Film

Anyátlanul

Barry Jenkins: Holdfény

Film

Az életrajz első ránézésre valami ártatlan, hazugságtól és mögöttes szándékoktól mentes elbeszéléstípusnak tűnik – épp ezért olyan ravasz jószág. Lássuk be, amikor életrajzra gondolunk, akkor híres/gazdag/meghatározó, történelmet formáló emberek történetei jutnak az eszünkbe.

Egy korszak reprezentatív, többnyire inspiráló életútjai, mely példaképül szolgálhat minden olvasónak. Hogy mi történik „alul”, milyen egy „jelentéktelen” vagy inkább partikuláris élet, az keveseket érdekel.

A Holdfényben kibontakozó fiktív életrajz egy olyan fiúé, aki több szempontból is kiszorul a történelemből és a nagy történetekből. Chiron melegként nő fel Miami egyik lepusztult, feketék lakta környékén, apa nélkül, és anyja mellett is gyakorlatilag anyátlanul. Barry Jenkins bár eltérő eszközökkel, de ugyanarra törekszik, mint Richard Linklater a Sráckorral: megragadni az identitás mozgását és statikus voltát. Linklater a realizmust, a történet univerzalitását és a lassúságot választotta, míg Jenkins stilizál, sok mindent elhallgat, és egy-egy meghatározó életeseményből építi fel az életrajzot. Linklater Masonje „a szomszéd fiú”, akit mindenki ismer, Jenkins Chironja viszont mindenkinek idegen és láthatatlan. A Sráckor nyomán maradó jóleső melankólia is egészen más, mint a Holdfény felkavaró bánata.

Jenkins úgy mesél az egyetemesről, hogy a lehető legkonkrétabban körülhatárolja hősét: Chiront osztályhelyzete, nemi és szexuális identitása és bőrszíne mind gúzsba köti. A fiú többszörösen összetett és az idő múlásával változó identitása történetek sorát szüli: évtizedeken átívelő szerelem; fiú és anya közti harc; az apafigura megtalálása, kitörés a szegénységből; alámerülés a bűnbe; az előbújás és az elő nem bújás, illetve a margóról margóra sodródás történetét. Jenkins világossá teszi, hogy férfinak és melegnek lenni mást jelent szegényként és feketeként, mint fehérként és gazdagként.

A Holdfény vonzereje leginkább abban rejlik, hogy kielégítetlenül hagyja a nézőt: nem árulja el, mi történik Chironnal a film három felvonása között eltelő évtizedekben, sosem hagyja szárba szökkenni a szerelmet, amit megígér, és tulajdonképpen magát a főhőst is elrejti a szemünk elől. A film csupa hiány, az anya, az apa, a szerelem és a férfiasság hiánya. Chiron maga is végig titok marad – a figurának a néző fejében kell megszületnie a film szolgáltatta kevéske nyomból. A figura mélysége abból fakad, hogy egyszerre áll és mozog: mindhárom színész más-más eszközökkel formálja meg Chiront (Alex R. Hibbert félénk és különös, Ashton Sanders érzékeny és instabil, Trevante Rhodes pedig agresszív módon férfias, mégis bizonytalan), mégis a jellem belső feszültsége, sebzettsége, hallgatagsága egyértelművé teszi, hogy ugyanarról az emberről van szó. Férfinak lenni Chironnak nem privilégium, csak egy maszk, amit mindennap felölt a többi férfinak, akik megbüntetik, ha nem elég hiteles.

A Holdfény külső szépsége megtévesztő: belül csupa fájdalom és harag. Az anyátlanoké, a láthatatlanoké és a magányosoké.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.