„Nem kihívást, munkát kerestem” - Carrie-Anne Moss színésznő

Film

A Mátrix sztárrá, a Memento még nagyobb sztárrá tette. Most egy robotos svéd sorozat nem kevésbé robotos amerikai remake-jében, az AMC-n futó Humansban látható. Telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Jó hasznát venné otthon, a háztartásában egy androidnak?

Carrie-Anne Moss: Nem hiszem, hogy jól kijönnénk. Szeretném, ha az otthonom mesterséges intelligenciától mentes maradna, noha a Humansben épp ez a szakterületem: egy tudóst játszom. Jelen pillanatban a mobiltelefonomban szabnám meg a határt, ameddig az okos gépek terén elmennék. Így is elég ádáz a helyzet, ha nem találom, menten pánikba esek. Nem tesz boldoggá a helyzet, de gyerekes anyaként állandó készenlétben vagyok, mert mi van, ha a gyerek iskolája keres. Nem örülök ennek a függésnek, de azért igyekszem együtt élni vele.

MN: Amikor kanadaiként az Egyesült Államokba ment munkát keresni, nem volt gond a munkavállalásból?

false

 

Fotó: Catherine Just/AMC

CAM: Olyan vízummal, amilyen nekem volt, teljesen legálisan dolgozhattam. Már a Modellügynökség című sorozatban játszottam, amikor megkaptam a zöld kártyát. Ez két évvel azután történt, hogy Los Angelesbe költöztem. A kártyát tízévente meg kellett újítani, de ma már amerikai vagyok, két éve kaptam meg az állampolgárságot. Los Angeles tele van külföldről jött színészekkel, európaiakkal, kanadaiakkal, ausztrálokkal és így tovább. Nagy a harc, sokan elhullanak a küzdelemben, csak a legkitartóbbak tudnak megkapaszkodni ebben az iparágban. Egy amerikai, ha nem jön be a színészet, bármi másba belefoghat, de egy külföl­di­nek ott a vízumkényszer.

MN: Sorozatszínészi pályafutása hajnalán David Hasselhoff legendás vízi mentős sorozatában, a Baywatchban is megfordult. Hogy jutott be?

CAM: Egyszerűen: elmentem a meghallgatásra.

 

MN: És meghozta a sorozat a remélt színészi kiteljesedést?

CAM: Abban az időben nem kihívást, sokkal inkább munkát kerestem. Madarat lehetett volna fogatni velem, annyira örültem, ha kaptam egy szerepet. Kezdőként, ha csörög a telefonod, és az ügy­nököd azzal keres, hogy megvan a szerep, annál nincs is nagyobb öröm. Hogy mit éreztem ezenkívül? Úgy emlékszem, élveztem a munkát, jó hecc volt.

MN: A Marvel-tévésorozatok világában ön játszotta el az első leszbikus figurát: a Jessica Jones ügyvédnője nem csinált titkot a szexualitásából. Ez is csak egy szerep volt, mint a többi, vagy azért több annál?

CAM: Ma már szerintem ez nem olyan nagy ügy, nézzen csak szét, a tévésorozatok telis-tele vannak a lehető legváltozatosabb szerepekkel. Persze értem én, hogy itt most egy másfajta elsőségről van szó, hiszen a tévésorozatok világán belül a Marvel-univerzumról beszélünk. Tudja, mit gondoltam a szerepről szakmailag? Hogy mennyire menő ez már!

MN: A világ legnagyobb titkolózóival dolgozott együtt: a mátrixos Wachowski testvérek és a Mementót is jegyző Christopher Nolan úgy őrzik a filmjeik titkait, mintha a világ sorsa függne tőlük.

CAM: Jó, de belülről ez azért máshogy fest. A munka során egyiküket sem úgy ismertem meg, mint valami titkolódzó csodabogarat. A Marvel-sorozatok körül jóval szigorúbb a titoktartás, mint, mondjuk, Nolannál vagy a Wachowski testvéreknél. Mondjuk, mit is mondhattam volna, ha valaki ki akarta volna szedni belőlem a nagy titkot? Mégis, hogy magyaráztam volna el röviden a Mementót vagy a Mátrixot? Ez maga a képtelenség.

MN: Könnyen megkapta a Memento és a Mátrix-trilógia női főszerepét?

CAM: A Mementót már a Mátrix után kaptam, Nolan filmjét a Mátrixnak köszönhetem. Trinity szerepét hat-hét meghallgatás után nyertem el, küzdelmes út vezetett odáig. A Mátrix után azzal viccelődtem, hogy míg a legtöbb színész azért hord napszemüveget, mert nem akarja, hogy lépten-nyomon felismerjék, engem épp fordítva, akkor ismertek fel a rajongók, ha rajtam volt a napszemüveg. Így, ha lementem a boltba, inkább nem vettem szemüveget.

MN: Nem félt, hogy beskatulyázzák?

CAM: Engem az is boldoggá tenne, ha világéletemben Trinityket kellene játszanom különböző kiszerelésben. Trinity egy erős, lenyűgöző nőalak – simán kiegyeztem volna azzal is, ha a Mátrix után csakis ilyen szerepeket kapok. Nagyon bírom az erős nőalakokat, Sigourney Weavert az Alien-filmekben és Jennifer Lawrence-t Az éhezők viadalában.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.