Csubakka és a kvantumfizika - Apichatpong Weerasethakul filmrendező

  • Kriston László
  • 2011. január 20.

Film

Immár eljutott hozzánk is a tavalyi cannes-i filmfesztivál Arany Pálmával kitüntetett versenyműve, a Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire. A film negyvenéves alkotójával a thesszaloniki filmfesztiválon beszélgettünk.

Immár eljutott hozzánk is a tavalyi cannes-i filmfesztivál Arany Pálmával kitüntetett versenyműve, a Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire. A film negyvenéves alkotójával a thesszaloniki filmfesztiválon beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Sokértelmű, asszociációkra serkentő filmeket készítesz; ahány néző és kritikus, annyiféle megfejtés.

Apichatpong Weerasethakul: A Boonmee bácsi nyitott mű; sokan látták politikai filmnek. Mások drámának. Megint mások vígjátéknak. Volt, aki sírt, volt, aki nevetett. Örülök, ha mindenkinek van saját interpretációja.

MN: De ennyire nyitott? Megvan egyáltalán a fejedben az egyes motívumok jelentése?

AW: Á, dehogy! A londoni koproducereim a forgatás közben folyton kérdezgettek, hogy mit akarok mondani ezzel-azzal a motívummal, miközben én próbáltam leplezni az őszinte válaszomat, hogy "honnan tudnám?". Gyakran megesik, hogy forgatás közben még nem érzem az egész filmet. A kulturális hatások nyilvánvalóan sokat számítanak: amikor orchideát mutatok, tisztában vagyok vele, hogy az mifelénk a szexuális jellegű jelképek közé tartozik, még ha nekem személy szerint nem is hordoz ilyen jelentéstöbbletet. A majomról sok néző mondta, hogy ő nem más, mint Csubakka. Én inkább a régi horrorfilmekre akartam utalni, ahol tudjuk, hogy ember van a majomkosztüm alatt.

MN: Láttál már szellemet?

AW: Igen, de nem Thaiföldön, hanem Párizsban. Egy nő volt. Éppen felébredtem, és megpillantottam. Megkérdeztem tőle angolul, mit akar. Erre szétfoszlott.

MN: Filmjeidben nincs egyenes irányú cselekmény, időnként a jelenetek is alig kapcsolódnak egymáshoz. A Trópusi betegség (2004) cannes-i vetítésén többen azt hitték, hogy a mozigépész elcserélte a tekercseket, és fütyültek.

AW: Hozzá vagyunk szokva, hogy a moziban lineáris filmélményt kapunk, a cselekmény eljut A-tól B-ig. Szeretem felhívni a figyelmet arra, hogy amit a néző lát, az nem a valóság, csak egy kétdimenziós film, s ezért az időszekvenciát is gyakran megtöröm. Mintha valami multiuniverzumban élnénk. Vagy inkább multiverzumban. Nem véletlen, hogy a New York-i vetítés után arról faggattak a nézők, mi köze van a filmemnek a kvantumfizikához.

MN: Hogyan alakítod ki filmjeid szerkezetét?

AW: Annyi bizonyos, hogy mindig egy aprócska alapötletből indulok ki, a Trópusi betegség esetében a szerelem volt ez. S jött aztán fény és sötétség, boldogság és szenvedés. Műveim mindig ilyen organikus módon épülnek fel. A vágás során is sokat változtatok rajtuk. Új filmemben például a húszperces tekercsek mindegyike tiszteletadás a filmművészet egy-egy irányzata előtt. A filmek nálam mindig alakot váltanak, akár egy állat. Úgy érzem, menet közben ismerem ki őket.

MN: Távol-keletiként különbözik a világlátásod a nyugati rendezőkétől?

AW: Ázsiai és nyugati hatások is értek, mindkét kultúra gondolkodásmódja formált. Az amerikai kísérleti filmesek, mint Andy Warhol, Maya Deren, Jonas Mekas szintén nagy hatással voltak rám. Nem szívelem, ha a thai vagy ázsiai filmművészet képviselőjének állítanak be, mert fogalmam sincs, mit jelentenek ezek a fogalmak. Én a saját szubjektív világomat képviselem.

MN: A Boonmee bácsi témájából és címéből kiindulva: hiszel a reinkarnációban?

AW: Régebben talán jobban hittem, mert ilyen hitvilágban nőttem fel. De a jelenségeken túli, a láthatatlan világa kétségtelenül foglalkoztat.

MN: Világszerte a nyíltan meleg filmesek közé sorolnak. Fontos ez?

AW: A Trópusi betegségben beszélnek a homoszexualitásról, de a mű a heteróknak is érthető. Megértem én, hogy a meleg büszkeség parádék fontosak az egyenlő jogok kivívására törekvő mozgalomnak, de én nem érzem magaménak az ilyesfajta önigazolást és magamutogatást. Szerintem, ha majd a jövőből viszszatekintünk, nevetségesnek tűnik ez a hajcihő. Mert a szerelem az szerelem.

MN: Elképzelhetőnek tartod, hogy neves sztárral forgass?

AW: Pont erre készülök. Tilda Swinton főszereplésével készítek elő egy projektet. Egyelőre csak e-mailezgetünk mindenféléről, aminek semmi köze a filmhez. Pályám nagy részében amatőrökkel dolgoztam, és beépítettem a filmbe a személyiségüket. Tildánál ez nehezebb, mivel egy profiról le kell hántani az imázsát, ami rárakódott a korábbi szerepei alatt. A film az ember és a folyó kapcsolatáról szól. A Mekong folyónál játszódik, amely több országon hömpölyög át.

MN: És ezek az országok rendre öszszevesznek a folyón lévő vízerőműveik és -tározóik miatt.

AW: Igen, ez lesz a legpolitikusabb filmem.

MN: Meglepett a cannes-i fődíj?

AW: Meg ám! Cannes-ra mindig úgy gondolok, mint valami mazochista klubra. Ott meztelen az ember: hozza a nagyon személyes alkotását, amit aztán vagy kifütyülnek, vagy megtapsolnak. Nekem ráadásul minden filmem különösen személyes, mert a gyártás összes fázisába belefolyok, odáig, hogy a szereplőválogatásra hívó plakátokat is magam ragasztom ki az utcán. Cannes már a kezdetektől fontos volt az önbizalmam építésében, mert odahaza az első filmemre azt mondták, hogy szörnyű. Annyira kételkedtem magamban, hogy még vissza is fizettem az egyik nézőnek a mozijegy árát! Szerencsére Tim Burton (a tavalyi zsűrielnök - K. L.) azt mondta, a Boonmee bácsi egy új világgal ismertette meg. Mindössze hat játékfilmet készítettem eddig, de valahányszor elkezdek egy újat, úgy érzem: ha ez lesz az utolsó, és többé nem engednek rendezni, az sem baj.

MN: Mit kezdenél filmezés nélkül?

AW: Azért kicsit sarkítottam. De néha csinálok installációkat múzeumoknak, és foglalkoztat a gondolat, hogy írásba fogjak. Vagy gazdálkodjak: a családomnak van egy avokádóültetvénye. Oda bármikor elszegődhetek.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.