Heti kettő ötvenért, mint rég (Samuel L. Jackson színész)

  • M. J.(ICPress)
  • 1996. november 21.

Film

Volt egy csávó Spike Lee Dzsungellázában, a dilis bratyó, egy halálra ítélt crackpusztító. A színészt minden kritikus szépen megdicsérte, alakítása micsoda üde színfolt, hasonlók, de a nevét senki sem jegyezte meg. Aztán jött Jules, idézett egyet a Bibliából és lőtt, mint a bolondóra. A Pulp Fiction egy csapásra megjegyezhetővé tette a fekete színész nevét, és egyszersmind igen magasra helyezte a mércét Sam Jackson számára. Azóta ott van minden kilométerkőnél, és egyre jobb. Most a Magyarországon is népszerű Grisham-regény, a Ha ölni kell honi premierje kapcsán nyílott lehetőség arra, hogy szót váltsunk vele. Ott kezdtük, hogy milyen is hirtelen közkézen forgó hollywoodi színésznek lenni.
Volt egy csávó Spike Lee Dzsungellázában, a dilis bratyó, egy halálra ítélt crackpusztító. A színészt minden kritikus szépen megdicsérte, alakítása micsoda üde színfolt, hasonlók, de a nevét senki sem jegyezte meg. Aztán jött Jules, idézett egyet a Bibliából és lőtt, mint a bolondóra. A Pulp Fiction egy csapásra megjegyezhetővé tette a fekete színész nevét, és egyszersmind igen magasra helyezte a mércét Sam Jackson számára. Azóta ott van minden kilométerkőnél, és egyre jobb. Most a Magyarországon is népszerű Grisham-regény, a Ha ölni kell honi premierje kapcsán nyílott lehetőség arra, hogy szót váltsunk vele. Ott kezdtük, hogy milyen is hirtelen közkézen forgó hollywoodi színésznek lenni.

Samuel L. Jackson: Figyelj, ember! Ezek a csávók, akik csinálják a mozikat, iszonyúan bírják magukat tömjénezni. Hogy milyen remek és eredeti dolgokat álmodtak meg micsoda nagy műalkotást hoztak létre. Bullshit. Erre semmi szükség. Mutasson valaki egy jó sztorit, és én majd eldöntöm, mit csináljak.

Magyar Narancs: Most te vagy a fekete kemény legény, aki rendbe teszi a dolgokat. E szerepkörben egy csinos kis skatulya is kinéz neked.

SLJ: Nem, testvér, ez a veszély nem fenyeget. Figyelj, az idén három filmet forgattam, egy vígjátékot, egy drámát és egy igazi tökcsavargatós akciófilmet. A színész elemi kötelessége saját magával szemben, hogy ne hagyja magát elszürkíteni, persze engem nem is lenne könnyű. Nem minden Jackson fehéredik ki csak úgy. Nem szabad sajnálni az időt a forgatókönyvekre, én, ha tehetem, addig kutatok, míg valami újszerű karakterre akadok. Szép is lenne folyton üveges szemű junkie-t adni, még a csajom is rám unna.

Persze nekem könnyű, én még most is tetőtől talpig színpadi színész vagyok, nem hollywoodi sztár. A népek nem azért moziznak, mert én fönn vagyok a vásznon, egyszerűen csak szórakozni akarnak. De ha meglátnak, azt várják, hogy egy szokatlan jellem tárulkozzék ki nekik. Egy olyan csókát akarnak látni, akinek van valami érdekes sztorija.

MN: Azért mostanság nem nagyon mutatkozol a világot jelentő deszkák környékén.

SLJ: Nagyon súlyos arc az ügynököm, ne tudd meg! Próbálnám neki beadni, hogy akkor most heti 250 dolcsiért elmennék IV. Edwardot játszani. Le is ütne.

MN: Azért te se látszol egy könnyű esetnek.

SLJ: Fenézik. Irányítható és meggyőzhető vagyok, érzem. Csak a következetlenség akaszt ki. Ezerszer végiggondolom, tudatosan felépítem a szerepemet az első gesztustól az utolsóig. Akkor mit csináljak, ha másnap jön a rendező, és azt mondja, "te, Sam, nem vennéd mégis inkább balekra a figurát?". Anyád! Nem. Ennél csak az cikibb, s sajna ez ellen semmi védettség nincs, ha a végső változatból kimarad valami olyasmi, amiről te nagyon úgy érzed, hogy kurva jó, kurvára kell oda. A Ha ölni kell-ben is volt ilyen. A mozi ettől persze működik, csak nekem a szívem szakad meg.

MN: Milyen fekete színésznek lenni Hollywoodban?

SLJ: Egyfelől nagyon kevés feketefilm, New Jack Cinema készül, egy-kettő évente. Másfelől viszont az összhatás kedvéért mindenhova kell egy kis fekete, attól színes a film. Így aztán van egy csomó fekete csillag. De ez nem a stúdiók, hanem a közönség miatt van így. Látják, hogy itt Denzel Washington vagy Morgan Freeman játszik, és megveszik a jegyet. A stúdió meg esze nélkül fizet nekik, még szép. De ha minden a mogulokon múlna, még mindig csak cipőtisztító-fiúkat játszanánk.

MN: Nincs elég lehetőségetek?

SLJ: A kapuk nincsenek bezárva, de ki sem tárták előttünk. Újra és újra bizonyítani kell. Ráadásul a felhozatal elég furcsa. Jön egy aranylemezes, aranyfogú rapper vagy egy élsportoló, és övé a szerep, mert azt hiszik, az ismert név több nézőt hoz, mint egy kimunkált alakítás. Egy nagy tehetségű keleti parti fekete színésznek még velük is meg kell küzdenie.

M. J.

(ICPress)

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.