rés a présen

A húszéveseké a világ

Horváth György fesztiváligazgató

  • rés a présen
  • 2013. április 29.

Film

rés a présen: Mi indított a Titanic fesztivál megszervezésére?

Horváth György: 1992 őszén a londoni filmfesztiválon belém hasított a gondolat, hogy Budapesten nincs filmfesztivál. Akkor a Filmintézet és Filmarchívumban dolgoztam, próbáltam kitalálni, hogy is kellene elindítani. Perlaki György ügyvéd barátom, aki sajnos már nem él, segített létrehozni az alapítványt, írógépen írtam az első leveleket, a faxkészülék az ágyamtól pár méterre szólt, hogy tudjak éjjel is válaszolni, ha kell.

rap: A fesztivál eltelt húsz évében mi változott?

HGY: Az első Titanic Filmfesztivált egy helyszínen rendeztük, a Toldi moziban 1993 októberében, és a legelső film - a Kjú Dzsű története - Zsang Jimou rendezése volt. A nyitóesten Balassa Péter esztéta mondta a köszöntőt, s a kópiát csak röviddel a vetítés megkezdése előtt tudtam a Toldiba juttatni. Mára 5 helyszín, egész éves előkészítés és az utolsó hetekben 23 fős stáb dolgozik rengeteg önkéntessel és segítővel kiegészítve. Talán a fesztiválnak is köszönhető, hogy idővel bátrabb lett a hazai filmforgalmazás. Peter Greenaway, Mathieu Kassovitz, Dzsafar Panahi, a Quay fivérek, Baltasar Kormákur, Roy Andersson, Volker Schlöndorff vagy Guillermo del Toro feltűnése a fesztiválon örökre emlékezetes marad. A legnagyobb hiba, hogy nem lehet egy helyen megvenni a jegyeket az összes filmre vagy helyszínre. Viszont megvan a távlati cél: ezt megoldani. Szerintem a 40.-re meglesz.

rap: Az április 5-én kezdődő huszadik fesztiválnak mi lesz a tematikája?

HGY: Idén 10 film indul a versenyben, a többit szekciókba szerkesztettük. Az Ír szekció és a Staropramen sörkorcsolyák szekció cseh filmjei az adott ország legjobb alkotásait mutatják be. Újdonság a Sötét oldal válogatás mellett a Napos oldal 6 filmes blokkja. Északi fények (skandináv filmek) nélkül már nem is mernénk elindulni a filmvilágba, és nem lenne a Titanic fesztivál igazi a Zene mindenkinek szekció nélkül.

rap: Mik lesznek a fesztivál kiemelt programjai?

HGY: A nyitó- és a záróest, a találkozás a nemzetközi zsűrivel és a rengeteg közönségtalálkozó. Minden infó ott van a titanicfilmfest.hu oldalon.

rap: Mik a személyes kedvenceid?

HGY: Annyi különlegesség volt már itt, de mindig megdöbbent, milyen ereje van a jó dokumentumfilmeknek. Errol Morris A háború ködében (The Fog of War) című filmjéből értettem meg sok mindent Amerikáról és a világpolitikáról.

rap: Kik azok a partnerek, munkatársak, akiknek a legtöbbet köszönhetsz?

HGY: Az évek során számos barátra leltem, rengeteg bátorítást és segítséget kaptam. A legelső években Viveca Abrahams volt a meghatározó, aki a British Council munkatársaként nagyon sokat tett a város kulturális életéért, és nekem is irányt mutatott. Néha abban reménykedem, hogy váratlanul újból összefutunk egy villamoson. Amióta nincs közöttünk, szembesültem azzal, hogy nekem kellene másokat elindítanom a jó úton. Klassz lenne egy adag angolos jó modort elterjeszteni. Ezúton szeretném megköszönni valamennyi kultúrintézetnek és külképviseletnek, amelyek az évek során kiálltak a Titanic Filmfesztivál mellett.

rap: Ha nem sikerül létrehozni az első fesztivált, akkor most mit csinálnál?

HGY: Talán Angliában dolgoznék, és azon töprengenék, miért nem akar valaki Budapesten egy filmfesztivált szervezni.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.