Könnyű munka nehézfiúkkal

Michael Hoffman: Dől a moné; Ronald Neame: Gyalogáldozat

  • - borz -
  • 2013. április 21.

Film

Ha már a remake idejét éljük, és úgysem lehet megúszni, akkor legyen ilyen mindegyik. Szellemesen és invenciózusan átírt, jól kitalált és kellőképp aktualizált. Ahogy a (főcímben íróként tündöklő) Coen testvérek vették munkába az 1966-os Gambitet, amit akkor még Gyalogáldozatnak hívtak.

Itt elelmélkedhetünk a honi címadási szokások változásain, de nem jutunk vele semmire: a harmadik szótári jelentés "technokrata" megoldása a letűnt múltból - szemben napjaink "jópofa szójátékával" és mindazon nézőkkel, akiknek ez nem kell.


1966-ban a poétikusan ifjú Michael Caine és a bájos Shirley MacLaine (egészen pontosan a Billy Wilder konyhájában kisült cukorfalat) teljesített hibátlanul a krimi-vígjáték akkortájt népszerű változatában, Maurice Jarre zenéjére, korabeli Technicolor színekben pompázva, kötelező folklórbetéttel, egzotikummal fűszerezve, humoros-romantikusan. Az itt rendezőként működő, sokoldalú brit filmes, Ronald Neame mozijának legeredetibb megoldása az volt, hogy kétszer láthattuk a nagy bulit: először a sármos úri betörő nagy terveként, megálmodott eszményként, amelyben úgy megy minden, mint a karikacsapás, s a félázsiai bárnőcske engedelmesen és némán játssza el a ráosztott szerepet; másodszor a valóságban, ami azzal veszi kezdetét, hogy a hölgy megszólal, és el sem hallgat többé, ami pedig elromolhat, az elromlik.


Nem csoda, hogy Coenék - akiknek teljes életművét gond és hézag nélkül illeszthetnénk be az "ember tervez, isten végez" sémába - ráharaptak az ebben rejlő lehetőségre, és alaposan kifacsarták. A többi alkotóelemmel annál szabadabban bántak, a figurákat alaposan megváltoztatták, a romantikát iróniára cserélték, míg az egzotikum helyett vitriolos politikai utalásokat vetettek be. Az Alan Rickman játszotta lovagi rangú kősuttyó médiacézárban nem nehéz Silvio Berlusconi némely jellegzetes vonására ismernünk; a "sanghaji" táncosnő itteni unokahúga a texasi rodeóbajnok PJ Puznowski, Cameron Diaz fénykorát idéző (bár mimikában korlátozott) alakításában. Nem kevésbé jó Colin Firth sértődős, nyúlszívű lúzernek tűnő műtörténésze, aki a végén cinikus állatnak bizonyulva mindent visz, de a nőt nem kéri. Egy kabinetalakítás erejéig az ellenállhatatlan Stanley Tucci is fellép, s náluk már csak Tom Courtenay veterán őrnagyának örülünk jobban.

Jól megírt forgatókönyv, telitalálatos és remekül játszó színészek, fordulatos cselekmény, kaján humor ide vagy oda, a Gambit úgy 1966-ban, mint 2013-ban a habkönnyű marhaság műfajába sorolható, és ez az a korlát, amelyet még a nagy Coenék sem tudnak átugrani vagy megkerülni.

A Dől a monét a Pro Video Film & Distribution hozta forgalomba.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."