tévésmaci

Találkák a zergeistállónál

  • tévésmaci
  • 2012. december 8.

Film

Amikor Sztupa és Troché az álomlépcsőn ücsörögtek, nem voltak egyedül. Nem volt persze nagy tömeg sem; ne úgy képzeljük el, mint nyáron a Spanyol lépcsőt vagy egy szardíniás dobozt, de itt-ott azért kuporogtak párocskák, magányos figurák, unokák, nagyszülők. Nem különösebben zavarták egymást, egyrészt mindenki álmodott, másrészt hosszú és széles volt az álomlépcső. Legalább olyan széles, mint az odesszai lépcső, legalább olyan hosszú, mint a vonatfütty. Nem sokan tudtak a létezéséről, még kevesebben a feltalálási helyéről, de ahhoz éppen elegen, hogy az ember sose lehessen teljesen egyedül; érkezhetsz bármelyik napszakban, mindig találsz itt valakit. A bármelyik napszakot persze az adott keretek között kell értenünk, hisz az álomlépcső sötétedés után egyszerűen bezár, udvarias hoszteszek érkeznek csinos, ám szerfelett praktikus, talán a parkőrökéhez hasonlítható uniformisban, s előbb ébresztgetik, majd kitessékelik a kuncsaftokat, amikor leszállt az este. Belépőjegy nincs, így nem is nagyon zúgolódik senki, noha a legtöbbük álma éppen a legérdekesebb, legizgalmasabb résznél szakad félbe - ahogy az már lenni szokott. Ámbátor minden általánosítás félre is visz egy kicsit, hiszen rendszeresen akadnak olyanok, akiket valami szörnyű rémálomból ment ki a puhán vállukra eső finom kis kacsó. Az álomlépcső ugyanis nem válogat, nem szolgáltatást nyújt, csupán álmokat, mindenfélét. S mivel nem akarunk kicsúszni a római színből, azt mondjuk, ne olyannak képzeld el, mint egy ókori istenséget, akihez, ha eleget és megfelelően imádkoztál (mai nyelven: helyesen töltötted ki a nyomtatványt, s az illő illetékbélyegről sem feledkeztél meg), akkor teljesíti a szakterületéhez tartozó kívánságaidat. Nem, az álomlépcsőt nem lehet befolyásolni, pláne megvesztegetni, hellyel kínál, s ha elfogadod, minden az ő szabályai szerint folytatódik. Így aztán vannak olyanok is, akik csalódtak benne, s nem jönnek többet, de a többségnek bejön, s arról sem hallottunk, hogy bárkit függővé tett volna. Nem úgy, mint a tévé.

Pénteken, aki korán kel, besétálhat 10.35-kor Polanski Zsákutcájába a Cinemaxon. Jobb, ha szó szerint értik a címet, lévén az ifjú, feltörekvő versenyző a Kés a vízben egy fokkal karcosabb verzióját próbálta a tisztelt nyugatiak nyakába sózni, 1966-ban, pár évvel az eredeti után, amikor már az Iszonyatot is megcsinálta (érti a fene, hogy miért). Este tízkor lesz az MGM-en egy 1982-es thriller, Az éjszaka csendje, melyben Roy Scheider és Meryl Streep keverednek gyilkossági ügybe; szerintem kivágják magukat. Én is kivágnám őket.

Szombaton az amerikai háborús filmek egyik különösen avétos darabja, a Tengeri farkasok következik ebédszünet után az RTL Klubon, Roger Moore-ral és David Nivennel. Ebédszünetben Cyranót néztünk a Dunán, 1950-ből, José Ferrer hozta benne a nagyorrút. Este kilenctől mind a két Grindhouse a Film Mánián, s a jobbikkal kezdik.

Vasárnap Johnny English és A Mississippi szirénája vagy szirénje, már nem tudom, előbbi nyolctól a tv2-n, utóbbi utána az MGM-en. Magyarul Mr. Bean bepróbálkozik Mr. Bonddal, Truffa Francin meg Amerikával, s jön a vadító dizőz, hogy a fülünkbe lihegje az egyiknek sikerül... kezdetű és tartalmú izzatag sanzonját. Szerintem Beant azért hívják Englishnek benne, mert nincs neki keresztneve, s nem mondhatja, hogy a nevem Bean, James Bean, pedig de jól is hangzana. A nevem Jancsi, Bab Jancsi, szevasz, én meg Kukorica, Kukorica Jancsi vagyok, s lenyomnák a francia királyt - először.

Hétfőn Bond régi ellenfelei jönnek, a komcsik, az áldott adásmentes nappal.

Kedden Az ifjúság édes madara (vö. komcsik) este kilenckor a Dunán, éjjel pedig tánc (félig-meddig): előbb Iskola Ettore (nyilván Direttore; aki ugye rendezett az életében táncfilmet) Féltékenységi drámája éjfél után a Film Mánián, majd kettő előtt a tv2-n a Táncalak, ami ugyancsak szerelmi ügymenet, csak magyar kiszerelésben.

Szerdán Jackie Brown az RTL Klubon, csütörtökön Svarc a film+-on. Ezekért tévét tartani? Inkább tengerimalacot.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.