Film

A lövés előtti zaj – Spielberg Lincolnja

  • Bori Erzsébet
  • 2013. január 31.

Film

Ezt hívják arrafelé presztízsfilmnek. És ügyelnek arra, hogy az Oscarhoz időzítsék a bemutatását. A nagy ember szerepére gyakran hívják Daniel Day-Lewist. Spielberg rutinosan mozog ezen a páston, legutóbb 2005-ben lépett fel rá a Münchennel. Presztízsfilmnek nevezni valamit nem értékítélet, a felfokozott becsvággyal készült munkák nem feltétlenül rosszak, sőt.

Az más kérdés, hogy hová sújt legnagyobbat a hübrisz. Ha visszatekintünk az utóbbi egy-két évtized ilyen mozidarabjaira, az összkép nem sokban különbözik a teljes filmtermésétől: az értékálló remekművek és a totális fiaskók között az „egészen nézhető” kategória teszi ki a többséget, és idesorolnak be rövid idő múlva az első évben mennybe vitt, Oscar-esővel elárasztott, kiemelkedő nézettséget hozó presztízsfilmek is. Ez a mezőny várja tárt karokkal a Lincolnt, ha lecsengenek az üdvözlőbeszédek, és vitrinbe kerülnek a díjak.


 

A Lincoln abszolút nézhető, tisztes munka, és ezek az erényei maradandóak. Valamelyest kiszínezi, az utólagos tudással és minősítéssel eltorzítja, de nem hamisítja meg a történelmet, még sokáig lehet hasznos – egyszerre szórakoztató és felemelő – néznivaló a diákoknak és a történelmi filmek magamfajta kedvelőinek. Ez nem kis dolog, ha észbe vesszük, milyen vad-romantikus királygiccsek, önkényes újraértelmezések futnak a moziban ezzel a műfajmegjelöléssel.

Nagyon profi a dramatizálás. Bár a hős hosszú pályáján több sorsdöntő év is volt, a kiválasztott szűk időtáv – 1865. januártól áprilisig – talán a legsűrűbb, nagy politikai csatákkal, a jövőre kiható döntésekkel és eseményekkel. Már négy éve tart a véres polgárháború, amelyben százezrek haltak meg, váltak földönfutóvá, nyomorékká, s bár Gettysburg (1863) fordulópontot hoz az unionistáknak, valójában csak 1865-ben válik véglegessé a győzelmük, amikor tavasszal Lee leteszi a fegyvert. A Sumter erődben, ahol minden elkezdődött, április 14-én húzzák fel újra az Unió zászlaját, ugyanazon a napon, amikor Lincoln halálos lövést kap a Ford színházban.

Látunk ugyan ádáz csatajelenetet is, de a nagy drámák a két fehér házban, a Capitoliumban és az elnöki rezidencián zajlanak. A forgatókönyv az amerikai rabszolgaságot végképp eltörlő képviselőházi szavazást állítja a középpontba, olyannyira, hogy a tárgyat pontosan megjelölő cím ez lenne: A 13. alkotmánykiegészítés. Lincolnt az előző évben választották újra, a republikánusok mindkét házban jelentős előnyre tettek szert, de a rabszolgaság eltörléséhez kétharmados többség kell, s a törvény a kormánypártot is megosztja. Noha Spielberg némileg túlfényezi hősét – különös tekintettel a feketékről vallott nézeteire –, azt nem hallgatja el, hogy az északiak túlnyomó részével együtt maga sem tekintette egyenrangúnak a négereket; a feketék ügye elsősorban bunkó volt, amit jól lehetett forgatni a déliekkel szemben. Szép az emberbarátság, szép volt a gettysburgi beszéd (amelyet a film szerint már az akkori tanulóifjúságnak is kívülről kellett fújnia), de nem ártott volna Lincoln gazdasági és társadalompolitikai érveit is előcitálni, nem hallgatva el azt a tényt sem, hogy történetünk idején Európában minden súlyos érdeksérelem és heves ellenkezés dacára már évtizedek óta eltörölték a rabszolgaságot.

A zsigeri félelmek, az előítéletek, a fehér „faj” felsőbbrendűségébe vetett hit, az anyagi és politikai haszonszerzés, a vallási nézetek, a rabszolgaság intézményétől való szintén zsigeri utálkozás, a humanista és erkölcsfilozófiai megfontolások vagy egészen személyes, titkos motívumok szabdalták szét a képviselők sorait, párthatárokon túlmenően. A Lincoln e valóban sarkalatos – és mindössze két mondatból álló! – törvény elfogadását kísérő egyéni és közösségi drámák színrevitelében jeleskedik, a megérdemeltnél kevesebb teret adva az abolíció szerepének az országegyesítésben és a nemzetté válásban, ami végül is Lincoln legfőbb célja volt.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."