Veiszer Alinda: „Nem Simicska Lajos hitelességéről beszélek”

  • narancs.hu
  • 2015. október 1.

Film

Már megy az új műsora a kormánykritikussá alakuló Hír Tv-n. De lehet-e hiteles Simicska tévéje? Bizsergető részlet friss interjúnkból.

Iványi Zsófia interjújában Veiszer Alinda beszél a velejéig kormányhű adóból épp kormánykritikus konzervatív csatornává alakuló Hír Tv belső viszonyairól, a hitelességről, a köztévé szánalmas eljárásáról vele szemben, jobb- és baloldal keveredéséről, de még Voldemort és a Magyar Narancs egykori tulajdonosa is szóba kerül.

A teljes interjút megtalálják a Narancs október 1-i lapszámában, alább a Simicska Lajos alakját körbejáró részlet olvasható:

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Magyar Narancs: Lehet tudni, hogy ki nézi most a Hír Tv-t?

Veiszer Alinda: Biztos készítenek erre vonatkozó felméréseket, de én erről semmit sem tudok. Most szerintem nem lehet megmondani, hisz’ épp totális átalakulás van.

MN: Ez az átalakulás, ugye, annak köszönhető, hogy a tulajdonos, Simicska Lajos – aki ma már papíron ugyan nem tulajdonos, de gyakorlatilag továbbra is az – összeveszett Orbán Viktorral. A G-nap előtt a Hír Tv a kormány szócsöve volt, most a vezetőség nyilatkozatai szerint kormánykritikus konzervatív csatorna. De tud ilyen háttérrel hiteles lenni?

VA: Még sokak szerint nem az, de idővel lehet. Számomra ez a lényege. Ülhettem volna otthon, és megvárhattam volna, amíg mások megcsinálják a hitelességét, és aztán szállok be. Lehet, hogy az okosabb döntés lett volna. De én úgy vagyok vele, hogy ha van valami, ami éppen átalakul, ami az eddiginél objektívabb tájékoztatásra és színvonalasabb műsorokra törekszik, akkor ennek a folyamatnak én nem leszek a gátja, sőt. Én ebben részt akarok venni.

Ha mindenki jól dolgozik, ha tud működni objektív hírcsatornaként, akkor lehet szakmailag hiteles. Én nem Simicska Lajos hitelességéről beszélek, hanem arról, hogy a Hír Tv lehet-e szakmailag hiteles. És szerintem lehet.

MN: Tudod magad függetleníteni a ténytől, hogy a csatorna tulajdonosa Magyarország legnagyobb oligarchája, és a hirtelen jött szakmai hitelesség oka az, hogy ő és a kormányfő már nem barátkoznak egymással?

VA: Szerintem akkor beleszállni valamibe, amikor a tulajdonos már nem a kormányfő barátja, az lehet vitatható döntés, valószínűleg az, de szerintem a lényege mégis az, hogy nem egy olyan oligarchával kezdtem együttműködni, akinek a neve a közvéleményben éppen összefonódik a korrupcióval, hanem egy olyan tévéhez jöttem, ahol a tulajdonos politikai kapcsolatai eltűntek. Ahol a piacról kell megélni. Tényleg nem a felmentés szándékával mondom, de az is egy létező stratégia, főleg külföldön látni rá példát, hogy azok a milliárdosok, akik vitatható körülmények között szerezték a vagyonukat, kompenzálni kezdenek. Hogy bűntudatból vagy imázsépítésből, azt nem tudom, de jó célra kezdik költeni a pénzüket. Ha most Simicskának van egy olyan szándéka, hogy az elmúlt időszakot kompenzálva például segítse a NER-en kívüliek munkáját, akkor hurrá.

MN: A korábbi nyilatkozatai alapján inkább a düh munkál benne, mint a bűntudat. Felmerül, hogy a Hír Tv átalakulásának az oka is a bosszúvágy.

VA: Egyáltalán nem látok rá a döntéshozatali mechanizmusokra, de az tény, hogy a műsorkészítésbe nem szól bele. Amit ő megtehet, az maximum az, hogy új vezetőket nevez ki.

MN: Neked elfogadható, hogy egy olyan személynek dolgozol, aki úgy lett gazdag, ahogy?

VA: Nem örülök neki. Ugyanakkor nagyon kevés olyan helyet ismerek, ahol azt mondhatom a tulajdonosra, hogy makulátlan és transzparens. (...)

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.