Várhegyi Éva: Ekotrip
Egotrip
Pannon Ciprus
Már megint betett nekünk egy renitens ország baja. Most pont azé a Ciprusé, amellyel 2004. május 1-jén együtt léptünk be az Európai Unióba.
(2013-03-28)
Már megint betett nekünk egy renitens ország baja. Most pont azé a Ciprusé, amellyel 2004. május 1-jén együtt léptünk be az Európai Unióba.
A magyar-román rangadót kísérő közel sem szívderítő jelenetek, majd a Puskás-stadion elé kiömlő nemzeti fekália rádöbbenthette volna a kormányzó pártot, hogy a társadalom ellenében egyfajta magánhadseregként dédelgetett futballhuligánok még a fejükre nőhetnek, s egyszer majd választaniuk kell közöttük és a rendőrség között. De a jelek szerint az esetből most sem tanultak.
Lenne még itt egy méltatlanul hanyagolt aspektusa a Szaniszló Ferenc történetének, hajlunk rá, hogy a legfontosabb. Miután Balog Zoltán miniszter egy nagyszerű emberi gesztussal bevallja, hogy hibát követett el, midőn elmulasztotta csekkolni a díjazott életművének késői, a művészettörténetben "zaklatott" néven számon tartott alkotói korszakát ("période maniaque"), egy ugyancsak nagyszerű újabb gesztussal a szart Halász János kulturális államtitkár kilincsére keni.
Karsai László történész egy tévéműsorban leneonácizta a Jobbikot. A szervezet a jóhírének megsértése miatt bírósághoz fordult. Sokak megrökönyödésére a Fővárosi Törvényszéken első fokon a Jobbik nyert.
A Tudásod a jövőd! program több mint ígéretes! A Támop (Társadalmi Megújulás Operatív Program) és az EU támogatta nyelvtanulási és informatikai képzési programban százezrek tanulhatnának, minimális 2 vagy 5 százalékos önrészért cserébe. Csakhogy a 2012-es nehézkes indulás után a folytatás sem lett lendületesebb.
Lemondott Király Júlia, az MNB alelnöke. Királyt Simor elnöksége idején nevezték ki, mandátuma július elején járt volna le. A jegybank alelnökeként utolsó interjúját lapunknak adta.
A nemzeti ünnepet maga alá temető hókrízis és a katasztrófavédelem vezetésének hosszúra nyúlt szerencsétlenkedése aktuálissá tette a kérdést: mi történt e területen 2010 után? Nos, ami többnyire máshol is: a központi kontroll párhuzamosan erősödött a szakmai kapacitás leépülésével és a hatékonyság romlásával.
Ma délután 5 órakor mutatják be Kis János Mi a liberalizmus? című könyvét az OSA Archívumban. A szerzővel tavaly beszélgettünk Orbán Viktor rendszeréről.
A BVSC ingatlanjainak átvételére összehívott képviselő-testületi ülésen a zuglói polgármester tagadta az ingatlanfejlesztésekről szóló értesüléseket, pedig akkor már készen voltak a tervek. Az önkormányzat átvesz a volt MÁV-tól ingatlanokat, de a bevételek többségét hozó területek állami tulajdonban maradnak. A helyi Fidesz-KDNP-frakció tizenöt tagjából hatan nyíltan Papcsák Ferenc polgármester ellen fordultak.
A tárgyalások egy pontján Mario Draghi, az Európai Központi Bank elnöke megfenyegette a nicosiai kormányt: az EKB azonnal felfüggeszti az életmentő készpénzfolyósítást a ciprusi bankoknak, ha a parlamenti képviselők nem adják be a derekukat. Hétfő hajnalban beadták. De kinek mibe fog ez fájni?
"Csak én ismerem a kulcsát ennek a rettentő menetnek" - ezt a mondatot emelte ki önmaga számára mottó gyanánt Arthur Rimbaud Színvázlatok (Les Illuminations) című művéből a megzenésítésre vállalkozó ifjú Benjamin Britten amerikai korszaka kellős közepén, 1939-ben. Ez a hazai koncerttermekben ritkán felhangzó kompozíció, amely szoprán vagy tenor szólista közreműködését igényli a kamarazenekar mellé-elé, ezúttal napjaink egyik legizgalmasabb és legüdébb operacsillaga, a koloratúrszoprán Patricia Petibon főszereplésével kerül elénk a Müncheni Kamarazenekarral közösen tartandó fesztiválkoncerten.
Az 1968-as születésű Uwe Schmidt a kortárs német elektronikus zene egyik legnagyobb alakja. Több mint huszonöt éve alkot folyamatosan úgy, hogy emellett sokszor képes arra is, hogy ne vegye túlzottan komolyan magát.
A különös név alatt futó New York-i alkotó (Drew Lustman) az egyik legnagyobb ígéretnek számít az elektronikus tánczenében. Zenéje egyszerre táplálkozik dzsesszes gyökereiből (ifjabb korában játszott is zenekarokban), a dubstepből sarjadzó mély, basszusnehéz zenékből, a garage 2/4-es ritmikájából, techno- és house-hagyományból, soulból, jungle-ból és még sok minden másból.
Nemrég az Akváriumban adott koncertet az egykori New York-i no wave színtér experimentális együtteséből a világ első számú repetitív zajzenekarává lett Swans. A zenekarvezető Michael Girát láthatóan kimerítette az előző napi moszkvai turnéállomás: a frontember többnyire elharapott félmondatokkal válaszolt a Narancs kérdéseire - kivéve akkor, amikor az építőiparról faggattuk.
A magyarok legkedvesebb popzenekara elkészítette 13. lemezét, és rögvest be is mutatta Bécsben. Kritikusunk választ ad arra a kérdésre, hogy kikeveredett-e a Depeche Mode a középszerből, és vázolja, mi várható májusban Budapesten.
Lételeme a játékosság, erotikába öltözteti a barokk áriákat. Nála minden sóhajnak, sikkantásnak színe, komponáltsága van. A kis koboldból dívává érett világhírű szoprán sajátos felfogásban interpretálja az operairodalmat. Április elsején a Münchener Kammerorchester kíséretében érkezik a Budapesti Tavaszi Fesztiválra.
Ismét egy exhumáció a szovjet irodalom roppant tömegsírjából. Ahogy az Amerikába emigrált fiú utószavából kiderül: "Apám három hétig volt író, abban az értelemben, hogy meg is jelent, amit írt." Ez 1982. március 13-án történt, ekkor jelent meg Nyár Badenben című regényének pár oldala egy New York-i orosz lapban. Március végén az 1926-ban született szerző halott volt. Moszkvában.
Amikor Vázsonyi Vilmos (az ifjabb) 73 évesen véget vetett az életének, a nekrológok tanácstalanságukban, hogy az elhunytat érdem szerint elhelyezzék, először a híres Vázsonyiakról (nagypapa: Magyarország első zsidó származású minisztere, papa úgyszintén politikus) ejtettek szót, s csak ezután tértek rá az elhunyt érdemeire.
A gyermekkönyvekre szakosodott Csimota Kiadó pár éve izgalmas művészeti projektet indított: grafikusokat, illusztrátorokat kértek fel arra, hogy egy-egy klasszikus mesét saját stílusukban adaptáljanak, szigorúan szöveg nélkül, csak a képek segítségével. A Piroska és a farkas, a Hófehérke és A három kismalac után tavaly a Csizmás kandúr került sorra, amelyet szintúgy külön kötetekben dolgozott fel az öt képzőművész.
Kiállítás - Kartonpapírból készült, végtelenül aprólékosan kidolgozott mini dobozvilágokat látunk szépen sorban. Az előadások előtt készült makettek az életnagyságúnál huszonötször kisebbek, ennek ellenére minden, tényleg minden pontosan kivitelezett: kisebb körömnyi könyvek "teleírva", roskadozó asztal étellel és poharakkal, színészportré a falon - pont, mint egy babaházban.
A képzőművészet gender típusú interpretációja három hullámban öntötte el a várost: a Ludwig Múzeum egészen friss kiállítása atipikus módon a férfitestre vetítette a társadalmi nemek kérdését, és bemutatta az első férfiakt-kiállítást Magyarországon.
A Disneynél már régóta első a család, legyen szó oroszlánokról, ogrékról vagy urambocsá' emberekről: apuka a kamaszlány ellen, az új udvarló ellen, az anyós ellen. Hiába őskori leletek ezek, ha a mesegyár ügyesen forgatja őket. Hőseink a kőkorszaki, már szinte rém rendes családként működő Croodék, akiknek alapelve a "félj, hogy élj", így aztán csak néha merészkednek ki barlangjukból, némi vadászat, négykézláb rohangálás és artikulálatlan üvöltözés erejéig.
Amikor Sztupa és Troché látták elmúlni a hegyet, a szemük sem rebbent, olyan volt, mintha csak elolvadt volna, hogyha az idő legközelebb fagypont alá esik, újraéledjen, kinőjön, kivirágozzék. Olyan volt, mintha egy similabdákra terített zsebkendő alól a bűvész darabokban varázsolná ki a labdacsokat, a kendő (illetve hát a hegy) be-beomlott itt-ott, hogy végül kicsit gyűrötten szétterüljön az asztalon.
Előző filmjében baloldali színházi embernek adta ki magát Észak-Koreában, aztán - a "Ha érteni akarod a világot" fesztiválon most bemutatott filmjében, A nagykövetben (lásd: Visszhang, Magyar Narancs, 2013. március 21.) - görbe úton szerzett libériai útlevéllel a Közép-afrikai Köztársaságban kereste korrupt politikusok önleleplező társaságát, hogy gyémántkereskedő lehessen.
A gördeszkásból lett filmes, az amerikai független film üdvöskéje 19 évesen írta meg a Kölykök forgatókönyvét, 23 évesen már rendezett (a Gummo az 1997-es év legjobb és legrosszabb filmjeinek listáját is vezette), és még 30 sem volt, amikor kiégett. Most futó filmje, a Spring Breakers - Csajok szabadon miatt hívtuk fel.
Nem sokkal azután ismerkedtem meg Deannel, hogy kijártam a nyolcat. Nyár volt, már a huszadik oldal után kinn álltam az Osztapenkónál, s tudtam pontosan, hogy mit akarok.
Új filmje, a Tango libre - Szabad a tánc kapcsán beszéltünk vele Budapesten.
Majdnem azzal kezdtem, hogy önmagában is nagy teljesítmény a mai nehéz időkben esténként ezerhatszáz embert leültetni a két összetartozó színházba, a Vígbe meg a Pestibe.
Ha hívnák, ma is részt venne egy Fidesz-rendezvényen - mondja a hetekben másodszor is kinevezett igazgató, aki egyszerre alapító tagja a Magyar Teátrumi Társaságnak és elnökségi tagja a Magyar Színházi Társaságnak. Színháza sikereiről, a szakma két pártra szakadtságáról és a pályáztatás megszüntetéséről is beszélgettünk.
Friss, harsogó zöldségek, mélylila padlizsánhalmok, római kömény és koriander illata a levegőben, csilis, pácolt, savanyított citrom, amellyel nem lehet betelni, gőzölgő levesek az iraki zöldségessoron. A jeruzsálemi Mahane Yehuda piac novellányi témát ad. Ezúttal mégis az összes árut és hangulatot felülírja egy sütemény, amely mindent visz.
Különösen az ünnepek táján válik feltűnővé, hogy milyen szívós ravaszsággal próbálnak a kereskedők ránk tukmálni olyan ételeket, melyek állaga rácáfol a nevükre. Vagy jobb, ha megszokjuk a gyorspácot?
Egy nemzetközi kutatócsoport a Wikipédia szerkesztésének vizsgálata alapján matematikai modellt alkotott, amivel leírható, hogyan alakulnak ki a konfliktusok, hogyan lehet feloldani őket, és hogyan jöhet létre konszenzus a teljesen önszerveződő internetes hierarchiában. A kutatás vezetőjével, a Közép-európai Egyetem (CEU) Hálózattudományi Központjának professzorával beszélgettünk.
Utassy Ferenc karnagy-zenetanár és utazásszervező a szigetországban töltött nyolc év alatt fenekestül felforgatta Izland zenei életét, nyomot hagyott a közigazgatásban, és megváltoztatta a helyiek utazási célpontjait: nem kis szerepe van abban, hogy az elmúlt húsz évben a Magyarországra érkező izlandi turisták száma tízezres nagyságrendben mérhető.