Film

A Nagy Fal

Film

Már egy ideje foglalkoztatja az amerikai stúdiókat, mit is kéne kezdeni Kínával. Kína filmgyártása viszont egész eddig jól elvolt a nyugati piacok nélkül (bár történtek közeledési kísérletek). Előbb-utóbb persze mindenhol felmerül a nézettségi mutatók feltornázásának nemes szándéka, így egyre sürgetőbb is közös nevezőt találni. Ennek egyik logikus eszköze volna a koprodukciók készítése.

A Nagy Fal ilyenformán nem a művészi értékei miatt úttörő mű, hanem azért, mert új irányt jelez a globális filmipar működésében. Zhang Yimou filmje arra tesz kísérletet, hogy a nyugati és kínai közönséget egyszerre nyerje meg. Az eredmény egy nem túl szimpatikus hibrid.

A kiszámíthatóan buta történet kezdetén két zsoldos (Matt Damon és Pedro Pascal) érkezik a nagy falhoz; lőport keresnek, hogy Nyugaton eladhassák. Kiderül, hogy a falrendszert földönkívüli(!) szörnyek miatt építették, akik 60 évente az emberek ellen törnek. Ezen a ponton a film simán tagozódik be a történelmet természetfölötti marhaságokkal ötvöző alkotások sorába (Cowboyok és űrlények, Abraham Lincoln, a vámpírvadász). Az viszont szokatlan (és némileg üdítő), hogy kapunk egy viszonylag kidolgozott, karakán hősnőt, aki rendre rátromfol a szimpatikus idegenre, és megismerteti vele a kínai értékrend preferenciáit. Damon zsoldosa és Tian Jing Lin parancsnoka tanulnak egymástól, egymásnak feszül individualizmus és kollektivizmus (s a végén az obligát szerelmi jeleneteket is megússzuk). A látvány elsőrangú, de a történet sutaságát és sablonosságát nem feledteti.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.