A NÉP ELLENSÉGEI

  • - kyt -
  • 2010. október 28.

Film

Egy kambodzsai újságíró járja fáradhatatlanul és eltökélten az országot, interjúkat, videofelvételeket készít, a kazettákat ládába zárja. A családja sem tudja, min ügyködik komor befelé fordultságban: az 1975-79 közötti vörös khmer rezsim gyilkosait keresi, szeretné vallomásra bírni őket, megismerni az indítékaikat. A '90-es évek végén kezdte meg türelmes és aprólékos munkáját, s végül sikerült vallomásra bírnia a mintegy kétmillió embert elpusztító vörös khmerek második számú vezetőjét is.
(Az első, Pol Pot meghalt, mielőtt kellemetlen kérdésekkel kellett volna szembesülnie.) Nuon Chea beismeri, hogy ő volt az egyik kezdeményezője a népirtásnak, amelyre úgymond a helyes politikai irányvonal megőrzése érdekében volt szükség. (Akkor még szabadon élt, most már - 84 évesen - letartóztatva várja jövőre esedékes bírósági tárgyalását.) Megbánásnak csak akkor adja jelét, amikor megtudja, hogy a riporter - akivel az évek során bizalmas, már-már baráti viszonyba került - egész családja is a vérengzés áldozata lett.

A békés kambodzsai rizsföldeket tömegsírok szegélyezik, fiatal nő hűti magát az iszapos vízzel, melynek mélyén talán holtak maradványai oszladoznak, miközben nehezen oldódó nyelvű egykori gyilkosok tárják fel a hűvösen részletező kérdésekre válaszolva, hány embert öltek meg és miként, hová és hogyan temették el őket. Nem ez az első dokumentumfilm a Verzión, amiben megszólalnak a népirtás tettesei. Abban új és más, hogy belülről - emiatt aztán súlyosan, nyomasztóan - ábrázolja a múlt feldolgozásának nehézkes, igazából reménytelen folyamatát: áldozat a gyilkos is, a túlélő is, miközben valamilyen módon mindenki levetné magáról a múlt értelmetlenségének és érthetetlenségének a terhét, menekülne előle. Újságíró hősünk például vissza a határszélre, paraszti sorba.

Egyedül Nuon Chea, a kettes számú tömeggyilkos magaslik riasztóan a múlttal vergődve viaskodók sokasága fölé igaza rendíthetetlen tudatában, húsz év után is büntetlenül.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.