Film

Fiatalság

Herendi Gábor: Valami Amerika

  • - barotányi -
  • 2002. február 14.

Film

Tisztában vagyunk vele, hogy a közönség általában az elementáris élmények kedvéért jár moziba - szeretünk röhögni, sírni, undorodni, tátott szájjal álmélkodni, miegyéb. Herendi Gábor is tisztában van mindezzel, filmje perfektül kielégíti a mozijárók latens várakozásait - néhol sztahanovista módon úgy háromszáz százalékra, ami egy kicsit már durva. A rendező azt is jó érzékkel vette észre, hogy mostanában valahogy nem készült olyan komédia, amit a húszas-harmincasoknak szántak - az eddig reálisan létező felhozatal még mindig a kettővel korábbi generáció ún. élményeit és poénjait taglalja, amiért is az egész leküzdhetetlenül avétos. A számítás láthatóan bevált: a nép fegyelmezetten ül, és beleröhög sűrűn, s a végén a zöm elégedetten távozik. Mindehhez nem kell más, mint hogy a klip- és reklámgyártáson edződött stáb lemondjon arról az igényről, hogy a film valamiféle teljességet reprezentáljon - ez amúgy is csak átok és hamis illúzió. Minek például egy filmbe mondanivaló - ennek mind allegorikus, mind parabolikus formája rögvest lehúz, amit nézőnk vinnyogással és iszkolással konstatál. Vagy: mire jó a logikus cselekményvezetés, ha egyszer tudjuk róla, hogy indokolatlanul megköti az alkotói kezet - nézőnk pedig amúgy is szereti a rajzfilmekből megismert ad hoc fordulatokat meg a váratlan hepiendet. Tehermentesített filmünk ezáltal valami olyasféle alakot ölt, mint egy péntek-szombat éjjeli súlyos szétesés, melynek során a hős (mi magunk) folyton-folyvást abszurd, ám egyben szórakoztató helyzetgyakorlatokba keveredik, melyek amilyen hirtelen támadtak, oly gyorsan véget is érnek, nincs megoldás, de előbb-utóbb (általában kakasszóra) minden elmúlik. S itt jön a lényeg: zömmel fiatal, tehetséges, elkopatlan arcú színészeket látunk, akik valósággal lubickolnak a rájuk szabott szituációs játékokban, melyeket rendezőnk jó érzékkel és feszes ritmusban tálal. Nem érdekes, hogy a megformálandó karakterek (szőke nő, naiva, pinavadász menedzser, önjelölt művész, amerikás magyar, szenvedélybeteg takarítónő, túlfűtött titkárnő stb.) eredendően sablonosak, mikor a színészeknek úgyis az a dolguk, hogy ehhez képest hozzanak ki minél többet belőlük. S ők teszik is a dolgukat, s mivel egyszerre vagy féltucatnyian szólóznak egymás mellett, senkinek sincs ideje arra, hogy belemerevedjen a szerepbe. A főszereplők mellett feltétlenül érdemes kiemelni Básti Julit, akinek elég csak egy villanásra megjelenni, no és persze Schütz Ilát. Mindazonáltal nem hallgathatjuk el, hogy filmünkben zömmel ritka szar zenék szólalnak meg - tudjuk, a közeg, a miliő, bizonyára ennek is van magánvaló dramaturgiai szerepe, de azért ennyire nem kellett volna lemenni kutyába. Emellett az sem egészen világos, minek kellett a filmet telenyomni turistáknak vagy álmodozó vidékieknek szánt látképekkel (legalább háromszor mutatják például az alma matert, pedig inkább egyszer se kéne), ettől enyhén bédekker jellegű lesz a Valami Amerika, pedig tényleg nem ezt érdemli. Ehhez képest tetszik a jókais három testvér motívum; igaz, arra eleddig még nem volt példa, hogy a lúzer Baradlay Jenő hozza a zsét, de mint tudjuk, most más idők járnak.

 

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.