Film

A sziget

Film

A hó takar és tisztít, a sziget bezár, elválaszt tértől és időtől. A kettő együtt valamiféle szentség, erről szólna Pavel Lungin filmje, amely 2006-os bemutatója után most ért el a magyar mozikba.

Nem kapkod el semmit az alkotó sem, a mű Tarkovszkijt, Bergmant és az orosz nagyregényeket idéző belső harcok csendes szemléje, vívódás a bűnnel, a lelkiismerettel és az istennel. Anatolijt ifjan arra kényszerítik a nácik, hogy lelője saját elöljáróját. Vezeklésül érkezik a szigetre, egy elzárt, titokban működő ortodox közösségbe. Nem kell rejtett szimbólumokat keresgélnünk, útja könnyen értelmezhető, gondosan vezetett motivációs láncolat, amelyhez szinte egyértelműen kapcsolódik a "szent bolond" archetipikus figurája. Aki pedig nem más, mint a vívódó Anatolij: az együgyű, a gyógyító, a csodákra képes. Akihez munkahelyükről ellógó anyák lopják titkon beteg fiukat; aki felül és kívül áll egyházának szabályain, mert bűne (vagy inkább bűntudata) és feltétlen hite nem egyszerűen hívővé, de egyenesen jelképpé teszi. Nem nehéz hát a nézőknek minden mozdulatát ikonszerűnek látni; a monokróm képi világ, a hosszú snittekben tájakat mutató, mélázva kitérő kameraállások is erősítik a transzcendens hatást. Mindehhez a színészek erőteljes játéka járul, plasztikus arcok és figurák, minden gesztus, félmondat egy-egy önmagába zárt történet, tanmese. A sziget felemelően nyugodt, lírai film emberről, bűnről és hitről, de megmutat valamit abból is, hogyan lehetett istent keresni a hetvenes évek szovjet ateizmusának zord ege alatt.

Forgalmazza az Etalon film

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.