Film: Az volt a tél... (Roland Emmerich: Holnapután)

  • - barotányi -
  • 2004. június 3.

Film

Emmerich most elhozza nekünk a zimankót

Letörnek a jégmezõk, akár a beszakadt köröm, megolvad a jégsapka és az arcunkba folyik, leáll (megfordul?) a Golf-áram, azután eltûnik a konnektorból is, minden eddiginél pusztítóbb trópusi viharok törnek Kanadára és BAZ megyére, tornádók szedik darabokra Hollywoodot és a kültelki lakóparkot, azután megindulnak a vizek, nyomukban a hideg, s aki nem fulladt meg idõben, az jól megfagy, esetleg megeszik a farkasok, s egyedül a Copacabanán lesz jó embernek lenni - de ezt már eddig is tudtuk. Nagyjából ennyi található Roland Emmerich, a filmpoézis jelentõs megújítójának (A függetlenség napja, Godzilla) legújabb nagyszabású mûvében - a film nagyjából összefoglalja a közismert Pentagon-elemzés hipotetikus baromságait, és jó érzékkel még újabbakat is fûz hozzájuk - a gigantikus kváziciklon leszívja (!) a magasból a hideget, és "másodpercenként tíz fokot esik a hõmérséklet". A mese tehát - még a katasztrófafilmek történetének hétpróbás zöldségei között is - a párját ritkítja. Ám a rendezõ ezúttal

politizálni akart,

csapást mérni egy konkrétan gonosz kormányzat fejére, mely érzéketlen a globális problémák iránt. Na jó, a (még szép, hogy nemes) cél szentesíti az eszközt - gondolták a környezettudatos klimatológus szakértõk is, akik persze a nekik rendezett vetítésen végigröhögték a filmet.

A Holnapután mindazonáltal igazi kataklizmamozi: leginkább arra jó, hogy a speciális effektek expertjei kipróbálhassák, mire képesek akkor, ha - egyéb aktorok híján - õk a film egyértelmû fõszereplõi. Jelentjük, az elõrelépés mértéke egyelõre csekély: szökõárt viszonylag jól tudnak modellezni, akár egy lavórban is, igaz, azért életszerûnek még ez sem hat, a Deep Impact után pedig már senkit sem lep meg egy szemberohanó vízfal. Tornádót viszont eddig még nem sikerült rendesen imitálni filmgyári körülmények között, bár kétségtelenül szépen mutat, amint a helyszínrõl közvetítõ tévést váratlanul felkeni egy szemközt rohanó hirdezőtábla. (Mellesleg ez a film legkevésbé abszurd felvetése: amennyiben egy nagyváros a tornádóövezet közepén fekszik - amiként a filmbéli Los Angeles nem -, semmi sem védi meg attól, hogy panelházastul darabokra szedje egy fittebb, energikusabb, a Fudzsita-skálán 4-5-ös erõsségû forgószél.)

A mûben alkalmanként úgynevezett szereplõk is feltûnnek (pl. Dennis Quaid vagy az érdemdús Ian Holm), ám jelentõségük valósággal eltörpül a természet tomboló erõihez képest, ottlétük ezért úgyszólván feleslegesnek hat. A jelentõs részben humortalan (viszont annál patetikusabb) alkotásban azért helyenként akadnak apróbb poénok is, a nálunk tartózkodó westerner kolónia tagjai kitörõ örömmel fogadták azt a részt, amikor a hideg elõl az amcsik tömegesen szöknek Mexikóba. Az Amerika-centrikusság egy hamisítatlan hollywoodi moziban tulajdonképpen nem is kifogásolható - mi azért megnéztük volna, amint egy tornádókkal kísért hurrikán megpróbálja lesöpörni a föld színérõl Kõbányát vagy Ferencvárost. A darab csekély érdemei között említhetjük, hogy végre mindenki megcsodálhatja, milyen szép is felülrõl egy hurrikán, milyen a ciklon szeme, ráadásul a katasztrófákat túlélt mozinézõ utóbb meglehetõs biztonsággal tud kezelni olyan terminus technicusokat, mint a szupercella, turbulencia vagy a vertikális felhõfal, igaz, efféle

kunsztokkal hölgytársaságban

úgyszólván lehetetlen villogni. Amúgy jó volna, ha a következõ - nyilván még az eddigieknél is gigantikusabb - katasztrófa-szerû alkotásból teljesen kiiktatnák a karakteres emberi szereplõket: elég látni, ahogy oktalanul elhullanak a tûzben, vízbe fúlnak, rájuk dõl az Eiffel-torony, vagy eltapossák õket a mamutok.

Némi aggodalomra ad okot, hogy szinte valamennyi számba vehetõ kataklizmaszituáció megfilmesítése után alig maradt új, vászonra álmodható életveszély, de azért ne izguljunk: sokat próbált Földünk a következõ filmben egy kilencszáz tonnás, fagyott szartömbbel fog ütközni, mely meg-olvad, és élesztõvel kezelt pöcegödörként áraszt el mindent. Bár lehet, hogy ez már meg is történt.

- barotányi -

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.