Film

Apák és lányaik

  • Szabó Ádám
  • 2015. december 26.

Film

Ha valaki Emmyt, Oscart, Nobelt vagy bármiféle díjat nyer egy filmben úgy, hogy nyomát sem látjuk sehol az öniró­niának, okkal sandítunk többet a kijárat felé. Itt simán Pulitzert nyer a főhős, de ha ettől még nem válna hamiskássá a dolog, ott a rendező is, Gabriele Muccino, aki egy egész karriert szentelt annak, hogy puha táblás, „New York Times bestseller” feliratú könyvbe illő filmeket rendezzen. Ebbéli szándékaitól gyötörve olykor kellő arányérzékkel jár el, olykor viszont csúnyán mellétrafál – Will Smith például mindkettőhöz asszisztált már.

Az élet tengerén hánykódó kisembert, aki közben nagy író is, ezúttal Russel Crowe hozza; flaneling és bőrkabát nem talált még nála méltóbb viselőre. Egy balesetben elveszítette feleségét, és jó úton van ­afelé, hogy lányával is így járjon, őt ugyanis mániás depresszió kínozza a játékidő jobbik felében. Van persze egy másik szál is, az 25 év múlva mutatja be, milyen cserebogárrá érett az előbbiekben látott aranyos kislány. Megfelelési kényszer, önpusztító hajlam, önbizalomhiány – csak néhány, felszínén kapargatott probléma, amivel a pszichológusnak (hoppá, tán mégis akad itt ön­irónia?!) készülő lánynak szembe kell néznie. Nekünk, nézőknek egyikkel sincs dolgunk, a lényeg úgyis az, hogy összejön-e a drogos sráccal a Breaking Badből, vagy nem.

Végül persze sikerül egy dombornyomott borítójú drámát kikeverni, ami néha buta, néha szemtelenül felszínes és hatásvadász, de végül is azt az instant, minden mélységet nélkülöző katarzist, ami elvárható itt, gond nélkül szállítja – öleléssel és zongoraszóval.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.