DVD

A bácsi jót akar

Chan-wook Park: Vonzások

  • - kg -
  • 2013. október 26.

Film

Nincs mit szépíteni: minden történetet megírtak már, a legutolsót is immár harminc éve. Van, akinek elmulasztottak szólni erről, ezért még mindig próbálkozik, másnak szóltak ugyan, de makacsul küzd, és bízva bízik, hátha mégsem igaz a hír, s akadnak, akik úgy vannak vele, hogy jó, hát legyen, de azért ez még nem ok arra, hogy ne érezzük jól magunkat.

A messziről jött, rejtélyes múltú nagybácsi története megvan? Hát persze, hogy meg, megvolt már Hitchcocknál is, s ami megvolt Hitchnek, az indítja be csak igazán a cinefilek nyálelválasztását. Wentworth Miller, a jó nevű sorozatszínész (A szökés sztárja) is sokat szemezett A gyanú árnyékábannal, nem is csinál titkot abból, hogy a titokzatos nagybácsi Hitchcocktól van, a tücsökciripeléstől hangos, izzasztóan déli vidék pedig a gótikus, szellemházas történetek sajátja. Itt éldegél, mélyen délen, mélyen gyászban, s mélyen elfátyolozva a frissen megözvegyült anya és frissen elapátlanodott lánya - dekadens jólétben, kitömött állatok, setét pillantások és családi titkokat sejtető enyhe szájrángások közepette. Kísért a múlt, de az igazi kísértet ebben a pompásan díszletezett, szándékosan túlszínezett szellemvilágban az említett nagybácsi - megjelenése nem okoz osztatlan elismerést a házban, ám aki ferde szemmel nézi a gyanúsan jól vasalt új jövevényt, az hamar elérhetetlenné válik úgy mobililag, mint emberileg.

Bár a film színészileg sem semmi - a gyászát sikeresen levetkőző életveszélyes leánygyermek szerepében Mia Wasikowska hol úgy tud nézni, mint Pacsirta eltitkolt (s csúnyább) féltestvére, hol meg úgy, hogy a tücskök is hangosabban ciripelnek izgalmukban -, azért egy percig sem kétséges, hogy a Vonzások a neves dél-koreai mester, Chan-wook Park játékszere. Örömteli fejlemény, ha egy komoly életművel felvértezett filmes első angol nyelvű próbálkozásával az égvilágon nem akar semmit, csak egy kicsit eljátszani a műfaji színezővel. Egy kis bézs itt, egy kis Hitchcock-vörös ott, és - persze csak az íze kedvéért - némi Highsmith-karmazsin amott. Míg az Oldboy igazi, megterhelő főétel volt élő polippal és kalapáccsal, a Vonzások könnyed tapastál - véres kis falatkákkal.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.