Film

Már vénülő kezemmel verem be a fejed

Jee-woon Kim: Erőnek erejével

  • - ts -
  • 2013. január 28.

Film

Megszökik egy veszedelmes bűnöző, s iszkol a mexikói határ felé. Nyomában az FBI. Útja valami arizonai porfészken vezet keresztül, ahol nehézségei támadnak a helyi seriffel – ki nem látott még ilyet.


Ilyet még nem látott senki sem! Arnold Schwarzenegger nagy visszatérésében (egyfelől megígérte, másfelől onnan még senki nem küzdötte vissza magát a vászonra, ahol ő járt) gyakorlatilag egyetlen olyan fordulat, gesztus, árva hang vagy nyomorult képkocka nincsen, amit már ne láttunk volna ezerszer. Ráadásul távollétében nevezett csak felejtett, már ami a játéktudást illeti.

A mellékszereplőket a rendező – jól látható szándékossággal – szóhoz sem engedi jutni, pedig keresett hollywoodi jellemszínészek egész csinos kis sereglete fut ki a pályára. De Forest Whitaker (és vele az FBI teljes szakirányú apparátusa) mintha lekéste volna a mozit, csak szalad, szalad, de mire odaérne, vége is a filmnek. Harry Dean Stantont húsz jelentéktelen másodperc után lelövik, mint egy kutyát. Peter Stormare korábbi rosszfiúinak még csak az árnyékát sem játszhatja el, egyedül Luiz Guzmán marháskodhat egy kicsit, de ő sem viheti túlzásba. Mindehhez képest Schwarzenegger félpercenként mond valami háromszavas mondatot, köztük korábbi aranyköpéseinek paródiáit, hátha ezek közül is megjegyzünk egyet (nem fogunk, minek), s már láthatóan nehezen is mozog, ugyan kismilliószor bemondják, hogy elérte a nyugdíjkorhatárt, de feleslegesen, hisz nem zavar senkit. Elhiszünk neki és az alkotóknak is mindent.

A film (mert ez az, az hétszentség) végén, nem fogják elhinni, csak ketten maradnak, már a képen tudniillik, a győztesek a takarásban ölelkeznek, ketten tehát, az ifjú, sportos rosszfiú, s a bevallottan nyugdíjas, látványosan mozgáskorlátozott exkormányzó. Megküzdenek egymással, ja, ez ilyen film. Mit gondolnak, ki győz? Igen, ő. És ez tök oké így. Nem azért, mert olyan jól lenne vágva, hogy hitelesnek hat a verekedés. Mégis hiteles, minden mozdulat a helyén, győz a jobbik. Mert azt mindenki tudja, hogy Schwarzenegger legyőzhetetlen, reggel felkel a nap, este lemegy, szevasz!

Az elmúlt harminc-negyven évünk igazolja ezt a furcsa moziművet. S nem futunk a pénzünk után, nem a zsöllyékben elfecsérelt időnk bearanyozásáért látjuk jónak ezt a mai mozit, mint ahogy Tarantino igazolja egész rendezői pályájával az ifjan lezúzott Sonny Chiba triple feature-öket, hanem pont fordítva van minden. Ellenkezőleg. A múlt időnk aranyfedezete az Erőnek erejével, attól volt minden helyes a maga idejében, hogy ez most ilyen. Ilyen, tehát megérte. Megérte szeretni. Öreg és ronda, de azt nyújtja, amivel mindig felizgatott. Schwarzenegger anno csinált egy csomó rossz filmet, most már mindegyik jó. Több ez, mint az utóbbi években oly kapóssá lett akciós gerontofília: szerelmes pornó.

Schwarzi győzött, mindenki meghalt, beleértve Stallonét is. Hacsak vissza nem vág, lehetőleg minél hamarább…

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?