Interjú

„Az aktuális énedet kell elfogadnod”

Balsai Móni színész

Film

A Futni mentem című filmet tavaly több mint 700 ezer néző látta a moziban. A mű alkotói most új romantikus vígjátékkal jelentkeznek: a Szenvedélyes nők egy nagymama-anya-lánya hármas kalandjairól szól. Ez a film is állami támogatás nélkül készült. A főszereplővel erről és a hollywoodi unokatestvéréről beszélgettünk, de eljutottunk a Liza, a rókatündérben játszott ikonikus szerepéhez is.

Magyar Narancs: A nagyobb filmszerepei közül a Szenvedélyes nőkben játssza talán a leghétköznapibb figurát.

Balsai Móni: A Társas játék című sorozatban, ahol először dolgoztam Herendi Gáborral, szintén egy két lábbal a földön álló feleséget, anyát alakítottam – a filmekben viszont tényleg ez a legvalóságosabb történetem, a leg­nőibb figurám.

MN: Talán pont az ilyen egyszerű, mindennapi figurákat a legnehezebb eljátszani.

BM: Egy karakteres szereplőnél több eszközhöz tudok nyúlni, be lehet bújni például az egyenruha, a foglalkozás vagy egy-egy jellegzetes tulajdonság mögé. Ezúttal nem volt ilyen lehetőség, talán pont ezt élveztem benne annyira, a tiszta játéklehetőséget, hogy minden pontos és egyszerű a szereppel kapcsolatban. Annyira jó volt ennek a nőnek a bőrében lenni, megélni a szomorúságát, a bölcsességét, a humorát, azokat a segítségeket és akadályokat, amelyeket a lányától és az anyjától kap!

MN: Lilla egy negyvenes éveiben járó párterapeuta, akit a férje elhagy egy fiatalabb nőért. Emiatt összeomlik az élete, és újra meg kell találnia magát, miközben a lánya és az anyja is saját boldogságát keresi. Hogy érezte, mi Lilla útjának üzenete?

BM: Bár egy romantikus komédiáról beszélünk, én egy nagyon összetett filmnek érzem a Szenvedélyes nőket. Több rétege van, mint egy hagymának. Beszél a családi viszonyokról; az anya-lánya kapcsolatról, s annak minden humoráról és keserűségéről; arról, hogyan állnak az emberek saját magukhoz; hogy hogyan tudod magad összeszedni, ha lehull a lepel arról, amit valóságnak gondoltál addig, de kiderül, hogy nem az; és arról is, hogyan tudod kihúzni magad a gödörből, és tudsz új életet kezdeni. Különösen megérintett, ahogy a film az újrakezdésről beszél: Lilla az élete közepén kénytelen újraértékelni magát, a munkáját, a lányával és anyjával való kapcsolatát.

MN: Lát párhuzamot saját maga és Lilla között?

BM: Ez a nő mindenkinek alámegy, a férjének, a gyerekének, sőt, még a munkáját is maga elé helyezi. Ennek én is mestere vagyok, de szerintem elég sokan vagyunk így. Főleg mi, nők. Ezzel nem a férfiakat minősítem, egyszerűen alapvető különbségek vannak a női és férfi lét között. A film nyilván a szélsőségeket mutatja be, mert akkor van a történetben nagyobb út, nagyobb csalódás vagy boldogság, nagyobb katarzis. Szerintem mindenki könnyen át tudja érezni Lilla helyzetét: gyereket nevel, dolgozik, házimunkát végez, közben csak múlik az idő, érzi, hogy öregszik, és az élet annyira bedarálta, hogy ő maga kezd eltűnni, nem hallja a saját vágyait és álmait. Ebbe könnyű beleszokni és ezt elfogadni. A film felteszi a kérdést, mit csinálsz, ha hirtelen valami kibillent ebből a helyzetből? Lilla úgy dönt, nem akar többet a férjének és másoknak megfelelni, és a saját boldogságát helyezi előtérbe.

 
Fotó: Palágyi Barbara 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.