tévésmaci

Csikócsengő

  • tévésmaci
  • 2013. október 26.

Film

Amikor Sztupa és Troché dobira mentek, csak az idő számított, nem törődtek szerencsével, balszerencsével. Már délután kiálltak - egymásnak negyvenöt fokos szögben, háttal - az Urak asztalára, s a meszszibe tekintettek. Sztupa Szentlaci, Troché Visi felé. Nem szóltak, csak méregették a megteendő távot: erőltetett menetben Sztupára egy óra, Trochéra másfél várt - vaksötétben.

Legalább a vacsorát meg kellett várni ugyanis, amikor kitört az esti szabadidős program kulturált eltöltése (az állomány tévét nézett, bármit is adott az), a HDM-üti pedig visszahúzódott az odvába, rádiózni, olvasni, unatkozni, meg még, amit olyankor lehet csinálni, ha az embert fölzavarják egy éjszakára a hegyre. Sztupa szeretett biztosra menni, s szeretett abban a hitben ringatózni, hogy úgy ismeri a környéket, mint a tenyerét, hisz' ő itt tényleg otthon van, gyerekkorában minden esős nap után ide járt ki gombászni, itt nősült, itt van a háza, amit húszas évei legelején, vagyis tavalyelőtt épített, kalákában a családdal meg a barátokkal. Ebből persze egy szó sem volt igaz, de ő folyamatosan ezt a filmet játszotta magának. Szentlacin nem is laktak Sztupák, csak Hornyákok és Dombaik. Csakhogy Sztupa nem ma kezdte a dobizást, ezért valóban úgy ismerte a környéket, mint a tenyerét - még éjszaka is. Mindig gondosan kivárta a takarodót, s még utána is egy órát, felvett egy üres málhazsákot, hallgatózott egy kicsit az üti szobája előtt, horkol-e már a hadnagy, persze horkolt, és lehetett indulni. Elhagyni a körletet, a kerítésen átmászni nem volt nagy szám, hisz mindenki tudta, hogy megy, valszeg még az üti is, mehetett volna akár a főkapun is, csak hát a játékszabályok, ha már játékszabályok sincsenek, honi légvédelem sincsen, s akkor dobi sincsen, dobi nélkül pedig szar az élet. Troché ezzel szemben jobb' szeretett minél előbb elindulni, különben is, javíthatatlan romantikus volt, azért választotta a jóval hosszabb utat, mert vad elképzelései voltak Visiről, hogy ott van ám a nagy élet, esténként nyugatnémet és holland turisták ülnek be a szórakozóhelyekre, valaki halk jazzt játszik, s a helyi aranyifjak táncolnak. Mindenki csak arra vár, hogy mikor érkezik meg ő, hogy rendeljen egy málhazsáknyi röviditalt. Ezért Troché akkor indult, amikor az állomány nekiült tévézni.

Pénteken (27-én) este nyolckor a Cinemax egy korai Sidney Lumet-dolgozattal keresi az értők kedvét - A zálogos 1964-ben készült és fekete-fehér, de olyan arcok játszanak benne, akiket - Rod Steigeren kívül - ma már nem ismer a kutya sem. Ugyanitt éjjeli fél kettőkor X polgártárs, ám tizenegy előtt volt a Film+-on A nagy kékség, alighanem azért, mert épp fut valami Luc Bessontól a mozikban is.

Szombat is a Film+ napja, délben: Száll a kakukk fészkére. A Duna este kilenc után egy kosztümös Jean Marais-filmmel szolgálja a nemzeti összefogást: a Csoda a farkasokkal c. francia-olasz filmet a zsáner legendája, André Hunebelle rendezte.

Vasárnap a Duna esti háromnegyed tíz előtt elkezdi az Eldorádót, Bereményi Géza fővárosi filmjét, melyben Eperjes Károly is fellép.

Hétfőn a Hollókezű Edward, ja, nem is az, hanem A holló című 1994-es amerikai mű figyel be a Film+-ra, éjjel fél tizenkettő előtt. Figyelem, nem arról a madárról van szó, ami nemrégiben foglalkozott Edgar Allan Poe vészhelyzetben tanúsított magatartásával, hanem arról, amiben Brandon Lee vitézkedett a tragikus folytatásig.

Kedden nem lesz semmi.

Szerdán egy vitathatatlan filmtörténeti klasszikus, lapunk online felületének kedvence, a gyermeki, sihederi lét nagy ismerője, Francia Truffa tesz egy rövid látogatást az MGM-en, este nyolctól, s elővezeti közlendőjét a Zsebpénz tárgykörében - tartalmas szórakozás lesz bizonyára, a hozzá illő, magas színvonalú szinkronnal. 23.40-kor Bakkermann várja 2007-ből kedves nézőit az RTL Klubon. Ezt még akkor is megnéznénk, ha a csatorna előfizetős lenne.

Csütörtökön Vitézy László Vörös földje 1982-ből a Dunán harcol kilenc után az HBO Féktelenüljével. Tévézni így is, úgy is idejét múlt muri.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.