Merészebbnek lenni - Pozvakowski

  • Vincze Ádám
  • 2010. október 28.

Film

A Győrből indult, kísérletezős instrumentális zenét játszó Pozvakowski nemrég ünnepelte a tizedik születésnapját, amelyet a társulat újabb külföldi turnéval és egy bakeliten és CD-n egyaránt megjelent kislemezzel koronázott meg. A koncertjein hadseregnyi analóg vetítőgépet is csatasorba állító zenekarral (Darvas Ádám - gitár, Bánáti Zsombor - dob, Szombathelyi Sebestyén - basszusgitár, Szeredi Csaba - vizuál) ebből az apropóból beszélgettünk.

A Győrből indult, kísérletezős instrumentális zenét játszó Pozvakowski nemrég ünnepelte a tizedik születésnapját, amelyet a társulat újabb külföldi turnéval és egy bakeliten és CD-n egyaránt megjelent kislemezzel koronázott meg. A koncertjein hadseregnyi analóg vetítőgépet is csatasorba állító zenekarral (Darvas Ádám - gitár, Bánáti Zsombor - dob, Szombathelyi Sebestyén - basszusgitár, Szeredi Csaba - vizuál) ebből az apropóból beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Túl vagytok egy turnén. Merre jártatok?

Szeredi Csaba: Szlovéniában, Csehországban, Lengyelországban és Ausztriában.

MN: Hányadik külföldi körötök ez?

Bánáti Zsombor: Jó pár éve tartjuk azt a tendenciát, hogy tavasszal is, ősszel is megyünk egy kisebb kört, tehát az évi két hosszabb-rövidebb turné megvan.

MN: Külföldön hogy veszik le az emberek a Pozvakowskit?

Darvas Ádám: Csehország, Lengyelország, Szlovénia nagyon jó. A turné utolsó fellépése ugyanakkor Linzben volt, ott bejöttek, leültek a földre, és se taps, se semmi. A koncert után viszont megvettek egy halom lemezt, tehát valószínűleg tetszett nekik, csak máshogy reagáltak rá.

BZS: 'k a vetítésre koncentrálnak inkább. De legutóbb Brnóban például zúzás volt: úgy ugráltak az emberek, mintha valami metálbulin lettek volna.

MN: Itt van a kezemben az új Pozvakowski-anyag, a zx.wtt.010. A tervek szerint ennek vagy fél évvel ezelőtt kellett volna megjelennie.

Szombathelyi Sebestyén: Februárban jött ki a bakelitverzió egy saját dallal és a Man Or Astro-man?-feldolgozással, a CD-verzióját pedig csak most hoztuk ki bónusz dalokkal, koncertfelvétellel és DJ Ozon remixeivel.

MN: Tudtommal Ozon hiphop dj - vele hogy kerültetek össze?

SZS: Főnök, a GOREZONE című tilosos metálműsor vezetője, aki egyben a koncertszervezőnk, hozott össze minket.

BZS: Teljesen szabad kezet kapott. Megkapta a sávokat, de szerintem nem is nagyon pörgette az eredeti dalokat, inkább újraértelmezte őket.

DÁ: A dalok alapstruktúrái is teljesen megváltoztak, mondhatni, új dalok születtek.

MN: Igaz az a városi legenda, miszerint azért csináltatok bakelitet, mert egy arc odament hozzátok, és közölte, hogy minden pénzt megadna egy Pozvakowski-vinilért?

DÁ: Igen. Ez tavaly történt, Linzben.

BZS: Mondjuk azóta nem jelentkezett.

SZS: A tízéves szülinapra pont jól jött egy bakelit. Összesen 270 sorszámozott példány készült. Húszféle különböző borítóval jelent meg. Ez volt a mi születésnapi ajándékunk - magunknak.

MN: A Sferic Waves feldolgozása melyikőtök ötlete volt?

DÁ: Az enyém. Szerintem a Man Or Astro-man? a világ legjobb zenekara a Motörhead mellett. Régóta dédelgettem már az ötletet, de ez sem klasszikus feldolgozás lett, mert megtoldottuk némi pozvakowskis lendülettel.

SZS: A zenekar egyik fele egyébként is elég mélyen benne van a surfben és a rockabillyben.

BZS: A másik fele pedig egyáltalán nincs. De a Man Or Astro-man? közös nevező.

MN: Annyira lassan dolgoztok, hogy a 2007-es Microtron nagylemez óta csak egy kislemezre futotta?

SZS: Egyrészt nagyon sokáig érleljük a dalokat, másrészt az is előfordul, hogy egy már megírt dalt dobunk szemétbe.

BZS: Azt rögzítjük, ami megérett rá. Olyan dalokat, amelyeket adott esetben már koncerten is kipróbáltunk.

BZS: Kiadói pallos nincs a fejünk fölött, tehát tudunk a magunk tempójában dolgozni. Arra jöttünk rá, hogy nekünk jót tesz, ha úgy veszünk föl egy lemezt, hogy a dalok már tökéletesen egyben vannak. Ez azért időigényes folyamat.

SZS: Stúdióban is élőben, egyben vesszük fel a dalokat, tehát muszáj, hogy tökéletesre érleljük őket. A dalok feljátszásával általában rövid idő alatt végzünk, az utómunka az, ami sok időbe telik. Azért is csúszott a kislemez, mert először a bakelitverzió készült el, ami teljesen más keverést igényel.

MN: Milyen indíttatásból kezdtétek teljesen analóg technikával csinálni a vizuált a koncerteken?

SZCS: Mindig is vonzódtam az analóg film- és fotótechnikához. Az, hogy zenekarban vetítsek, a Pozvakowskival indult.

BZS: A kezdeti időkben még projektorról vetítettünk előre összevágott anyagokat.

SZCS: Az az anyag, amit akkor vetítettek, nagyon hasonlított ahhoz, amit én elképzeltem a zenéhez, csak az nem analóg technikával volt megoldva.

MN: Régebben dolgoztatok együtt Grencsó Istvánnal és Tigriccsel is. Velük miért szakadt meg a kapcsolat?

SZS: A zenekarnak voltak olyan zenei periódusai, amikor a Grencsó játékában gondolkoztunk, és teljesen belefért az akkori koncepcióba, a Tigriccsel ugyanez volt a helyzet, de egy idő után különváltak útjaink.

BZS: Vagy csak egyszerűn változott a zenénk. A mostani zenénkben a szaxofon már nem tudna érvényesülni, és mi sem akarnánk erőltetni.

DÁ: Itt derült ki, hogy mennyire erről a négy emberről szól ez a zenekar. Ha valaki kiszáll, szerintem fel is fogunk oszlani: akkor már elvész ez az összhang. Ez nem tudatos dolog, de ha belegondolunk, az, hogy egy zenekar megél tíz évet úgy, hogy a tagcserének még csak a lehetősége sem merül fel, mindenképp komoly fegyvertény.

MN: A Pozvakowskit általában posztrock zenekarként emlegetik, ti viszont hevesen tiltakoztok ez ellen.

BZS: Manapság, ha valaki azt mondja, hogy posztrock, akkor nagyjából tudni lehet, mire gondol: olyan zene, ami halkan, csilingelő gitárokkal kezdődik, aztán kurva hangos lesz, aztán megint behalkul. Mi nem akarjuk, hogy ezt a címkét valaki feltűzze ránk, és erre a zenére következtessen, mert pont annyira helytálló, mintha valaki britpop-zenekarnak aposztrofálna minket.

MN: A korai Pozvakowski-anyagokra azért rá lehetett húzni.

SZS: A kísérleti rockzene mint meghatározás tök jól lefedi azt, amit játszunk.

BZS: De azt se akarjuk, hogy aki elolvassa ezt az interjút, valami hiperszonikus újító zenére asszociáljon. De megpróbálunk tényleg kísérletezni, és dalszerkezetben is merészebbek lenni.