"Öntudatot adott a városnak" - Bátor Tamás operaénekes, fesztiváligazgató

Film

Nem egészen két hét múlva, június 9-én kezdődik a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál idei eseménysorozata. A "Bartók+" tematika immár a tizedik alkalommal veszi majd birtokába az egykori acélvárost. Ennek apropóján a fesztivál igazgatóját a zene városformáló szerepéről, a rendezvény történetéről és jövőbeli kilátásairól kérdeztük.
Nem egészen két hét múlva, június 9-én kezdődik a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál idei eseménysorozata. A "Bartók+" tematika immár a tizedik alkalommal veszi majd birtokába az egykori acélvárost. Ennek apropóján a fesztivál igazgatóját a zene városformáló szerepéről, a rendezvény történetéről és jövőbeli kilátásairól kérdeztük.

Magyar Narancs: Egy kezdeményezés életében a tizedik év szinte felhív a visszatekintésre és az öszszegzésre. Mit ért el fennállása első évtizedében a miskolci operafesztivál?

Bátor Tamás: Amikor 2001-ben az alapítók, Müller Péter Sziámi, Hegyi Árpád Jutocsa és Kesselyák Gergely életre hívták a fesztivált, sokakban felmerült a kétely, hogy a "Bartók+" témamegjelölés egy-két év után kiüresedik majd. Mára azonban bebizonyosodott, hogy a Bartók színpadi műveivel társított éves programok a 2001-es Bartók+Verdi sorozattól a tavalyi Bartók+Bécs eseményeiig roppant változatos, sokszínű és seregnyi új felfedezést kínáló fesztivált teremtettek. Így a 2006-os Bartók+Verismo vagy éppen a 2008-as Bartók+Szlávok programjába több olyan mű is bekerült, amelyet nálunk még Budapesten sem láthatott eddig a közönség, nemhogy Miskolcon, s ne feledjük, Kocsis Zoltánék tavaly nálunk tartották Schönberg Mózes és Áronjának legelső hazai előadását. 2010-ben is így lesz ez, hiszen a Bartók+Európa tematika keretei között nemcsak arra teszünk kísérletet, hogy az Európai Unió mindahány tagállamát képviselje egy-egy mű vagy előadó, de idén is számos különlegességet láthatnak majd a nézők, s persze magyarországi ősbemutatót is tartunk: az Észt Nemzeti Opera Erkki-Sven Tüür Wallenberg című művét hozza el a miskolci közönség elé. A miskolci születésű Vajda János pedig egy szimfóniát írt a tízedik fesztivál alkalmából, amelynek címe Sinfonia ma non troppo, s amelyet a Pannon Filharmonikusok adnak majd elő - ezzel is kapcsolódva Pécs európai kulturális fővárosi évadjához. Aminthogy az idei fesztivál egésze kapcsolódik majd ehhez, s egyúttal szó szerint előhangul is szolgál a 2011-es magyar uniós elnökséghez.

MN: A kezdeti kételyek jelentős részben alighanem magának a helyszínnek, Miskolc városának szóltak.

BT: A rendszerváltással Miskolc, a valamikori acélváros rettenetes szerepzavarba került, nagy lett a munkanélküliség, a létbizonytalanság, és sokakban valóban felvetődhetett, hogy pont operafesztivál kell-e ide. Ma már nem kérdés, hogy a fesztivál nagyon jót tett Miskolcnak és vonzáskörzetének, nem túlzás azt állítani, hogy öntudatot adott a városnak. Az csak a haszon egyik fele, hogy Miskolcot külföldön már odaszámítják a komoly európai operafesztiválok sorába, mert az legalább ennyire fontos, hogy a helyi polgárok eljárnak az eseményekre, s hogy valóban a magukénak érzik a fesztivált, és büszkék rá. Ráadásul az elmúlt évtized során Miskolc belvárosa megújult, felépült a Művészetek Háza az új koncertteremmel, s ez még vonzóbb keretet teremtett a fesztivál számára. Az operafesztivál igyekszik pártpolitika feletti ügy lenni Miskolcon, a támogatásunk eddig még nem vált politikai viták tárgyává. És sietve hozzátenném: ezt a támogatást a rendezvény túlnyomórészt vissza is forgatja a városba - idegenforgalmi bevételt teremtve, valamint bérleti díjak, bérek és fellépti díjak révén.

MN: Azért olykor mégis úgy tűnhet, hogy a helyszín nem ideális, hiszen számos produkció egyszerűen nem fér be az operafesztiválra.

BT: Ez valóban komoly gond, hiszen a XIX. századi építésű, s hozzá eredetileg természetesen prózai játszóhelynek szánt Miskolci Nemzeti Színházba nem hozhatunk igazi nagy operaprodukciókat: ide nem fér be a Bolsoj s persze a Scala egyetlen előadása sem, bármennyire is szerettük volna. Rendszeresen kompromiszszumokra és ügyeskedésre kényszerülünk, a zenekar egy része kiszorul az árokból - és így tovább. Ez középtávon feltétlenül megoldandó, a továbblépést gátló probléma, de terveink azért már vannak, elsősorban a Miskolci Egyetem egykori úgynevezett Fűtőművével, ahol akár Wagner-operák előadásait is megtarthatnánk. Ráadásul ennek az épülete mellett ott fut egy ma üzemen kívüli vasúti sínpár, ami közvetlen távolsági operajáratok forgalomba állításával a fesztivál egy másik problémáját, a logisztika akut gondjait, a reptér hiányát orvosolhatná.

MN: Az opera sztárközpontú műfaj, és a fesztivál néhány kritikusa éppen a nemzetközi operacsillagok hiányát emlegeti.

BT: Látni kell, hogy az opera legkeresettebb sztárjainak a gázsija számunkra megfizethetetlen. Egy-egy tenorsztár fellépti díja például az éves pénzügyi keretünk tekintélyes hányadát elvihetné, s ha nekem döntenem kell, hogy egyetlen eseményre költsem el ezt az összeget, vagy működtessem ebből a pénzből inkább a kamarazenei koncertsorozatot, az operaismertető előadásokat, s vendégeljek minőségi operaegyütteseket és persze minden évben néhány vitathatatlanul nagy művészt, akkor én az utóbbit választom. Az természetesen így is bosszant, amikor valaki "Tesco-gazdaságos társulatok" meghívását olvassa a fejünkre, hiszen ez az előadások ismeretében igazán méltánytalan kritikának ítélhető. Ezen a ponton kívánom emlékeztetni a fanyalgókat, hogy az elmúlt évtizedben vendég volt nálunk a Bécsi Opera, a milánói Scala és a római Santa Cecilia kórusa, Ramon Vargas és Renato Bruson, Giuseppe Giacomini és José Cura, Roberto Scandiuzzi és Paata Burchuladze, Jevgenyij Nyeszterenko és Jelena Obrazcova, de még hosszan sorolhatnám a többieket, Marton Évát, a magyar sztárokat. És számos művész már több alkalommal fellépett nálunk, mondhatni, visszajáró vendégünk.

MN: Ha a jelen szupersztárjai hiányoznak is Miskolcról, az operafesztivál így is betölt egy nagyon jelentős szerepet: újraépíti a magyar operakultúra kelet-európai kapcsolatrendszerét, ami a rendszerváltással jócskán megrendült.

BT: Ezt nagyon fontos feladatnak tartom, mert nekünk változatlanul a Kelet kapujának kell maradnunk az európai operaéletben, ebből a szerepből ugyanis komoly, tartós kulturális és, tegyük hozzá, idegenforgalmi nyereségünk származhat. Aki látta nálunk mondjuk a moszkvai Helikon Színház előadásait vagy az idén is visszatérő gerai társulat játékát, az jól tudja, hogy remek rendezéseket hoznak Miskolcra, hogy igazi korszerű operajátszást képviselnek. S ne feledjük, járt már minálunk Peter Konwitschny is, aki ma vitathatatlanul a legprogresszívebb operarendezők egyike a világon.

MN: Ön a kezdetektől tevékenykedett a fesztivál körül, s 2003 óta a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál ügyvezető igazgatója. Ám korábban mint basszistát ismerték Európa-szerte. Nem fáj a szíve az énekesi karrierjéért?

BT: De, nagyon fáj. 1986-tól jártam a világot operaénekesként, igazán nagyszerű művészekkel dolgozhattam, s máig vannak érvényes külföldi meghívásaim. Az bizonyos, hogy még nem zártam le az énekesi pályafutásomat, ám a jelenlegi elfoglaltságom egyszerűen nem kedvez a rendszeres gyakorlásnak. Ám úgy érzem, a basszistaévtizedeimnek így is komoly hasznát látom, s nemcsak az évek során kialakított nemzetközi kapcsolatok miatt. Operaénekes, zenés színházi ember vagyok, így sokkal nagyobb a rálátásom a válogatásra, a meghívandó produkciókra, s persze jobban tudok a kollégák lelkével bánni, és tudom, hogyan kell őket motiválni egy közös cél érdekében. S tudom azt is, hogy miként kell meggyőzni őket, hogy eljöjjenek hozzánk, Miskolcra.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.