Film

Szárnyas fejvadász 2049

  • - kg -
  • 2017. november 12.

Film

Illetlenség lenne azt firtatni, jó film-e a Szárnyas fejvadász, még száz év és biztosan kiderül, Ridley Scott unokáinak széfjéből addigra előkerül a végsőnél is rendezőibb változat. Addig maradnak az emlékek (első megtekintés: 1988, Május 1. mozi, utolsó: 2017, Regal Union Square Stadium), ezek viszont elég jók, ámbár lehet, hogy csak beépítettek, mint szegény Rachelnek, a csodaszép replikánsnak. Az úgy volt, hogy… De mindenki tudja, hogy volt, a régi ellenségek (Scott és Harrison Ford) újra barátok, az új Szárnyasnak Scott a producere, Ford pedig az egyik reklámarca. A másik Ryan Gosling, a replikánsokat vadászó replikáns, fajtája megvetett képviselője, aki olyan magányos, hogy Edward Hopper róla mintázta az Éjjeli robotbaglyok című festményét. De nemcsak a magány bántja az atletikus androidot, hanem önnön létezésének kérdései is, s mivel az ilyen kérdések megválaszolásához idő kell, az új Szárnyas fejvadász pedig eminensen törekszik a válaszokra (az előd ennyire nem ragaszkodott a megfejtéshez), a szereplők elég lassan cammognak a tájban. A táj a maga kötelező lepusztultságában nagyon szép, van hamuszürke és radioaktív-narancssárga, amit Denis Villeneuve rendező és Roger Deakins operatőr összehozott, az indokolttá teszi az elalélást. A többi egyelőre feledhetőnek tűnik, minden nagyon tüchtig, minden nagyon a helyén van, mintha a nagy gondolatokkal zsonglőrködő művészetbe már bele se férne egy kis jóféle giccs és olcsó ponyva, de ígérjük, 2042-ben, a film 25. évfordulóján, újranézzük, és ha kell, revideáljuk álláspontunkat.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.