Film

Never Sorry

Film

A hazája renitenseként számon tartott Ai Weiwei amellett, hogy a demokratikus értékek védelmében elszánt harcosként fellépő sztár, még hiánycikkszámba menő életviteli példával is szolgál - ami ugye Kínában többszörösen merész program. A követése még inkább. Mindenesetre az építészként, szobrászként, fényképészként, konceptuális művészként és kommunikátorként (bloggerként, twitterezőként) világhírűvé vált megmondóember izgalmakkal teli, rögös életét és munkásságát úgy mutatja be Alison Klayman dokumentumfilmje, hogy módfelett szimpatikus fickót rajzol belőle, igazi filmhőst, akivel együtt lehet érezni, akinek érdemes szurkolni. Ai Weiwei a mi hősünk eszerint, csak épp kiküldetésben jár. A kétségkívül informatív és őszintének ható film a kortárs kínai rögvaló és a nyugati világ(szemlélet) mély ellentétét ugyan módfelett szemléltető képeken ábrázolja, de közben Ai Weiwei kiállításainak bizonyos pillanatai vagy a maestro kiállásai egynémely döntő társadalmi kérdésben olyan élveteg játékosságról árulkodnak, amely minden - jelenleg használatos - társadalmi rendszernek csíphetné a szemét. Mindegy, hogy éppen - a másoknak biztos kedves - cicákkal, tonnányi napraforgómaggal vagy pont a rendőrség tagjaival veszi körül magát, az ember akár úgy is érezheti, hogy Kína csupán a legmegfelelőbb kereteket biztosítja e műalkotásokhoz. Afféle kéretlen alkotótársa a művésznek, s persze e doku jócskán elkötelezett rendezőjének is.

S ha már a zárt világ: a kínai képzőművész portréjával zárta odeonos pályafutását a Magyarhangya csapata.

Odeon Lloyd, július 30.


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.