Film

Apák és lányaik

  • Szabó Ádám
  • 2015. december 26.

Film

Ha valaki Emmyt, Oscart, Nobelt vagy bármiféle díjat nyer egy filmben úgy, hogy nyomát sem látjuk sehol az öniró­niának, okkal sandítunk többet a kijárat felé. Itt simán Pulitzert nyer a főhős, de ha ettől még nem válna hamiskássá a dolog, ott a rendező is, Gabriele Muccino, aki egy egész karriert szentelt annak, hogy puha táblás, „New York Times bestseller” feliratú könyvbe illő filmeket rendezzen. Ebbéli szándékaitól gyötörve olykor kellő arányérzékkel jár el, olykor viszont csúnyán mellétrafál – Will Smith például mindkettőhöz asszisztált már.

Az élet tengerén hánykódó kisembert, aki közben nagy író is, ezúttal Russel Crowe hozza; flaneling és bőrkabát nem talált még nála méltóbb viselőre. Egy balesetben elveszítette feleségét, és jó úton van ­afelé, hogy lányával is így járjon, őt ugyanis mániás depresszió kínozza a játékidő jobbik felében. Van persze egy másik szál is, az 25 év múlva mutatja be, milyen cserebogárrá érett az előbbiekben látott aranyos kislány. Megfelelési kényszer, önpusztító hajlam, önbizalomhiány – csak néhány, felszínén kapargatott probléma, amivel a pszichológusnak (hoppá, tán mégis akad itt ön­irónia?!) készülő lánynak szembe kell néznie. Nekünk, nézőknek egyikkel sincs dolgunk, a lényeg úgyis az, hogy összejön-e a drogos sráccal a Breaking Badből, vagy nem.

Végül persze sikerül egy dombornyomott borítójú drámát kikeverni, ami néha buta, néha szemtelenül felszínes és hatásvadász, de végül is azt az instant, minden mélységet nélkülöző katarzist, ami elvárható itt, gond nélkül szállítja – öleléssel és zongoraszóval.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.