Film

A sziget

Film

A hó takar és tisztít, a sziget bezár, elválaszt tértől és időtől. A kettő együtt valamiféle szentség, erről szólna Pavel Lungin filmje, amely 2006-os bemutatója után most ért el a magyar mozikba.

Nem kapkod el semmit az alkotó sem, a mű Tarkovszkijt, Bergmant és az orosz nagyregényeket idéző belső harcok csendes szemléje, vívódás a bűnnel, a lelkiismerettel és az istennel. Anatolijt ifjan arra kényszerítik a nácik, hogy lelője saját elöljáróját. Vezeklésül érkezik a szigetre, egy elzárt, titokban működő ortodox közösségbe. Nem kell rejtett szimbólumokat keresgélnünk, útja könnyen értelmezhető, gondosan vezetett motivációs láncolat, amelyhez szinte egyértelműen kapcsolódik a "szent bolond" archetipikus figurája. Aki pedig nem más, mint a vívódó Anatolij: az együgyű, a gyógyító, a csodákra képes. Akihez munkahelyükről ellógó anyák lopják titkon beteg fiukat; aki felül és kívül áll egyházának szabályain, mert bűne (vagy inkább bűntudata) és feltétlen hite nem egyszerűen hívővé, de egyenesen jelképpé teszi. Nem nehéz hát a nézőknek minden mozdulatát ikonszerűnek látni; a monokróm képi világ, a hosszú snittekben tájakat mutató, mélázva kitérő kameraállások is erősítik a transzcendens hatást. Mindehhez a színészek erőteljes játéka járul, plasztikus arcok és figurák, minden gesztus, félmondat egy-egy önmagába zárt történet, tanmese. A sziget felemelően nyugodt, lírai film emberről, bűnről és hitről, de megmutat valamit abból is, hogyan lehetett istent keresni a hetvenes évek szovjet ateizmusának zord ege alatt.

Forgalmazza az Etalon film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.