Film

Az év bulija

Gabor Csupo: Pappa Pia

  • - legát -
  • 2017. szeptember 24.

Film

Minden valamirevaló Beatles-memoár megemlékezik arról az ötven évvel ezelőtti különös éjszakáról, amikor John Lennon azzal hívta fel Paul McCartneyt, hogy készítsenek egy olyan filmet, amiben egy sárga tengeralattjáró üldözi Ringót.

Úgy tűnik, a sztorira Andy Vajna is emlékezett, mert amikor a felesége azzal nyaggatta, hogy csináltasson végre egy olyan filmet, amiben Korda György üldözi őt motorcsónakkal a Dunán, a filmügyi kormánybiztos rajzfilmkészítőre bízta a kényes feladatot. Minden bizonnyal úgy volt vele, ha George Dunningnak 1968-ban sikerült Lennon bódult ötletéből minden idők legnagyobb pszichedelikus kavalkádját összehoznia, akkor a kiszemelt (nemzetközi hírű) amerikai barátnak, Gabor Csupónak is sikerül valami hasonlóan nagy durranás. Nos, kevésen múlt. Igaz, hogy Csupo ahelyett, hogy ceruzát (egeret) ragadott volna, élő anyaggal látott munkához, de filmjének első két percében sikerült a Nemzeti Együttműködés Rendszerének lényegét allegorikusan megragadnia: a forrónadrágban jet-skiző Vajna Tímeát a Parlament előtti Duna-szakaszon nyálcsorgatva kergető Korda György a legismertebb komcsi operettfilm, az Állami áruház betétdalát énekli, miközben vízisí-kötélen rángatja éppen megfulladni készülő feleségét. Már csak a vak komondor hiányzik a motorcsónak fedélzetéről…

Sajnos a folytatásban szó sincs allegóriáról, a Pappa Pia ugyanis nem valamiféle abszurd komédia, hanem musicalfilm, beharangozója szerint az „év bulija”. Vajna T. jet-skije és Korda Gy. motorcsónakja eltűnik az Újpesti vasúti híd alatt, helyettük Szabó-Kimmel Tamás bukkan fel szponzormotoron (a típusát és az árát is bemondja!), hogy aztán megannyi szimpatikus fiatalember élén szálljon szembe a galád maffiózóval (Stohl András), aki diszkót akar építeni a rocker nagypapa (Nagy Feró) romantikus Duna-parti csónakházának helyére. A viccesnek és romantikusnak szánt epizódok végén persze nemcsak a jó győzedelmeskedik, de a szerelem is, ami egy musical esetében magától értetődő. Ahogy az is, hogy a történet általában köszönő viszonyban sincs a valósággal (vö: Kopaszi-gát, Római-part), noha van annak egészen perverz kicsengése, hogy a „szabadság vándorai” éppen azokat a koktélos kulisszákat lehetetlenítik el, amelyek között A. G. Vajna és társai otthon érzik magukat.

De ez is lényegtelen: egy musical sikere elsősorban a zenén, a látványon és a koreográfián múlik; a legostobább dalszövegek, a leghülyébb történetek és legbénább táncok is működni tudnak megfelelő kezekben. Itt azonban sikerült tényleg mindenből a legrosszabbat választani. Csupónak lövése sincs a műfajról, a táncos jelenetek egy tíz évvel ezelőtti Megasztár-elődöntőn is hatásosabbak voltak, látványban pedig a kilencvenes évek Postabank-reklámjait sikerült reprodukálni. Rá­adásul hiába gyömöszölték a prózai részek közé az 1960–1980-as évek ezerszer játszott magyar slágereit Kovács Katitól a Korálig, a Neoton Famíliától a P. Mobilig, abból semmi jó nem sülhet ki, ha azokat senki nem tudja rendesen elénekelni, ha a „korszerű hangzásért” az a Rakonczai Viktor felelős, aki az elmúlt húsz évben többet ártott a magyar könnyűzenei ízlésnek, mint a 3+2 együttes, Balázs Pali és Kozsó együttvéve.

Hogy a Pappa Pia mennyire nem szól másról, mint a közönség lenézéséről és átveréséről, azt a színészek is tudhatták, csupa rutin és manír, amit művelnek; arra a gyalázatos ripacskodásra pedig, amit Nagy Feró és Reviczky Gábor művel, nincsenek is szavak. Nem véletlenül nyilatkozta Stohl András a film forgatásáról a Blikknek: „Szinte felüdülés volt ide jönni. A Válótársak forgatása olyan megfeszített tempóban folyt, és folyik most is, hogy ide jártam pihenni.”

Mit lehet ehhez hozzátenni? Legfeljebb annyit, hogy a Nemzeti Filmalap 1 milliárd forintot költött az év bulijára.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.