Tévé

Kis kút, kerekes kút

Bayer Zsolt–Nemes Tibor: Másfélmillió lépés Magyarországon – 32 év múlva

  • - ts -
  • 2012. július 13.

Film

Hát, az ördög tudja, hihetünk-e a címnek, mert az, hogy mennyi még a 32, bizonyára stimmel, a másfél millióra azonban nem esküdnék meg: nincs olyan gépkocsi, ami lépésben számolná ki a megtett távot; gyalogolni pedig láthatóan senkinek sem akarózik. Mondjuk, én megvagyok a túrabakancsos szerzők látása nélkül is.

Az a fő baj mindezzel, sőt már azzal is, hogy beszélünk róla, hogy a kártyák jó ideje kiosztattak, s csak hajigáljuk őket az asztalra – és nincs miből újat húzni. Ilyenformán tehát a következő a recept: Bayer Zsolt csinál valami szépet, a Narancs lehúzza, s ez mindenkinek szerfelett természetes, voltaképpen az is örül, aki esetleg felmérgelődik a filmen vagy a róla írtakon, hisz kebelbéli előítéleteit látja megerősítve. Ráadásul a téma – a magyar vidék, a magyar falu helyzete – rátesz nem egy, de tíz lapáttal erre, hisz arról speciel több mint száz éve nem folyik normális diskurzus ebben az országban, nem is véletlenül van jó ideje a béka segge alatt. Nagyítóval kell keresni egy őszinte szót, hazudik, aki lenézi, hazudik, aki idealizálja: s megfelelő szellemi energiák híján, törvényalkotó tehetség, állami akarat híján az orrunk előtt rohad rommá, futnak világgá, vesznek éhen lakói. Egy tévéműsornak nem szerepe mindezen segíteni. De a diskurzus esélyeit eleve meghatározza.

Mit látunk? Erdő, mező, láp és felhő, jó sok nagytotál, lemegy a nap, feljön a nap, lombhullás a holtág fölött vagy máshol. Mindeközben az alkotópáros korábbi filmjeiből megszokott Helyei Lászlót váltó Oberfrank Pál olvassa fel Bayer Zsolt gondolatait az éppen tárgyalt környékről. Nevezett pedig rendszerint ilyeneket gondol: álmában mosolygott az isten, az idő meg találkozott a fátyolvízeséssel vagy a pisztrángokkal, majd a hajnal meghozta a lelkiismeretet, és iszkolt a török, a labanc vagy a muszka. A vágóképek folytatódnak, ám Oberfrank megakad, mert a következő faluba érve elbeszélgetünk a polgármesterrel vagy valakivel, aki már a harminckét évvel ezelőtti filmben is megszólalt, mintha a kettőnek mégis lenne egymáshoz valami köze; s de milyen jó, hogy ennyi hosszú idő múltán is él még az illető. Ez a „beszélgetünk” pedig úgy néz ki, hogy a művészek – nyilván merő szerénységből – kivágták a saját szövegüket, s így a megszólított monológ formájában adja elő az egotripjét: a falu nehéz helyzetben van, de én ezt meg azt próbálok, lehoztam az operaház magánénekesét, nem volt elég szék a nézőknek, mert ingyen lehetett hallgatni stb. Mesemondó öreganyám elmond egy mesét, amit nem ártana feliratozni. A megszólalók beültetve a tájba, kocsmakert, bazaltoszlop, köcsöggyűjtemény a háttérben, aztán újra, uzsgyi!, ki a szabadba, jön Oberfrank, s zúzza a hajnallal parolázó várurak és kancsal lúdvércek lidércnyomásos álmait: a vágóképeken tó, esetleg tengerszem. Amikor változatosabbra fordul a szöveg, szolidan adagolt politikai programbeszéd keveredik a mondott nagyzolással, József Attilától egészen Hauff Vilmosig az emberkert számos lakójának szavaival. Aztán megint vissza a faluba, Mari ángyom vagy a pap megmondja a tutit, s így tovább: Bayer Zsolt láthatóan szívére vette, hogy vágóképlírázással vádolták korábbi munkáit, most már vannak megszólalói, párbeszéd viszont még mindig nincs. Csak arietták egyre nehezülő, unalmasodó csokra, romlanak az ő dumái is, s a megszólalóit is keresgethette volna még kicsinyt. Napi közel egy órában ez még – a nyilván egyéb igyekezetével szerzett – rajongóinak is fárasztó lehet.

Fárasztó, mégpedig azért, mert ez a mű nem gondol túl sokat, túl izgalmasat a magyar vidékről, az alkotók nem tartanak semmit a hazájukról, csak csökönyösen ragaszkodnak a rögeszméikhez, hogy ki ne csússzunk a tájjellegből: a délibábjaikhoz – meglehet, azért fizetik őket. Ami keveset meg gondolnak, nos, azt sajna már elírta előlük valaki, nem tehetünk mást, idemásoljuk:

A mi falunkból…


A mi falunkból jött az üzenet

Áll még a gólya eszterág felett,

Nő még a fű a zöld domboldalon

És bent az udvaron.


Kertünkben még virul a sok virág

És még rügyeznek tavasszal a fák

És egyre folyik a mezőn a munka

A mi falunkba.


A mi falunkba ákácfák alatt

Fehérremeszelt házak állanak

És estefelé, ha a nap lehull,

Bealkonyul.

A mi falunkba nyáron nő a zab

És éjszaka van, ha nem süt a nap;

Forgácsot vág ki fábul a gyalu,

Csodálatos, csodálatos a falu.

 

De nem az a baj, hogy az alkotók ezt gondolják, hanem az, hogy ők a vár szürkeállománya. S akiket reprezentálnak, akiknek a holdudvarában etetik a baromfikat, akik tehetnének valamit, nos, azok is pont így gondolják.

Hétköznaponként háromnegyed hattól az m1-en.


Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.