"Jobb vagyok az unokatestvéremnél" - Benicio Del Toro színész

  • Kriston László
  • 2010. május 27.

Film

A 21 gramm, a Félelem és reszketés Las Vegasban, a Blöff, a Traffic, a Sin City, a Che, a Farkasember vagy épp a Közönséges bűnözők 43 éves, Oscar-díjas sztárjával, Cannes idei zsűritagjával a Torontói Filmfesztiválon beszélgettünk.

A 21 gramm, a Félelem és reszketés Las Vegasban, a Blöff, a Traffic, a Sin City, a Che, a Farkasember vagy épp a Közönséges bűnözők 43 éves, Oscar-díjas sztárjával, Cannes idei zsűritagjával a Torontói Filmfesztiválon beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Cannes-ból legutóbb a legjobb színész díjával távoztál Che megformálásáért. Nagy falat volt?

Benicio Del Toro: Ha sráckoromban árusítottak volna Che Guevara-pólókat, biztosan vásárolok. Vagy ha találkozom egy fickóval, aki viseli, belevaló csávónak tartottam volna. De a Che-kultusz a 70-es évek elején behalt, és csak a 90-es években éledt újjá. Mi Puerto Ricóban a suliban nem tanultunk róla. A Rolling Stones egyik dalából hallottam először a nevét, tizenhárom évesen, az Emotional Rescue albumon, a Little Indian Girl című szám szövegében. Később egy mexikói könyvesboltban leltem rá a kötetre, ami a családjának írott leveleit tartalmazta. Olvasásuk ahhoz fogható volt, mint amikor Hemingwayt vagy Kerouacot olvastam először. A legnehezebb szerepem. Akkor tudtam végre levetkőzni a gátlásaimat, amikor találkoztam azokkal, akik jól ismerték őt. Che özvegye, Aleida azt mondta: "Nem az a fontos, hogy úgy nézzen ki, vagy úgy járjon, mint Che, hanem hogy értse őt!"

MN: Steven Soderbergh azt mondta nekem, megesett, hogy kedve lett volna áthajtani az autópályán az ellenkező sávba, csakhogy véget vessen a kemény munkának. Te hogy bírtad a 78 napos forgatást?

BDT: Ha rajtam múlik, még mindig a dzsungelben ülök és azon filózok, nem kellene-e máshogy játszani a jelenetet. Steven irtó gyors. Egyszer vagy kétszer vesz fel minden jelenetet, azok is rendszerint hosszú beállítások.

MN: 13 évesen kerültél Puerto Ricóból Amerikába, angolnyelv-tudás nélkül. Hogy ment a beilleszkedés?

BDT: Azért nem volt olyan nagy törés az Amerikába költözés, mert iszonyúan felcsigázott, hogy láthatom a Rolling Stones Tattoo You turnéját! Nem viccelek. Imádtam a Who, a Clash, a Beatles meg a Stones zenéjét. Szerettem egymagamban lenni, ezzel sem volt baj. A srácokkal a kosárlabdázás hozott össze. Ott rögtön szert teszel egy-két barátra. Aztán jöttek a csajok. Úgyhogy megvolt minden.

MN: Nőcsábász hírében állsz...

BDT: A latino férfiaknak a bájgúnár jelző olyan kereszt, amit egész életükben viselniük kell. De a csajozásban épp olyan puhány vagyok, mint bárki más.

MN: Sok hollywoodi latino színész erős spanyol akcentussal beszéli az angolt. Te nem.

BDT: 13 évesen nálam véget ért a spanyolul hablatyolás.

MN: Régebben cigarettával égetted a tested, ha állapotba kellett hoznod magad a szerephez. Működik még a módszer?

BDT: Á, nem. Azóta érettebb lettem. Most már "játszom"! Ordibáló rendezőkre sincs szükségem.

MN: Harmincöt filmmel a hátad mögött fantasztikus teremtménnyé váltál: farkasemberré. Milyen volt?

BDT: Mintha halloweenbulira mennék.

MN: Nem az egyik napról a másikra futottál be...

BDT: A Közönséges bűnözők idején törtem fel. Na ja, hat kemény évembe telt, hogy eljussak oda. Nem volt könnyű. Nagymestere lettem azoknak a filmeknek, amik a mozikban nem jönnek be a közönségnek, de amint kijönnek videón, elkezdik dicsérni őket.

MN: Mára megtanultad, hogyan kell lavírozni a filmbizniszben?

BDT: Tény, hogy jó vastag bőr kell a képedre, hogy bírd a gyűrődést. Mert az egyik szereposztónak túl sötét a bőröd, a másiknak túl csúnya vagy a szerepre, a rendezőnek nem tetszett, amit a meghallgatáson nyújtottál, a producer szerint meg nem vagy elég nagy név! Rengetegen kételkedtek bennem, még azt is kétségbe vonták, hogy egyáltalán ezen a pályán van-e a helyem! De ennek nem szabad megingatnia. Soha nem tűztem ki magamnak határidőt, amin belül be kell futnom. Csak a színészi munka érdekelt.

MN: Végül kivételesen jó rendezőkkel hozott össze az élet: Gilliam, Weir, Ferrara, I–árritu, Sean Penn, Bryan Singer...

BDT: És Terrence Mallicket se felejtsük ki! Másfél évig dolgoztam vele, mielőtt kilépett a Che-projektből. Rengeteget tanultam tőle. Ízig-vérig naturalista filmes.

MN: Mennyire vagy munkamániás?

BDT: Az elmúlt években négy filmet forgattam egymás után, megállás nélkül, pedig az agyam mint a teknősbékáé! Lassan vánszorog. Ha túlerőltetem, bezörög. Semmire nem vágyok jobban, mint egy kis semmittevésre.

MN: A színészeten túl miben leled örömöd?

BDT: Hogy hazamegyek Los Angelesbe a kutyáimhoz. Hogy leülök egy kiadós vacsorára a haverjaimmal. Hogy festegetek. Szép nagy olajképeket. Hogy ácsolgatok. Főleg asztalokat. Los Angelesben pont azt szeretem, hogy az ember zavartalanul ellehet magában. Az se baj, ha napokig nem teszed ki a lábad otthonról.

MN: Tervek, szerepálmok?

BDT: Szoktam írogatni, van egy-két dolog a tarsolyomban. (1995-ben rendezett egy rövidfilmet Matthew McConaugheyvel a főszerepben, egy ideig pedig barátja, Hunter S. Thompson The Rum Diary című műve filmrevitelén munkálkodott - K. L.) Többször mondtam, hogy szeretnék már egy romantikus vígjátékban szerepelni. Ahol végre felvehetek egy csini öltönyt és elnyerhetem a hősnő kezét!

MN: Könnyebb lett az élet az Oscarral?

BDT: Amikor van egy díjesélyes szereped és a film moziba kerül, rengeteg üzleti ebédre kell eljárni. Megfutom én ezeket a köröket, ha muszáj. A díjak jól jönnek. Mert a hollywoodi blockbustereket nem te választod. 'k választanak téged. És akkor találnak meg, amikor felkapott vagy. Az Oscar után jöttek is a nagy szerepajánlatok. Mindössze szerencsém volt - nem hinném, hogy bárkinél nagyszerűbb lennék. Na jó, az unokafivéremnél azért csak jobb vagyok!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.