Film

A német orvos

  • 2014. február 28.

Film

A hegyi tónál felújításra váró nyaraló egyetlen lakója egy megnyerő modorú, határozott fellépésű német doktor. Először a szállodát üzemeltető család éles eszű, érdeklődő kislányával köt barátságot, majd az ikreket váró asszony jóindulatát vívja ki, végül a gyanakvó férjet is maga mellé állítja.

De a baráti közeledés a reménybeli kísérleti alanyoknak szól. 1960-ban járunk, Patagóniában, a doktor pedig, aki "normális" növést ígér a vékony és alacsony kislánynak, életmentő beavatkozást az újszülötteknek, valójában a múlt század egyik legkeresettebb bűnözője, aki a náci fajelmélet "tudományos" megalapozásán fáradozik beteges megszállottsággal.

Mengele, az embereken kísérletező tömeggyilkos évtizedekig tartó sikeres bujkálása, sőt egyáltalán a létezése nem egy fikciós filmhez szolgáltatott kiindulópontot. E mostani argentin próbálkozás igaz történeten alapul, ezért közelítése mélyebb, érzelmi hatása erőteljesebb a korábbiaknál. Csakhogy mindezt thrillerként próbálja elmesélni, így érdektelenebb is az elődöknél.

Hátborzongató a környezet, az argentin diktatúra kegyéből csaknem érintetlen és virágzó hitlerizmusban éldegélő német közösség bemutatása (amely közösség a háborús bűnök emlékét gyengéden ápolja, a nácizmus szellemiségét öntudatosan őrzi). De tét nélküli a thrillerszál, hiszen a tények ismertek, tudjuk, hogy végül a gonosztevő menekül meg, és a nyomára bukkanó izraeli ügynök végzi a hó alatt. Így a felkavarónak szánt történet felmondja ugyan az antifasiszta leckét, ám nem tudja átélhetővé tenni a tragikumát.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.