Film

Never Sorry

Film

A hazája renitenseként számon tartott Ai Weiwei amellett, hogy a demokratikus értékek védelmében elszánt harcosként fellépő sztár, még hiánycikkszámba menő életviteli példával is szolgál - ami ugye Kínában többszörösen merész program. A követése még inkább. Mindenesetre az építészként, szobrászként, fényképészként, konceptuális művészként és kommunikátorként (bloggerként, twitterezőként) világhírűvé vált megmondóember izgalmakkal teli, rögös életét és munkásságát úgy mutatja be Alison Klayman dokumentumfilmje, hogy módfelett szimpatikus fickót rajzol belőle, igazi filmhőst, akivel együtt lehet érezni, akinek érdemes szurkolni. Ai Weiwei a mi hősünk eszerint, csak épp kiküldetésben jár. A kétségkívül informatív és őszintének ható film a kortárs kínai rögvaló és a nyugati világ(szemlélet) mély ellentétét ugyan módfelett szemléltető képeken ábrázolja, de közben Ai Weiwei kiállításainak bizonyos pillanatai vagy a maestro kiállásai egynémely döntő társadalmi kérdésben olyan élveteg játékosságról árulkodnak, amely minden - jelenleg használatos - társadalmi rendszernek csíphetné a szemét. Mindegy, hogy éppen - a másoknak biztos kedves - cicákkal, tonnányi napraforgómaggal vagy pont a rendőrség tagjaival veszi körül magát, az ember akár úgy is érezheti, hogy Kína csupán a legmegfelelőbb kereteket biztosítja e műalkotásokhoz. Afféle kéretlen alkotótársa a művésznek, s persze e doku jócskán elkötelezett rendezőjének is.

S ha már a zárt világ: a kínai képzőművész portréjával zárta odeonos pályafutását a Magyarhangya csapata.

Odeon Lloyd, július 30.


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.