"Míg az ember feldobja a talpát" - Woody Allen rendező

  • Kriston László
  • 2008. november 20.

Film

A héten mutatják be a pesti mozik New York entellektüel ikonjának legutóbbi európai barangolásairól szerzett erotikus és könnyed filmművét, a Vicky Cristina Barcelonát. A hamarosan 73. születésnapját ünneplő maestro a San Sebastián-i Filmfesztiválon mesélt új munkájáról. Kriston László

Magyar Narancs: Miért pont Barcelona?

 

Woody Allen: Ez egy mediterrán jellegű, romantikus sztori, éppúgy lehetne Vicky Cristina Párizs vagy Vicky Cristina Velence is.

MN: És miért nem lett?

WA: Mert a spanyolok ajánlották a pénzt, a stábot - ehhez járt a helyszín. A forgatás roppant kellemes élmény volt, akárcsak Londonban forgatni a Match Pointot. Szívesen forgatok én európai városokban, nagyon örülök, ha meghívnak. Azóta persze befejeztem egy filmet Amerikában: újra New Yorkban forgatni, nos, az sem semmi.

MN: Művészi értelemben többet engedhet meg magának Európában?

WA: Nem. De az átlagnézők Európában sokkal elfogadóbbak és nyitottabbak a rendező személye és szabadsága iránt. Az Egyesült Államokban a nézők arra használják a mozit, hogy elmeneküljenek a valóságtól. Néha úgy érzem, Európában jobban megértik a műveimet. Ennek a filmnek az volt a mozgatórugója, hogy Scarlett Johansson figurája egy fiatal nő, aki azért jön Európába, mert osztja azt az amerikaiakban élő klisét, miszerint Európa kevésbé elnyomó, jóval szabadosabb hely. Meg hogy mindig is az volt. Mert avantgárdos, és az egész közeg művészettel van átitatva. Hogy ez igaz-e, nem tudnám megmondani. De tény, hogy e hit alól én magam sem vagyok kivétel. Európai kultúrán nőttem fel, rajongtam az európai művészfilmesekért. Scarlett figurája ilyen értelemben egy kicsit engem tükröz.

MN: Megfiatalítja, ha fiatalokról forgat?

WA: Egy cseppet sem leszek tőle kevésbé öreg és nyavalygós. Az összes filmemet ugyanolyan állapotban készítem.

MN: Mi mozgatja a világot: a pénz vagy a szex?

WA: Egyik nélkül sem tudnám elképzelni az életet.

MN: Európai helyszínű és büdzséjű filmjei azt jelentik, hogy nehezére esik finanszírozókat találnia a filmterveihez Amerikában?

WA: Az amerikai befektetők remekül megfinanszíroznák a filmjeimet, ha engedném, hogy beleszólást kapjanak a projektbe. Merthogy arrafelé a pénz ezzel a feltétellel jár. Főleg a stúdiók fejesei akarnak beleokoskodni a dolgaimba. Csupa olyan alak, akinek fogalma sincs a filmkészítésről. Az a céljuk, hogy a lehető legtöbb dollárt termeljék a legkisebb kockázattal.

MN: Mi lesz a következő állomása?

WA: Régi tervem, hogy meleg férfiak életéről forgassak. Évek óta töprengek rajta. Meg aztán szívesen forgatnék újra Párizsban. Szeretnék Olaszországban és Spanyolországban dolgozni ismét. A családom felől mindig nagy a nyomás rajtam, hogy valami szép helyre menjünk filmezni. Ez erősen befolyásoló tényező a helyszínválasztásban. A feleségem és a gyerekeim szeretnének Madridban, San Sebastiánban, Rómában vagy Velencében tölteni néhány hónapot. Mire az év végéhez érünk, el kell döntenem, hová helyezem a következő filmem történetét.

MN: Egy spanyol újságíró mondta, hogy Oviedóban, ahol a film egyes jeleneteit felvették, szobrot állítottak önnek, s ez a város leglátogatottabb látványossága.

WA: Galambok vagy emberek által?! Teljesen megdöbbentem, amikor megtudtam, hogy a város szobrot állít nekem. Valahol azt nyilatkoztam, hogy Oviedo milyen nyugis hely, igazi menedék, ahova az ember elmenekülhet, és elzárhatja magát a világ elől, s ahonnan nem megy el könnyű szívvel. A helyiek ettől teljesen odavoltak. Olyannyira, talán túlságosan is elragadtatták magukat evvel a szoborral. Bár...

MN: Hogyan dolgozza fel a bukásait, ha a közönség nem vevő egy-egy mozijára?

WA: Némelyik filmemre rákattan a publikum, némelyikre viszont a kutya sem kíváncsi. Minden filmemen éppolyan keményen dolgozom. Fogalmam sincs, az adott esetben miért jött be nekik annyira az egyik film, míg a többi meg nem! Mindig ugyanúgy végzem a dolgom, és azoknál a munkáimnál sem tettem semmit másként, amelyeket rühelltek. Rengeteg évet töltöttem azzal a filmiparban, hogy a megfelelő embereket szerződtettem a megfelelő feladatra. Arra bátorítom őket, hogy a lehető legszabadabban dolgozzanak. Én mindössze annyit teszek, hogy csinosnak mutatom őket a vásznon. Nézze, a filmjeim sokkal inkább a puszta véletlen szüleményei, mint ahogy azt a nézők és a kritikusok gondolnák. A szereposztás például attól függ, ki ér rá éppen. Vagy hajlandó-e bagóért dolgozni nekem - ebben aztán nagy nálam a demokrácia, mindenki egyenlő mértékben kap keveset.

MN: Negyven esztendeje évi egy film az adagja. Mi tartja vissza attól, hogy nyugdíjba vonuljon?

WA: Nem tudom, a filmkészítésen kívül mi mást csinálhatnék. Inkább gubbasszak az ablakban vagy céltalanul rójam az utcákat? Dolgozom, mint mindenki más. Terápiás céllal temetem bele magam a filmjeim világába, hogy eltereljem a figyelmem a szorongásaimról. Egy-egy film végeztével hazatérek vasárnap, ücsörgök egy pár napig. És ez így megy, míg az ember feldobja a talpát. Akkor már nem rendez többet.

Kritikánk a filmről a 53. oldalon.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.