Könnyű munka nehézfiúkkal

Michael Hoffman: Dől a moné; Ronald Neame: Gyalogáldozat

  • - borz -
  • 2013. április 21.

Film

Ha már a remake idejét éljük, és úgysem lehet megúszni, akkor legyen ilyen mindegyik. Szellemesen és invenciózusan átírt, jól kitalált és kellőképp aktualizált. Ahogy a (főcímben íróként tündöklő) Coen testvérek vették munkába az 1966-os Gambitet, amit akkor még Gyalogáldozatnak hívtak.

Itt elelmélkedhetünk a honi címadási szokások változásain, de nem jutunk vele semmire: a harmadik szótári jelentés "technokrata" megoldása a letűnt múltból - szemben napjaink "jópofa szójátékával" és mindazon nézőkkel, akiknek ez nem kell.


1966-ban a poétikusan ifjú Michael Caine és a bájos Shirley MacLaine (egészen pontosan a Billy Wilder konyhájában kisült cukorfalat) teljesített hibátlanul a krimi-vígjáték akkortájt népszerű változatában, Maurice Jarre zenéjére, korabeli Technicolor színekben pompázva, kötelező folklórbetéttel, egzotikummal fűszerezve, humoros-romantikusan. Az itt rendezőként működő, sokoldalú brit filmes, Ronald Neame mozijának legeredetibb megoldása az volt, hogy kétszer láthattuk a nagy bulit: először a sármos úri betörő nagy terveként, megálmodott eszményként, amelyben úgy megy minden, mint a karikacsapás, s a félázsiai bárnőcske engedelmesen és némán játssza el a ráosztott szerepet; másodszor a valóságban, ami azzal veszi kezdetét, hogy a hölgy megszólal, és el sem hallgat többé, ami pedig elromolhat, az elromlik.


Nem csoda, hogy Coenék - akiknek teljes életművét gond és hézag nélkül illeszthetnénk be az "ember tervez, isten végez" sémába - ráharaptak az ebben rejlő lehetőségre, és alaposan kifacsarták. A többi alkotóelemmel annál szabadabban bántak, a figurákat alaposan megváltoztatták, a romantikát iróniára cserélték, míg az egzotikum helyett vitriolos politikai utalásokat vetettek be. Az Alan Rickman játszotta lovagi rangú kősuttyó médiacézárban nem nehéz Silvio Berlusconi némely jellegzetes vonására ismernünk; a "sanghaji" táncosnő itteni unokahúga a texasi rodeóbajnok PJ Puznowski, Cameron Diaz fénykorát idéző (bár mimikában korlátozott) alakításában. Nem kevésbé jó Colin Firth sértődős, nyúlszívű lúzernek tűnő műtörténésze, aki a végén cinikus állatnak bizonyulva mindent visz, de a nőt nem kéri. Egy kabinetalakítás erejéig az ellenállhatatlan Stanley Tucci is fellép, s náluk már csak Tom Courtenay veterán őrnagyának örülünk jobban.

Jól megírt forgatókönyv, telitalálatos és remekül játszó színészek, fordulatos cselekmény, kaján humor ide vagy oda, a Gambit úgy 1966-ban, mint 2013-ban a habkönnyű marhaság műfajába sorolható, és ez az a korlát, amelyet még a nagy Coenék sem tudnak átugrani vagy megkerülni.

A Dől a monét a Pro Video Film & Distribution hozta forgalomba.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.