Film

Deadpool

Film

A szubverziónak és az önreflexivitásnak vannak felületi és egész rendszert érintő változatai. Az első csak kellemesen bizserget, a második viszont valódi változást eredményez, például egy műfajban. A szuperhősképregényekben már jó ideje túl vagyunk a döntő önironikus és önkritikus mozzanatokon (bár az tény, hogy a rendszer maga alapvetően változatlan maradt), de a filmek esetében most vagyunk a műfaji zeniten. A jövedelmező, jól bevált forma addig nem fog átalakulni, amíg valami miatt a nézői érdeklődés lanyhulni nem kezd.

A Deadpool ál-önreflexivitásban utazik: lelkesen kikacsint a nézőkre, teszi nevetség tárgyává testvérfilmjeit és a hollywoodi szisztémát, de valódi változást nem hoz. Egy sokadik szuperhősös filmet látunk a maga kliséivel, melyben kicsit több meztelenkedés és káromkodás van – bár Deadpool figurájának értelme sem lett volna nekifutni nélkülük. Még azt sem állíthatjuk, hogy műfajhibridről van szó: bár vannak vígjátéki, drámai és romantikus elemek, de nem illeszkednek szervesen, inkább egyenetlen és néha kimondottan rosszul időzített hangnemváltásokat eredményeznek. Ráadásul az antihősként kultfigurává vált Deadpoolból szinte szabályos hőst csinálnak (hiába tagadják), ami pont a pikantériáját veszi el. Közben a poénok széles skálán mozognak és jól is működnek, s az is jót tesz a filmnek, hogy látszik az alkotók lelkesedése és a rajongók kielégítésének vágya (ők imádni is fogják). A Deadpool renegátnak álcázza magát, miközben ugyanolyan eminens, mint nemzetiszínű kezeslábasba öltözött társai.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.