Film

Apák és lányaik

  • Szabó Ádám
  • 2015. december 26.

Film

Ha valaki Emmyt, Oscart, Nobelt vagy bármiféle díjat nyer egy filmben úgy, hogy nyomát sem látjuk sehol az öniró­niának, okkal sandítunk többet a kijárat felé. Itt simán Pulitzert nyer a főhős, de ha ettől még nem válna hamiskássá a dolog, ott a rendező is, Gabriele Muccino, aki egy egész karriert szentelt annak, hogy puha táblás, „New York Times bestseller” feliratú könyvbe illő filmeket rendezzen. Ebbéli szándékaitól gyötörve olykor kellő arányérzékkel jár el, olykor viszont csúnyán mellétrafál – Will Smith például mindkettőhöz asszisztált már.

Az élet tengerén hánykódó kisembert, aki közben nagy író is, ezúttal Russel Crowe hozza; flaneling és bőrkabát nem talált még nála méltóbb viselőre. Egy balesetben elveszítette feleségét, és jó úton van ­afelé, hogy lányával is így járjon, őt ugyanis mániás depresszió kínozza a játékidő jobbik felében. Van persze egy másik szál is, az 25 év múlva mutatja be, milyen cserebogárrá érett az előbbiekben látott aranyos kislány. Megfelelési kényszer, önpusztító hajlam, önbizalomhiány – csak néhány, felszínén kapargatott probléma, amivel a pszichológusnak (hoppá, tán mégis akad itt ön­irónia?!) készülő lánynak szembe kell néznie. Nekünk, nézőknek egyikkel sincs dolgunk, a lényeg úgyis az, hogy összejön-e a drogos sráccal a Breaking Badből, vagy nem.

Végül persze sikerül egy dombornyomott borítójú drámát kikeverni, ami néha buta, néha szemtelenül felszínes és hatásvadász, de végül is azt az instant, minden mélységet nélkülöző katarzist, ami elvárható itt, gond nélkül szállítja – öleléssel és zongoraszóval.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.