Interjú

„Azt álmodtam, hogy filmet írok”

Kenyeres Bálint rendező

Film

Rövidfilmjei az egész világon sorra nyerték a díjakat. Első nagyjátékfilmjét, a nemzetközi koprodukcióban készült Tegnapot Locarnóban mutatták be 2018-ban – állami támogatást azóta sem kapott, így most kerülőúton, kisfilmről kisfilmre lépeget. Ennek első darabját, a No.3 (The Spectacle)-t az idén mutatták be Cannes-ban, ahol egyetlen magyar alkotásként versenyzett.

Magyar Narancs: Már a film címe is azt sugallja, hogy valaminek a része.

Kenyeres Bálint: Az a terv, hogy egy antológiafilmet készítünk, amely hat különböző, tematikailag lazán kapcsolódó történetből áll – ebben lesz sorban a harmadik ez a mostani darab. De nem csak a készülő játékfilm kronológiájában elfoglalt pozícióját jelzi a cím: van a történetben egy mozzanat, amely háromszor ismétlődik, és ebből az utolsó ismétlődésre is utal. Időközben, idén ősszel elkészítettünk már egy másik epizódot is az antológiából.

MN: Rövidfilmmel három helyzetben találkozhatnak a nézők: fesztiválokon, a moziban kísérőfilmként, esetleg a tévében. Melyiket preferálja?

KB: A filmjeim a nagyvászonra készülnek, nem telefonra vagy tévéképernyőre. De azt a luxust, hogy igazán beleszólhassak, milyen formában kerüljenek a néző elé, nem engedhetem meg magamnak. A tömegszórakoztatás körén kívül eső játékfilmek iránt amúgy is drámaian csökken az érdeklődés, a kisfilmek pedig a margó margóján kavirnyásznak. Én csak örülök, ha vetítik egy filmemet, és eddig szerencsém is volt, mindegyik korábbi rövid munkám bekerült moziforgalmazásba is. A forgalmazók és a mozik ugyanakkor gyakorlatilag kegyet gyakorolnak egy-egy rövidfilm bemutatásával; igazából semmilyen érdekük nem fűződik hozzá, ráadásul, ha egy kísérőfilmmel túl hosszúra nyúlik a vetítési idő, akkor előadásszámot veszítenek, és automatikusan csökken a bevételük. Nem könnyű beférni.

MN: A Before Dawnt ugyan­úgy Cannes-ban mutatták be, mint A repülés történetét, és egyebek mellett elnyerte az Európai Filmakadémia díját meg a Sundance különdíját. A Zárás című első rövidfilmje Velencében debütált. Zavarja, hogy a legtöbben még mindig rövidfilmesként ismerik?

KB: Jelenleg nem a rövidfilmezés a fő ambícióm, most is azért foglalkozom ezzel, mert így próbálom valahogy megkerülni a rendszert: miután a hatodik-hetedik projektünket hajították ki itthon, rá kellett jönnöm, hogy ebben az országban a büdös életben nem kapok már filmezésre lehetőséget. Ha rajtam múlna, kétévente ki tudnék jönni egy egész estés filmmel, megvannak hozzá a történeteim, megvan a felkészültségem, az ambícióm. Ugyanakkor persze rendezőként nem igazán mutogathatok másra, mindig én állok a sor végén, és nincs kinek továbbdobni a forró krumplit. Vállalnom kell a felelősséget azért, amit elértem, és azért is, amit nem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.

„Nem gondolom, hogy Mészáros Lőrinc át tudna állni”

A 2010 utáni kormányzati gyakorlat mélyreható változásokat hozott a honi tulajdonviszonyokban, ami nem csupán államosításokban, hanem az állami vagyon nyomott áron vagy ingyenes szétosztogatásában nyilvánult meg. Az e folyamatot nemrég akadémiai előadásban, illetve megjelenés előtt álló szaktanulmányban elemző közgazdásszal beszélgettünk.