Veiszer Alinda: „Nem Simicska Lajos hitelességéről beszélek”

  • narancs.hu
  • 2015. október 1.

Film

Már megy az új műsora a kormánykritikussá alakuló Hír Tv-n. De lehet-e hiteles Simicska tévéje? Bizsergető részlet friss interjúnkból.

Iványi Zsófia interjújában Veiszer Alinda beszél a velejéig kormányhű adóból épp kormánykritikus konzervatív csatornává alakuló Hír Tv belső viszonyairól, a hitelességről, a köztévé szánalmas eljárásáról vele szemben, jobb- és baloldal keveredéséről, de még Voldemort és a Magyar Narancs egykori tulajdonosa is szóba kerül.

A teljes interjút megtalálják a Narancs október 1-i lapszámában, alább a Simicska Lajos alakját körbejáró részlet olvasható:

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Magyar Narancs: Lehet tudni, hogy ki nézi most a Hír Tv-t?

Veiszer Alinda: Biztos készítenek erre vonatkozó felméréseket, de én erről semmit sem tudok. Most szerintem nem lehet megmondani, hisz’ épp totális átalakulás van.

MN: Ez az átalakulás, ugye, annak köszönhető, hogy a tulajdonos, Simicska Lajos – aki ma már papíron ugyan nem tulajdonos, de gyakorlatilag továbbra is az – összeveszett Orbán Viktorral. A G-nap előtt a Hír Tv a kormány szócsöve volt, most a vezetőség nyilatkozatai szerint kormánykritikus konzervatív csatorna. De tud ilyen háttérrel hiteles lenni?

VA: Még sokak szerint nem az, de idővel lehet. Számomra ez a lényege. Ülhettem volna otthon, és megvárhattam volna, amíg mások megcsinálják a hitelességét, és aztán szállok be. Lehet, hogy az okosabb döntés lett volna. De én úgy vagyok vele, hogy ha van valami, ami éppen átalakul, ami az eddiginél objektívabb tájékoztatásra és színvonalasabb műsorokra törekszik, akkor ennek a folyamatnak én nem leszek a gátja, sőt. Én ebben részt akarok venni.

Ha mindenki jól dolgozik, ha tud működni objektív hírcsatornaként, akkor lehet szakmailag hiteles. Én nem Simicska Lajos hitelességéről beszélek, hanem arról, hogy a Hír Tv lehet-e szakmailag hiteles. És szerintem lehet.

MN: Tudod magad függetleníteni a ténytől, hogy a csatorna tulajdonosa Magyarország legnagyobb oligarchája, és a hirtelen jött szakmai hitelesség oka az, hogy ő és a kormányfő már nem barátkoznak egymással?

VA: Szerintem akkor beleszállni valamibe, amikor a tulajdonos már nem a kormányfő barátja, az lehet vitatható döntés, valószínűleg az, de szerintem a lényege mégis az, hogy nem egy olyan oligarchával kezdtem együttműködni, akinek a neve a közvéleményben éppen összefonódik a korrupcióval, hanem egy olyan tévéhez jöttem, ahol a tulajdonos politikai kapcsolatai eltűntek. Ahol a piacról kell megélni. Tényleg nem a felmentés szándékával mondom, de az is egy létező stratégia, főleg külföldön látni rá példát, hogy azok a milliárdosok, akik vitatható körülmények között szerezték a vagyonukat, kompenzálni kezdenek. Hogy bűntudatból vagy imázsépítésből, azt nem tudom, de jó célra kezdik költeni a pénzüket. Ha most Simicskának van egy olyan szándéka, hogy az elmúlt időszakot kompenzálva például segítse a NER-en kívüliek munkáját, akkor hurrá.

MN: A korábbi nyilatkozatai alapján inkább a düh munkál benne, mint a bűntudat. Felmerül, hogy a Hír Tv átalakulásának az oka is a bosszúvágy.

VA: Egyáltalán nem látok rá a döntéshozatali mechanizmusokra, de az tény, hogy a műsorkészítésbe nem szól bele. Amit ő megtehet, az maximum az, hogy új vezetőket nevez ki.

MN: Neked elfogadható, hogy egy olyan személynek dolgozol, aki úgy lett gazdag, ahogy?

VA: Nem örülök neki. Ugyanakkor nagyon kevés olyan helyet ismerek, ahol azt mondhatom a tulajdonosra, hogy makulátlan és transzparens. (...)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.