Film

Az év bulija

Gabor Csupo: Pappa Pia

  • - legát -
  • 2017. szeptember 24.

Film

Minden valamirevaló Beatles-memoár megemlékezik arról az ötven évvel ezelőtti különös éjszakáról, amikor John Lennon azzal hívta fel Paul McCartneyt, hogy készítsenek egy olyan filmet, amiben egy sárga tengeralattjáró üldözi Ringót.

Úgy tűnik, a sztorira Andy Vajna is emlékezett, mert amikor a felesége azzal nyaggatta, hogy csináltasson végre egy olyan filmet, amiben Korda György üldözi őt motorcsónakkal a Dunán, a filmügyi kormánybiztos rajzfilmkészítőre bízta a kényes feladatot. Minden bizonnyal úgy volt vele, ha George Dunningnak 1968-ban sikerült Lennon bódult ötletéből minden idők legnagyobb pszichedelikus kavalkádját összehoznia, akkor a kiszemelt (nemzetközi hírű) amerikai barátnak, Gabor Csupónak is sikerül valami hasonlóan nagy durranás. Nos, kevésen múlt. Igaz, hogy Csupo ahelyett, hogy ceruzát (egeret) ragadott volna, élő anyaggal látott munkához, de filmjének első két percében sikerült a Nemzeti Együttműködés Rendszerének lényegét allegorikusan megragadnia: a forrónadrágban jet-skiző Vajna Tímeát a Parlament előtti Duna-szakaszon nyálcsorgatva kergető Korda György a legismertebb komcsi operettfilm, az Állami áruház betétdalát énekli, miközben vízisí-kötélen rángatja éppen megfulladni készülő feleségét. Már csak a vak komondor hiányzik a motorcsónak fedélzetéről…

Sajnos a folytatásban szó sincs allegóriáról, a Pappa Pia ugyanis nem valamiféle abszurd komédia, hanem musicalfilm, beharangozója szerint az „év bulija”. Vajna T. jet-skije és Korda Gy. motorcsónakja eltűnik az Újpesti vasúti híd alatt, helyettük Szabó-Kimmel Tamás bukkan fel szponzormotoron (a típusát és az árát is bemondja!), hogy aztán megannyi szimpatikus fiatalember élén szálljon szembe a galád maffiózóval (Stohl András), aki diszkót akar építeni a rocker nagypapa (Nagy Feró) romantikus Duna-parti csónakházának helyére. A viccesnek és romantikusnak szánt epizódok végén persze nemcsak a jó győzedelmeskedik, de a szerelem is, ami egy musical esetében magától értetődő. Ahogy az is, hogy a történet általában köszönő viszonyban sincs a valósággal (vö: Kopaszi-gát, Római-part), noha van annak egészen perverz kicsengése, hogy a „szabadság vándorai” éppen azokat a koktélos kulisszákat lehetetlenítik el, amelyek között A. G. Vajna és társai otthon érzik magukat.

De ez is lényegtelen: egy musical sikere elsősorban a zenén, a látványon és a koreográfián múlik; a legostobább dalszövegek, a leghülyébb történetek és legbénább táncok is működni tudnak megfelelő kezekben. Itt azonban sikerült tényleg mindenből a legrosszabbat választani. Csupónak lövése sincs a műfajról, a táncos jelenetek egy tíz évvel ezelőtti Megasztár-elődöntőn is hatásosabbak voltak, látványban pedig a kilencvenes évek Postabank-reklámjait sikerült reprodukálni. Rá­adásul hiába gyömöszölték a prózai részek közé az 1960–1980-as évek ezerszer játszott magyar slágereit Kovács Katitól a Korálig, a Neoton Famíliától a P. Mobilig, abból semmi jó nem sülhet ki, ha azokat senki nem tudja rendesen elénekelni, ha a „korszerű hangzásért” az a Rakonczai Viktor felelős, aki az elmúlt húsz évben többet ártott a magyar könnyűzenei ízlésnek, mint a 3+2 együttes, Balázs Pali és Kozsó együttvéve.

Hogy a Pappa Pia mennyire nem szól másról, mint a közönség lenézéséről és átveréséről, azt a színészek is tudhatták, csupa rutin és manír, amit művelnek; arra a gyalázatos ripacskodásra pedig, amit Nagy Feró és Reviczky Gábor művel, nincsenek is szavak. Nem véletlenül nyilatkozta Stohl András a film forgatásáról a Blikknek: „Szinte felüdülés volt ide jönni. A Válótársak forgatása olyan megfeszített tempóban folyt, és folyik most is, hogy ide jártam pihenni.”

Mit lehet ehhez hozzátenni? Legfeljebb annyit, hogy a Nemzeti Filmalap 1 milliárd forintot költött az év bulijára.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."