Film

Jack Ryan: Árnyékügynök

  • - kg -
  • 2014. február 28.

Film

Most, midőn egy merő izgalomban égünk, hogy akkor Lars von Trier a bolondját járatja-e velünk, vagy véresen komoly A nimfomániás minden kockája, szóval ezekben a zaklatott időkben könnyen megfeledkezhetünk Shakespeare közeli ismerőséről, Kenneth Branaghról, aki mostanában nem a bárd szavaival, hanem mindenféle hollywoodi műfajokkal próbálkozik, s teszi mindezt rendezőként.

A szuperhősös film már pipa (Thor), a jó öreg Ken mostani próbálkozásának pedig az a tétje, hogy megy-e az akciófilmezés is. Mondjuk úgy: megyeget. Az olyan filmekre, mint a Jack Ryan-széria (Tom Clancy nemzeti hőséről van szó) szokás azt mondani, hogy a gondolkodó ember akciófilmjei, ami egyrészt sértés minden más, körívesen rúgó műre nézve (tehát kikérjük magunknak). Másrészt mi abban az emelkedettség és gondolat, hogy az akcióhős néha olyat mond, hogy geopolitika, máskor pedig monitorokat bámul, és onnan igyekszik megtippelni, vajon az oroszok mikor akarnak kirobbantani valamit. Abban persze lehet különbség, hogy ki hogyan nézi a monitort: Alec Baldwin (Ryan 1.) rá se hederített, Harrison Ford (2.) felelősen és világfájdalommal meredt rá, Ben Afflecktől pedig az is szép volt, hogy tudta, hol a kapcsoló. Branagh, a rendező keresi az embert az akcióhősben (európai iskola), ezért Chris Pine (4.) a korszellemnek megfelelő érzékenységgel monitorozik, de Kevin Costner az, aki ellopja a show-t, pedig nem is ő, hanem Branagh (a színész) a főorosz főgonosz. Oligarchaként kifogástalan műparaszt, akciórendezőnek viszont inkább Shakespeare-szakértő.

Az UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”