Interjú

„Azt álmodtam, hogy filmet írok”

Kenyeres Bálint rendező

Film

Rövidfilmjei az egész világon sorra nyerték a díjakat. Első nagyjátékfilmjét, a nemzetközi koprodukcióban készült Tegnapot Locarnóban mutatták be 2018-ban – állami támogatást azóta sem kapott, így most kerülőúton, kisfilmről kisfilmre lépeget. Ennek első darabját, a No.3 (The Spectacle)-t az idén mutatták be Cannes-ban, ahol egyetlen magyar alkotásként versenyzett.

Magyar Narancs: Már a film címe is azt sugallja, hogy valaminek a része.

Kenyeres Bálint: Az a terv, hogy egy antológiafilmet készítünk, amely hat különböző, tematikailag lazán kapcsolódó történetből áll – ebben lesz sorban a harmadik ez a mostani darab. De nem csak a készülő játékfilm kronológiájában elfoglalt pozícióját jelzi a cím: van a történetben egy mozzanat, amely háromszor ismétlődik, és ebből az utolsó ismétlődésre is utal. Időközben, idén ősszel elkészítettünk már egy másik epizódot is az antológiából.

MN: Rövidfilmmel három helyzetben találkozhatnak a nézők: fesztiválokon, a moziban kísérőfilmként, esetleg a tévében. Melyiket preferálja?

KB: A filmjeim a nagyvászonra készülnek, nem telefonra vagy tévéképernyőre. De azt a luxust, hogy igazán beleszólhassak, milyen formában kerüljenek a néző elé, nem engedhetem meg magamnak. A tömegszórakoztatás körén kívül eső játékfilmek iránt amúgy is drámaian csökken az érdeklődés, a kisfilmek pedig a margó margóján kavirnyásznak. Én csak örülök, ha vetítik egy filmemet, és eddig szerencsém is volt, mindegyik korábbi rövid munkám bekerült moziforgalmazásba is. A forgalmazók és a mozik ugyanakkor gyakorlatilag kegyet gyakorolnak egy-egy rövidfilm bemutatásával; igazából semmilyen érdekük nem fűződik hozzá, ráadásul, ha egy kísérőfilmmel túl hosszúra nyúlik a vetítési idő, akkor előadásszámot veszítenek, és automatikusan csökken a bevételük. Nem könnyű beférni.

MN: A Before Dawnt ugyan­úgy Cannes-ban mutatták be, mint A repülés történetét, és egyebek mellett elnyerte az Európai Filmakadémia díját meg a Sundance különdíját. A Zárás című első rövidfilmje Velencében debütált. Zavarja, hogy a legtöbben még mindig rövidfilmesként ismerik?

KB: Jelenleg nem a rövidfilmezés a fő ambícióm, most is azért foglalkozom ezzel, mert így próbálom valahogy megkerülni a rendszert: miután a hatodik-hetedik projektünket hajították ki itthon, rá kellett jönnöm, hogy ebben az országban a büdös életben nem kapok már filmezésre lehetőséget. Ha rajtam múlna, kétévente ki tudnék jönni egy egész estés filmmel, megvannak hozzá a történeteim, megvan a felkészültségem, az ambícióm. Ugyanakkor persze rendezőként nem igazán mutogathatok másra, mindig én állok a sor végén, és nincs kinek továbbdobni a forró krumplit. Vállalnom kell a felelősséget azért, amit elértem, és azért is, amit nem.

MN: Első nagyjátékfilmje, a Tegnap is koprodukcióban készült, ezzel is próbálkozott?

KB: Európában akkor állnak szóba veled, ha a saját hazádból hozni tudod a költségvetés jelentős százalékát. Enélkül viszont általában az a válasz, hogy „szóljatok, fiúk, ha már a saját országotokban is hisznek bennetek”. Itthon viszont jelenleg körülbelül egy Oscar-jelölés a beugró, hogy szóba álljanak veled. Mára már kompetens rendező gyakorlatilag nem kap pénzt. Sem az én generációmból, sem az előttem lévők közül. A komplett filmszakma lett lefejezve, új elit épül. Ha holland, dán, belga vagy akármilyen európai rendezőként csináltam volna meg a Tegnapot, mint első filmet, már a harmadik-negyedik mozimon dolgozhatnék. A rövidfilmet persze érvényes formának tartom, és remek kirándulásnak – szívesen kirándulgatnék is, a fő csapás, a játékfilmezés mellett. De úgy voltam vele, ha már marad a kényszerpálya, akkor próbálom kihozni belőle a maximumot. Ha nagyzenekarra hiába írok szimfóniát, szívesen kitalálok valamit fasípra is.

 
Fotó: Sióréti Gábor 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.