rés a présen

A húszéveseké a világ

Horváth György fesztiváligazgató

  • rés a présen
  • 2013. április 29.

Film

rés a présen: Mi indított a Titanic fesztivál megszervezésére?

Horváth György: 1992 őszén a londoni filmfesztiválon belém hasított a gondolat, hogy Budapesten nincs filmfesztivál. Akkor a Filmintézet és Filmarchívumban dolgoztam, próbáltam kitalálni, hogy is kellene elindítani. Perlaki György ügyvéd barátom, aki sajnos már nem él, segített létrehozni az alapítványt, írógépen írtam az első leveleket, a faxkészülék az ágyamtól pár méterre szólt, hogy tudjak éjjel is válaszolni, ha kell.

rap: A fesztivál eltelt húsz évében mi változott?

HGY: Az első Titanic Filmfesztivált egy helyszínen rendeztük, a Toldi moziban 1993 októberében, és a legelső film - a Kjú Dzsű története - Zsang Jimou rendezése volt. A nyitóesten Balassa Péter esztéta mondta a köszöntőt, s a kópiát csak röviddel a vetítés megkezdése előtt tudtam a Toldiba juttatni. Mára 5 helyszín, egész éves előkészítés és az utolsó hetekben 23 fős stáb dolgozik rengeteg önkéntessel és segítővel kiegészítve. Talán a fesztiválnak is köszönhető, hogy idővel bátrabb lett a hazai filmforgalmazás. Peter Greenaway, Mathieu Kassovitz, Dzsafar Panahi, a Quay fivérek, Baltasar Kormákur, Roy Andersson, Volker Schlöndorff vagy Guillermo del Toro feltűnése a fesztiválon örökre emlékezetes marad. A legnagyobb hiba, hogy nem lehet egy helyen megvenni a jegyeket az összes filmre vagy helyszínre. Viszont megvan a távlati cél: ezt megoldani. Szerintem a 40.-re meglesz.

rap: Az április 5-én kezdődő huszadik fesztiválnak mi lesz a tematikája?

HGY: Idén 10 film indul a versenyben, a többit szekciókba szerkesztettük. Az Ír szekció és a Staropramen sörkorcsolyák szekció cseh filmjei az adott ország legjobb alkotásait mutatják be. Újdonság a Sötét oldal válogatás mellett a Napos oldal 6 filmes blokkja. Északi fények (skandináv filmek) nélkül már nem is mernénk elindulni a filmvilágba, és nem lenne a Titanic fesztivál igazi a Zene mindenkinek szekció nélkül.

rap: Mik lesznek a fesztivál kiemelt programjai?

HGY: A nyitó- és a záróest, a találkozás a nemzetközi zsűrivel és a rengeteg közönségtalálkozó. Minden infó ott van a titanicfilmfest.hu oldalon.

rap: Mik a személyes kedvenceid?

HGY: Annyi különlegesség volt már itt, de mindig megdöbbent, milyen ereje van a jó dokumentumfilmeknek. Errol Morris A háború ködében (The Fog of War) című filmjéből értettem meg sok mindent Amerikáról és a világpolitikáról.

rap: Kik azok a partnerek, munkatársak, akiknek a legtöbbet köszönhetsz?

HGY: Az évek során számos barátra leltem, rengeteg bátorítást és segítséget kaptam. A legelső években Viveca Abrahams volt a meghatározó, aki a British Council munkatársaként nagyon sokat tett a város kulturális életéért, és nekem is irányt mutatott. Néha abban reménykedem, hogy váratlanul újból összefutunk egy villamoson. Amióta nincs közöttünk, szembesültem azzal, hogy nekem kellene másokat elindítanom a jó úton. Klassz lenne egy adag angolos jó modort elterjeszteni. Ezúton szeretném megköszönni valamennyi kultúrintézetnek és külképviseletnek, amelyek az évek során kiálltak a Titanic Filmfesztivál mellett.

rap: Ha nem sikerül létrehozni az első fesztivált, akkor most mit csinálnál?

HGY: Talán Angliában dolgoznék, és azon töprengenék, miért nem akar valaki Budapesten egy filmfesztivált szervezni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."