Film: Az volt a tél... (Roland Emmerich: Holnapután)

  • - barotányi -
  • 2004. június 3.

Film

Emmerich most elhozza nekünk a zimankót

Letörnek a jégmezõk, akár a beszakadt köröm, megolvad a jégsapka és az arcunkba folyik, leáll (megfordul?) a Golf-áram, azután eltûnik a konnektorból is, minden eddiginél pusztítóbb trópusi viharok törnek Kanadára és BAZ megyére, tornádók szedik darabokra Hollywoodot és a kültelki lakóparkot, azután megindulnak a vizek, nyomukban a hideg, s aki nem fulladt meg idõben, az jól megfagy, esetleg megeszik a farkasok, s egyedül a Copacabanán lesz jó embernek lenni - de ezt már eddig is tudtuk. Nagyjából ennyi található Roland Emmerich, a filmpoézis jelentõs megújítójának (A függetlenség napja, Godzilla) legújabb nagyszabású mûvében - a film nagyjából összefoglalja a közismert Pentagon-elemzés hipotetikus baromságait, és jó érzékkel még újabbakat is fûz hozzájuk - a gigantikus kváziciklon leszívja (!) a magasból a hideget, és "másodpercenként tíz fokot esik a hõmérséklet". A mese tehát - még a katasztrófafilmek történetének hétpróbás zöldségei között is - a párját ritkítja. Ám a rendezõ ezúttal

politizálni akart,

csapást mérni egy konkrétan gonosz kormányzat fejére, mely érzéketlen a globális problémák iránt. Na jó, a (még szép, hogy nemes) cél szentesíti az eszközt - gondolták a környezettudatos klimatológus szakértõk is, akik persze a nekik rendezett vetítésen végigröhögték a filmet.

A Holnapután mindazonáltal igazi kataklizmamozi: leginkább arra jó, hogy a speciális effektek expertjei kipróbálhassák, mire képesek akkor, ha - egyéb aktorok híján - õk a film egyértelmû fõszereplõi. Jelentjük, az elõrelépés mértéke egyelõre csekély: szökõárt viszonylag jól tudnak modellezni, akár egy lavórban is, igaz, azért életszerûnek még ez sem hat, a Deep Impact után pedig már senkit sem lep meg egy szemberohanó vízfal. Tornádót viszont eddig még nem sikerült rendesen imitálni filmgyári körülmények között, bár kétségtelenül szépen mutat, amint a helyszínrõl közvetítõ tévést váratlanul felkeni egy szemközt rohanó hirdezőtábla. (Mellesleg ez a film legkevésbé abszurd felvetése: amennyiben egy nagyváros a tornádóövezet közepén fekszik - amiként a filmbéli Los Angeles nem -, semmi sem védi meg attól, hogy panelházastul darabokra szedje egy fittebb, energikusabb, a Fudzsita-skálán 4-5-ös erõsségû forgószél.)

A mûben alkalmanként úgynevezett szereplõk is feltûnnek (pl. Dennis Quaid vagy az érdemdús Ian Holm), ám jelentõségük valósággal eltörpül a természet tomboló erõihez képest, ottlétük ezért úgyszólván feleslegesnek hat. A jelentõs részben humortalan (viszont annál patetikusabb) alkotásban azért helyenként akadnak apróbb poénok is, a nálunk tartózkodó westerner kolónia tagjai kitörõ örömmel fogadták azt a részt, amikor a hideg elõl az amcsik tömegesen szöknek Mexikóba. Az Amerika-centrikusság egy hamisítatlan hollywoodi moziban tulajdonképpen nem is kifogásolható - mi azért megnéztük volna, amint egy tornádókkal kísért hurrikán megpróbálja lesöpörni a föld színérõl Kõbányát vagy Ferencvárost. A darab csekély érdemei között említhetjük, hogy végre mindenki megcsodálhatja, milyen szép is felülrõl egy hurrikán, milyen a ciklon szeme, ráadásul a katasztrófákat túlélt mozinézõ utóbb meglehetõs biztonsággal tud kezelni olyan terminus technicusokat, mint a szupercella, turbulencia vagy a vertikális felhõfal, igaz, efféle

kunsztokkal hölgytársaságban

úgyszólván lehetetlen villogni. Amúgy jó volna, ha a következõ - nyilván még az eddigieknél is gigantikusabb - katasztrófa-szerû alkotásból teljesen kiiktatnák a karakteres emberi szereplõket: elég látni, ahogy oktalanul elhullanak a tûzben, vízbe fúlnak, rájuk dõl az Eiffel-torony, vagy eltapossák õket a mamutok.

Némi aggodalomra ad okot, hogy szinte valamennyi számba vehetõ kataklizmaszituáció megfilmesítése után alig maradt új, vászonra álmodható életveszély, de azért ne izguljunk: sokat próbált Földünk a következõ filmben egy kilencszáz tonnás, fagyott szartömbbel fog ütközni, mely meg-olvad, és élesztõvel kezelt pöcegödörként áraszt el mindent. Bár lehet, hogy ez már meg is történt.

- barotányi -

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.