Film

Micsoda Nők!

  • 2014. szeptember 7.

Film

Ha valaki holmi macsó, szexista sztereotípiák szerint képzeli el a nőket, és hisz például az egyoldalúan férfiközpontú, a nők speciális érzékenységével mit sem törődő filmek sematikus állításainak – melyek szerint a nők érzelmileg labilis, iránytalan ösztönvilágú, saját vegetációjuknak (menst­ruáció, menopauza stb.) kiszolgáltatott, férfiaktól függő egyedek, s hangulataik felülírják a hétköznapi racionalitás törvényszerűségeit –, nos, aki bedől mindezen vélelmeknek, az most Audrey Dana színésznő első és mindjárt harcosan feminista rendezéséből végre megtudhatja, hogy a nők valójában érzelmileg labilis, iránytalan ösztönvilágú, saját vegetációjuknak (menstruáció) kiszolgáltatott… stb. egyedek, lásd mint fenn. Akik – legyenek bár idegzsábában és érzelemmentes házasságban szenvedő buszsofőrök, leszbikus vonzalmaikra csodálkozva döbbenő családanyák vagy a stressz folytán örökös gyomorproblémákkal küzdő ügyvédek – végső soron nem szeretnének semmit sem jobban, mint hogy valaki végre jól megkettyintse őket. Csak ne volnának a férfiak olyan mamlaszok.

Közhelyparádét eredeti hangvé­telű szókimondásnak eladni, szok­ványos érzelmi csatározásokat és unalmas kapcsolati komplikációkat a megváltozott női szerepek széles körű tablójaként feltüntetni, mérsékelten szellemes, legtöbbször valamilyen testi folyamatot vagy eseményt középpontba helyező szituációkat komédiaként tálalni – ahhoz azért kell tehetség. És remek színésznők. Akiket még ezekben a szerény írói kvalitásokkal megírt szerepekben is jó nézni – ha nem is éppen két, baromi hosszú órán át.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.