A szappanzsaru

Rob Cohen: Alex Cross

  • - borz -
  • 2012. december 8.

Film

A "legjobban kereső író", James Patterson annak köszönheti kitüntető címét, hogy termékenyebb, mint a Nílus deltája: tavaly például tizennégy kötettel árasztotta el a piacot.

Módszeréről kár volna értekezést írni: szériákban nyomja, Alex Cross nevű sokoldalú hősének viselt dolgai immár tizenhét kötetet töltenek meg. Eddig hármat filmesítettek meg közülük; talán A gyűjtő (1997) a jobbik, hála a címszerepet adó Morgan Freemannek és partnerének, Ashley Juddnak. Négy évvel később A pók hálójában már csak az öregedő, megfáradt Freemant tudja bevetni az üres nagyotmondás meg a közhelyek ellensúlyozására.

Alex Cross ökonomikusan és haszonelvűen megtervezett figura: zsaru, szakpszichológus, népszerű könyvek szerzője, aki a washingtoni rendőrség, majd az FBI kötelekéből kilépve magánzó lesz, de egykori alkalmazói továbbra is igénybe veszik szolgálatait. 't hívják ki az érdekesebb esetekhez - az "érdekesség" leginkább pszichopata sorozatgyilkost jelent -, ha mégsem, akkor személyes érintettségre hivatkozva jelenik meg a helyszínen, és a következő percben már át is veszi a nyomozás irányítását. Hogy lehet ez? Patterson munkásságának élvezetét (úgy papíralapon, mint mozgóképen) az szavatolja egyedül, ha nem teszünk fel kérdéseket.

Az egyszer - vagy egyszer sem - nézhető moziadaptációknak is minősített esete az új Alex Cross, amelyhez erősen átdolgozták a regényt, a nevetségességig emelve az eleve túl magas téteket. A főgonosz egyszerre profi bérgyilkos és az ölést élvező pszichopata, aki nemcsak a hős, hanem a társa szerelmével is végez (mintegy önszorgalomból, túlórában), s így egyszerre két bosszúszomjas nyomozó ered a nyomába saját kezűleg lefűrészelt vadászpuskával, hogy aztán a megbízóra is unortodox büntetést mérjenek. A szolgálati szabályzattól és a realitástól elrugaszkodott rendező és forgatókönyvírók mellé lelkesen zárkózik fel az egész stáb és a színészgárda. Rob Cohen nagy bátran egy tévékomikusra, szappansztárra osztotta a címszerepet, és Tyler Perry meghálálja a lehetőséget: úgy játszik, mint ezer ördög, ha bánat éri, krokodilkönnyeket hullat, ha dühös, ölni tudna villámló szemével, s az csak természetes, hogy a partnerek sem hagyják lemosni magukat a vászonról. Erőfeszítéseiket odaadóan támogatják a sminkesek és fodrászok: csak a szupernagyi parókájáért minimum két év eltiltás járna. És ha ennyi nem volna elég, már készül a következő Cross-film, s egyes bloggerek azzal ijesztgetnek, hogy annak már a rendezője is Tyler Perry lesz.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.