RH+ - Rebecca Hall színésznő

  • Kriston László
  • 2010. október 28.

Film

Arisztokratikus brit beszédmodor, németalföldi festők képeire illő arc, pedigrés családnév, 28 esztendő és egy Golden Globe-jelölés. Sir Peter Hall rendező és Maria Ewing operaénekes lánya most a Tolvajok városában viszi a főszerepet. A Vicky Cristina Barcelona, a Frost/Nixon vagy A tökéletes trükk sztárjával a Berlinalén beszéltünk.
Arisztokratikus brit beszédmodor, németalföldi festők képeire illő arc, pedigrés családnév, 28 esztendő és egy Golden Globe-jelölés. Sir Peter Hall rendező és Maria Ewing operaénekes lánya most a Tolvajok városában viszi a főszerepet. A Vicky Cristina Barcelona, a Frost/Nixon vagy A tökéletes trükk sztárjával a Berlinalén beszéltünk.

Magyar Narancs: Milyennek láttad Ben Afflecket a rendezői székben?

Rebecca Hall: Nem színészként jár az agya, keresi, üldözi a pillanat igazságát. Nagyon sármos és karizmatikus figura, ami szintén nem utolsó dolog. Időnként azért beleszaladok rendhagyó rendezői döntésekbe. Christopher Nolan A tökéletes trükkben például a nagyjelenetet forgatta le velem először, amikor könyörgök a férjemnek, hogy mondja meg, szeret-e engem. Megjelentem a díszletben, bemutatkoztunk: "Szia, Christian (Bale - a szerk.), Rebecca vagyok". Azelőtt sosem találkoztam vele, és máris belecsaptunk. Na, az elég félelmetes volt.

MN: Ifjú angol színésznőként nem vagy megilletődve, amikor Hollywoodban dolgozol?

RH: Megilletődöttségről szó sincs, a mi házunk tele volt sztárokkal.

MN: Édesapád alapította a Royal Shakespeare Companyt. Mennyire volt magától értetődő, hogy színész leszel?

RH: Amikor nyolcévesen szinte véletlenül bekerültem az apám rendezte The Camomile Lawn (1992) című tévésorozatba, és az első forgatási nap után apu megkérdezte, vajon ezt szeretném-e csinálni, ha nagy leszek, magától értetődő volt, hogy igen.

MN: S apád bólintott, well.

RH: Nem örült neki. Legkevésbé azt bírta, hogy az utolsó tanévben leléptem a Cambridge-i Egyetemről. ' ugyanis ott szerzett diplomát. Már az előző két évet is színjátszással töltöttem, és alig tanultam, úgyhogy nem volt túl sok értelme maradni.

MN: Könnyebben nyílnak az ajtók a neved miatt?

RH: Ellenkezőleg. Mindenki azt hiszi, hogy csak a családom miatt boldogulok a pályán. Amikor először játszottam a West Enden, tudtam, hogy ha elcseszem, akkor nekem annyi. Leírnak, elintéznek mint protekcióst, és soha nem kapok újabb megbízást. Eléggé félelmetes volt ennek tudatában színpadra lépni. (Végül díjat kapott alakításáért a Warrenné mesterségében - K. L.) A brit filmvilág nem fenékig tejfel. Nehezen jön össze a pénz egy-egy produkcióra. Egy brit színésznőnek valóságos csoda, ha végre elkészül egy filmje. Még a magassarkút is leveszem, csak hogy testmagasságban passzoljak a filmbéli partnerhez.

MN: Volt lázadó korszakod?

RH: Még szép! Rájöttem, hogy az én hátteremmel milyen uncsi és kiszámítható, ha a színészi hivatást választom. Úgy gondoltam, minden más foglalkozás nemesebb az előadó-művészetnél. "Én majd igazi művész leszek!" Festő. Baromság! Azóta észhez tértem.

MN: És mi a helyzet a szépséggel?

RH: Manapság már a mulandóságon is filózgatok. Apám idén tölti be a nyolcvanat!

MN: A filmekben mégiscsak megkövetelik, hogy mutatós légy.

RH: Vágytam is rá, hogy a forgatások után megajándékozzanak a filmbéli ruhatárammal, mert mind tele volt jobbnál jobb darabokkal. De sosem történt meg. Legutóbbi filmem, a Please Give készítői azonban mindent elkövettek, hogy egyik ruhám se álljon jól. Mindegyik vagy túl hosszú, vagy túl kicsi, vagy túl nagy volt rám, így olybá tűnt, nem érzem magam jól a bőrömben, és ilyen göncök mögé bújok el az emberek elől. Erre a ruhatárra már nem vágytam, ám a forgatás végeztével hiánytalanul megkaptam az egészet.

MN: Amikor a Vicky Cristina Barcelonával díjakra jelöltek, végigcsináltad a hollywoodi díjátadó gálák szezonját?

RH: Egy színdarabbal turnéztam New Yorkban, Szingapúrban, Új-Zélandon, majd Németországban, Madridban és Londonban. A szállodai ágyamban, pizsamában, pizzát majszolva néztem a tévében, ahogy Johnny Depp felolvassa a nevemet a jelöltek között a Golden Globe-gálán.

MN: Vonz a nagy hollywoodi karrier lehetősége?

RH: Nehezen találni arrafelé igazi szerepeket. Az ajánlatok többsége barátnőfigura, akinek nincs több dolga, mint ott feszíteni a főhős oldalán. A színpadon viszont el vagyunk látva Shakespeare-rel meg Csehovval. Ritka az amerikai filmekben az olyan nő, aki az életében csak szokványos dolgokon megy keresztül, ám ezt mégis hallatlan finomsággal ábrázolja a rendező. Manapság ilyen filmeket készíteni merészségnek számít. Rangon alulinak találom, hogy Hollywoodban nyomuljak. De ha kínálnak egy jó szerepet, azonnal indulok. Amúgy is a két bőröndömből élek, amik persze egyre csak rongálódnak a légitársaságok karmai közt, de elfér bennük minden, amire szükségem van.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.