Legyünk sárkányok! – A hobbit – Smaug pusztasága

  • - kg -
  • 2013. december 12.

Film

Nagy tanulsága A hobbit középső részének, hogy ha választhatunk sárkány és törp közt, legyünk inkább sárkányok. Hatalmas aranyhegyek alatt szunyókálhatunk naphosszat, s ha mégis megzavarnának pihenőnkben holmi aprónépek, kedvünkre eljátszadozhatunk velük. Mert: 1) nagyok vagyunk; 2) feliratos verzióban Benedict Cumberbatch a hangunk; 3) nálunk a tűzokádás képessége.

false

Meglehet, a harmadik, s egyben befejező részben már nem lesz ilyen jó a pozíciónk, de egyelőre elég király sárkánynak lenni. És király Peter Jackson nézőjének lenni. Újat ugyan nem mondunk, de Jackson Tolkienből és Új-Zélandból, színészekből és effektekből összegyúrt világának továbbra sincsen párja a látványmozik sűrűjében. A grandiózus nyitány és a grandiózus zárlat (jövő ilyenkor a mozikban) közé beszorított grandizóus átkötés tovább árnyalja a törpök nemzetségének együttműködési rendszerét; külső ellenségből sok van, de olykor a törparrogancia az, ami hátráltatja a népek barátságát. Különösképp fájó az ellenszenv, mellyel velünk, emberekkel szemben viseltetnek, de a tündék is megérik a pénzüket; ők az íjászat és a svájci semlegesség hívei a harcos jövés-menésben.

Ám mielőtt még elvesznénk a részletekben, továbbra is csak azt tudjuk mondani, hogy minden epizodikussága (mennek, küzdenek, mennek, küzdenek) ellenére a Smaug pusztasága mese a javából, noha a kelleténél talán több törp fest úgy, mint a részeg Depardieu miniatűr mása. Komám, ez egy sárkány volt – mondja az egyik piciny Depardieu. Emberek, ez pedig egy film – állítjuk mi.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.