Svédelve

Michel Gondry: Tajtékos napok

  • Kovács Bálint
  • 2013. június 23.

Film

Volt Michel Gondrynak néhány éve egy elég kínos filmje, a hozzá jól illő Tekerd vissza, haver! címmel, amelynek főszereplői, mivel egy véletlen során minden tartalom letörlődött egy videotéka kazettáiról, "megsvédelték" a filmeket, azaz fogtak egy kamerát meg a kéznél lévő holmikat, és újraforgatták őket - alufólia-ruhás szellemirtók kergettek szemeteszsákba bújt szellemeket például. S Gondrynak megtetszett az ötlet...

Ahogy ugyanis filmre vitte a híres Vian-regény szürreális világát, azt jóindulattal sem lehet máshogy nevezni (svédelt); ha lennének a történetben szellemek, biztosan szemeteszsákba lennének bújtatva. De nincsenek, csak olyasmik vannak, mint a napsugarakat jelképező, egyik végükkel az ablakhoz, másikkal a parkettához celluxozott fehér fonalak, egy egérruhába bújt és lekicsinyített ember, mint a többiekkel együtt lakó háziállat, és olyan stoptrükktechnika, amit valami ósdi szovjet mesefilmből menekíthettek át. Persze ez aligha meglepő: megvolt már párszor Gondrynál e tisztelgésnek és bájos múltidézésnek beállítani próbált öntetszelgő nosztalgiázás. Öntetszelgő, ráadásul hamis: abban a meghatott könnyektől homályosan látott múltban a rendezők ugyanis nem azért dolgoztak így, mert - mint Gondry - olyan cukinak és jópofának találták, hanem azért, mert - Gondryval pont ellentétesen - az akkor globálisan lehetséges és egyéni szinten elérhető legjobb minőségre törekedtek.

Pedig a látvány a főszereplő, s nem Audrey Tautou. A rendező gondosan ügyel arra, hogy pontosan végigmenjen Boris Vian minden leírt jelenetén és pláne minden groteszk agyszüleményén - s maga is hozzátoldjon néhányat, jó képességekkel imitálva a viani világ sajátos akcentusát -, így másra, például a történet értelmezésére már nem is jut energiája. Az addig oké, hogy a gazdag bonviván, Colin egy partin beleszeret a gyönyörű Chloéba, akivel hamar össze is házasodnak, csakhogy a lány tüdejében kinő egy lótuszvirág, s a gyógyítására tett egyre reménytelenebb kísérletekre rámegy Colin vagyona és életkedve is. De hogy miért is oly szürreális minden ebben a világban, miért van minden tele létezhetetlen dolgokkal - testmeleg hatására földből kinövő fegyverekkel, ejtőernyővel és űrhajóval közlekedő papokkal, önálló akarattal bíró tárgyakkal -, hogy van-e, ami jelent, jelképez valamit, s ha igen, akkor mit, arra Gondry egy sóhajtásnyi időt sem veszteget. Ahogyan az olyan kérdések megválaszolására, sőt feltételére sem, hogy vajon Colinnak van-e köze az őt körülvevő dolgok előbb boldogító, majd tragikus varázslatosságához, s az egész hogyan is illik a folyton jelen lévő zenéhez. Értelmezés nélkül viszont a Tajtékos napok nem tűnik többnek egy végtelenül sablonos, elég furcsa és egy picikét értelmetlen love storynál, amiben van egy egészen elbűvölő, megtörtségben, bohóságban és románcban is otthonos Romain Duris, meg egy Audrey Tautou, aki valószínűleg nem ért rá a forgatásra, mert úgy hat, mintha a szerepét korábbi filmjeinek jeleneteiből vágták volna össze.

Az újabb és újabb, különleges és még különlegesebb látványkreációk gyermekien lelkes sorozatgyártásának azonban nemcsak a nagy összefüggések, de még az olyan kevésbé bonyolult jelenségek is áldozatul esnek, mint például a mellékszereplők léte és jelentősége. Néha feltűnik a vásznon Colin jó barátja, Chick és a szerelme is. Aki olvasta a regényt, tudja is, hogy ők úgy nagyjából kicsodák, és így azt is, hogy hogy kerülnek a filmbe: benne vannak a könyvben, azért. E szinte szolgai regényhűség - meg a meglehetősen hosszú, a két órát felülről nyújtogató játékidő - ellenére a film utolsó harmada mégis képes összecsapott lenni, hogy a Vian-művel kötött ismeretség nélkül ne is feltétlenül legyen minden egyértelmű.

A regény egy-egy komolyabb, súlyosabb felvetését, mint Colin párbeszédét a közömbös Jézus-szoborral vagy a társadalom- és kapitalizmuskritika nagyobbik részét azért még így is sikerült kihagyni, és nem pótolni semmilyen, szabadon választott gondolati tartalommal. Na, nem arról van szó, hogy annyira hiányozna az a beszélő feszület a pókként rohangáló, élő ajtócsengő meg a magától visszanövő ablaküveg mellé, csak így felmerül a kérdés, hogy ha a rendező nem kívánta Boris Vian puszta cselekménysorán kívül a mögöttes tartalmakat is artikulálni, s nem érezte szükségét az alapmű saját magyarázatának, akkor miért kellett leforgatni a filmet.

Hát a látvány miatt, nyilván.

Az MTVA bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.