Film

A Nagy Fal

Film

Már egy ideje foglalkoztatja az amerikai stúdiókat, mit is kéne kezdeni Kínával. Kína filmgyártása viszont egész eddig jól elvolt a nyugati piacok nélkül (bár történtek közeledési kísérletek). Előbb-utóbb persze mindenhol felmerül a nézettségi mutatók feltornázásának nemes szándéka, így egyre sürgetőbb is közös nevezőt találni. Ennek egyik logikus eszköze volna a koprodukciók készítése.

A Nagy Fal ilyenformán nem a művészi értékei miatt úttörő mű, hanem azért, mert új irányt jelez a globális filmipar működésében. Zhang Yimou filmje arra tesz kísérletet, hogy a nyugati és kínai közönséget egyszerre nyerje meg. Az eredmény egy nem túl szimpatikus hibrid.

A kiszámíthatóan buta történet kezdetén két zsoldos (Matt Damon és Pedro Pascal) érkezik a nagy falhoz; lőport keresnek, hogy Nyugaton eladhassák. Kiderül, hogy a falrendszert földönkívüli(!) szörnyek miatt építették, akik 60 évente az emberek ellen törnek. Ezen a ponton a film simán tagozódik be a történelmet természetfölötti marhaságokkal ötvöző alkotások sorába (Cowboyok és űrlények, Abraham Lincoln, a vámpírvadász). Az viszont szokatlan (és némileg üdítő), hogy kapunk egy viszonylag kidolgozott, karakán hősnőt, aki rendre rátromfol a szimpatikus idegenre, és megismerteti vele a kínai értékrend preferenciáit. Damon zsoldosa és Tian Jing Lin parancsnoka tanulnak egymástól, egymásnak feszül individualizmus és kollektivizmus (s a végén az obligát szerelmi jeleneteket is megússzuk). A látvány elsőrangú, de a történet sutaságát és sablonosságát nem feledteti.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.