelyekben egy-egy félrecsúszott élet fájdalma fejeződik ki. S vajon nem csúszott-e félre az ő élete is? Nem a férje örökös elfoglaltságát, a falusi élet szerény perspektíváit megelégelve lelépő asszony hiánya, a csak telefonon elérhető gyerek elidegenülése, a közösség szeretete ellenére is alig elviselhető magány növesztette-e agyszövetei közé azt az operációval el nem távolítható daganatot, amely már nemcsak mindent feledtető munkájában, de valóságérzékelésében is zavarja? Lehet-e esély túlélni ezt a titokban elviselni tervezett bajt? Főleg, ha a segítségül küldött friss diplomás – orvosnak kezdő, ám ápolónőként már tapasztalt – kolléganőben kezdetben az ügyetlen városi vendéget látja, aki csak összezavarja a célszerűen kialakított munkamenetet és kapcsolatrendszert.

Nincs semmi rendezői patrondurrogtatás a filmben, elég drámai anyagot szolgáltat a visszafogottan bemutatott napi tevékenykedés, amelynek szépsége nem üres kliséként, hanem megszenvedett tapasztalatként jelenik meg a François Clouzet alakította doktor könnyen megszerethető, illúziótlanul józan alakján keresztül.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.