Film

The Workshop

  • 2018. április 1.

Film

E francia film ellene megy a trendnek. Nem elhivatott művész érkezik, hogy a hegedülés, a tánc vagy a sakk segítségével közösséget teremtsen a társadalom peremén tengődő fiatalok között, majd felfedezzen s az elkallódástól megmentsen egy halmozottan hátrányos helyzetű ifjú zsenit, a filmvégi megnyugtató katarzis előidézése céljából. Itt a leépült iparvidék nem olyan nagyon szegény, viszont nagyon munka nélküli, magukat fölöslegesnek joggal érző fiataljai egy állami finanszírozású projektben írnak közösen krimit – ami már első ránézésre is erősen pótcselekvés jellegű, ám a tévéhíradóban jól kommunikálható tevékenység. Főleg, hogy van hozzá egy jó nevű írónő, aki el is hiszi azt a sok altruista lilaságot, amit a személyiségfejlesztő ún. műhelymunkáról a kamera előtt összehord.
A csoport mint olyan, ugyanis nem működik, nem működhet. És nem a voltaképpeni főszereplő, a világban helyét nem találó, szélsőséges nézetek felé is tájékozódó fiú miatt, aki nyers erőszakról ír, mindenkit provokál és mindent megkérdőjelez, hanem azért, mert a vele felszínre kerülő konfliktusok nélküle is ott munkálnak a mélyben, s ellehetetlenítik az együttműködésen alapuló életet. Vannak műalkotások, amelyekben mindenkinek megvan a maga igazsága, s az ellentétek feloldhatatlansága maga a dráma. Itt mindenkinek a maga léthazugsága van meg, a saját, jól körülhatárolt téveszméi, szubkulturális beidegződései, reflexei – a segítőkész értelmiségi pozíciójából indító, de tanítványát végül a maga regényéhez kihasználó írónőt beleértve, aki maga is ítélkezik megértés helyett.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.