Film

Kémek hídja

  • - kg -
  • 2015. december 26.

Film

Nagyon dúl a hidegháború, nagyon épül a fal Berlinben, de mi a helyzet Brooklynban? Nos, odaát minden a régi, mert ha a világegyetem tágul is, Brooklyn nem tágul, és hidegben sem szűkül. Miközben nagyban folyik a világtörténelem, Brooklyn szorgos lakói teszik a dolgukat: az ügyvéd ügyezik, a kém kémkedik, a nap süt, a pék kenyeret süt. Zavar is csak akkor áll be az alkotmány derűs ege alatt zajló amcsi mindennapokba, amikor a kémet – lévén szovjet – lekapcsolják, védőjeként pedig Brooklyn legalkotmánytisztelőbb ügyvédjét, Tom Hankset rendelik ki. Letudva a lovakat (Hadak útján) és Lincolnt, Spielberg ismét szórakoztató üzemmódban nyomja: a pátosz persze része a package-nek, de azért vörös kabátos kislányok nem tűnnek fel a berlini falat övező géppuskatűzben. Feltűnik viszont Hanks, és mint a gondolkodó ember Indiana Jonesa, mint egy James Stewartba oltott ­James Cagney (innen is üdvözöljük a gyakori Capra- és Wilder-utalásokat), könnyes szemmel és folyó orral lebonyolítja az évezred fogolycseréjét: két amerikait a szovjet kéméért. Meglehet, az NDK-s poénokat a szöveg polírozására felkért ­Coeneknek köszönhetjük, de ez azért Spielberg & Hanks show-ja, meg a ruszki kémet alakító Mark Rylance-é, aki egy orosz hússalátát is hitelesen eljátszana (na ja, a brit iskola!). Ebben a filmben mindenki az, aminek látszik, és ettől működik Spielbergék kisvasútja: a csapból is az ódivatúság folyik, élemedett korú, hollywoodi bácsik játszanak hidegháborúsdit – remekül. Tom’n’ Steve nem (csak) az Akadémia örömére készítette ezt a filmet.

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."