„Nyavalygok, mint egy kisgyerek” – Vincent Lindon színész

  • Szalkai Réka
  • 2016. február 25.

Film

Legfrissebb lapszámunkban megszólal Cannes legjobb férfi színésze, a franciák sztárja, Vincent Lindon. De megszólal itt és most is: a Mennyit ér egy ember? munkanélkülijét Cannes-ban (is) faggattuk.

magyarnarancs.hu: Milyen volt kizárólag amatőrökkel játszani?

Vincent Lindon: Én nem hívnám őket amatőröknek, hiszen olykor egy hivatásos is tud igencsak laikus alakítást nyújtani, míg a nem hivatásos szereplő is képes lehet profikat meghazudtoló teljesítményre. Szóval inkább fogalmazzunk úgy, hogy olyan kollégáim voltak, akik életükben először szerepeltek filmben. Nekem pontosan olyan volt, mint bármikor máskor, mint tapasztalt színészekkel dolgozni. A stáb kicsi volt, a kamera diszkrét – szinte el is felejtettem, hogy filmet forgatok.

false

magyarnarancs.hu: A stáblistán társproducerként is feltűnik a neve. Miért vágott bele a producerkedésbe?

VL: A saját fizetésemet is beletettem a közösbe, de ezzel a rendezőnk, Stéphane Brizé is így volt. Ha ő is meg én is felvesszük a gázsinkat, akkor ez a film vagy nem készül el, vagy a többieket nem tudják kifizetni. Így viszont a stábban mindenki más megkapta a fizetését, méghozzá pontosan azt az összeget, amennyiért elvállalta a filmben való részvételt. Erre végtelenül büszke vagyok.

magyarnarancs.hu: Netán a film aktualitása, az erős társadalmi mondanivaló, az utcára került kisemberek nehézségei ragadták meg annyira, hogy még ingyen is vállalta a főszerepet?

VL: Nyilván ez is fontos volt, de elengedhetetlen volt a jó forgatókönyv is. Ha a szerep jól meg van írva, szívesen játszom akár történelmi filmben is, jöhet a főgonosz is. Lennék akár náci tiszt is egy második világháborús sztoriban, ha valamiért megfog a karaktere. Persze, ezúttal a kisemberek története is fontos volt, hogy hova tart a kapitalizmus, és ez hogyan tükröződik több ezer láthatatlan átlagpolgár mindennapi életében.

false

magyarnarancs.hu: Hisz abban, hogy egy film bármin is változtathat?

VL: Nagyon is. Nézze csak a múlt század filmtörténetét! Egymást követték azok a rendezők, akik hittek abban, nem is minden ok nélkül, hogy nemcsak a politika lehet hatással a kultúrára, hanem fordítva is, a művészet és ezen belül a film is hathat a társadalomra. Gondoljunk csak Frank Caprára és a Becsületből elégtelen című filmjére, amely előrevetítette az amerikai rendszer korrupciós botrányait, még a Watergate-ügyet is. Vagy ott van szintén Caprától a Váratlan örökség: Gary Cooper karaktere is a nagyvárosi kapitalistákkal szemben mutatott alternatívát. Vagy ott az olasz neorealizmus. De olyan filmeknek is lehet politikai hatásuk, amelyek pontosan leképezik azt a rendszert, amiben élünk. Ahogy Pasolini tette Olaszországban, vagy Fassbinder Németországban. Így tárja elénk a mai francia valóságot a Mennyit ér egy ember? is.

magyarnarancs.hu: Mennyire érezte sajátjának a munkanélküli francia kispolgár, Thierry szerepét?

VL: Felnéztem rá. Az én szememben Thierry egy talpig becsületes, küzdelmes életű ember. Nem panaszkodik, főleg nem úgy, ahogyan én szoktam. Nyűgös természet vagyok, olykor úgy nyavalygok, ha valami nem tetszik vagy nem sikerül, mint egy kisgyerek.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.