Film

Hurrá, zuhanunk!

Robert Zemeckis: Kényszerleszállás

  • - köves -
  • 2013. február 1.

Film

Az alkohol öl, butít és nyomorba dönt - ez épp oly alapigazsága az életnek, mint az, hogy alkoholistát alakítani filmvásznon szép és nemes cselekedet, melynek már rég külön kategóriát kellett volna szentelni az Oscaron. Ray Milland a Férfiszenvedélyben szemezett üveges tekintettel az üveggel, meg is kapta érte a díjat, miként megkapta azt a Las Vegasban végállomásozó Nicolas Cage is. Ám míg ők szimpla piásokat alakítottak csupán, Denzel Washington repülőgép-vezetés közben vedel, ami mégiscsak egy külön kategória.


 

Robert Zemeckis filmje egy, az átlagnál merészebb reggeli ébredéssel indít, amennyiben merésznek számít, ha echte hollywoodi filmben valaki (nem Denzel) bugyi nélkül kel. Persze jelzésértéke (is) van a mellékszerepben meztelen stewardessnek, aki hősünkkel, a főszerepben kokainozó pilótával ébred; itt bizony meg lesznek mutatva és néven lesznek nevezve a dolgok, legyenek azok intim részek vagy széteső repülőgép-alkatrészek. Kisvártatva jönnek is az utóbbiak: úgy esik szét a hatás alatt álló pilóta alatt az utasokkal teli repülő, hogy azt öröm nézni. A vérben a kokain, a gépen a légörvény dolgozik, a gép a zuhanás mellett dönt, de a poros orrú pilótának akad egy jobb ötlete – és ez az ötlet a zuhanós filmek történetének egyik legemlékezetesebb zuhanását eredményezi.

A gép földet ér, de a filmnek még sokáig nincs vége. Azért még nem jár díj, ha csak csodálkozunk a kokainistán, de azért már jár, ha elgondolkodunk az okain is tán - és az elkövetkező órákban elgondolkodunk. És ezt olyan mélyen tesszük, oly nagyon megértjük, amit meg kell, hogy a végén már-már túlkapásnak tűnik a kezdeti meztelenkedés meg a bravúros zuhanás, mert mi Denzel kezét szeretnénk fogni a kijózanodás felé vezető úton. Azon a rögös és számos buktatóval teli úton, melyen saját démonjai mellett még John Goodman is hátráltatja hősünket: a pilóta házipatikusát alakító nagy testű színész mintha csak egy másik filmből lépett volna elő: egy rossz magaviseletű, felelőtlen, végig zuhanós-meztelenkedős, az alagúttal igen, de a fénnyel mit sem törődő, az Oscar-díjakat pimaszul semmibe vevő darabból. Ám még ő sem képes visszatéríteni a filmet a rossz és helyes útra. Pedig milyen üdvözítően kilátástalanul indult minden.

A UIP-Duna Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.