Film

Boldogság bármi áron

  • 2015. október 3.

Film

Egyszemélyes film. Jennifer Aniston, a hollywoodi vígjátéknagyüzem üdvöskéje ezúttal baleset után lába­dozó, egyetlen gyermekét elvesztő anyaként lézeng, émelyeg és szenved. Nem segít rajta a pozitív hozzáállást agresszív felszínességgel követelő csoport- és az elviselhetetlen testi fájdalmakkal járó fizikoterápia, viszont biztos léptekkel halad a teljes gyógyszerfüggőség irányába. Öngyilkossá lett terápiás csoporttársa példája vonzza, a szabadulás lehetősége a jóvátehetetlen, ezért fel sosem oldható kínoktól. Ez a kimért lassúsággal előrehaladó, apró eseményekből, cselekvésfoszlányokból álló film egy döntés megérlelődésének története.

Daniel Barnz rendezése lassú, itt-ott hatásvadász, fölösleges, elvarratlan mellékszálai miatt és a többször is nyomatékosított háttér-információk okán jócskán redundáns. Ám, mivel egyszemélyes film, Aniston jelenlétén, drámai erején múlik minden. Erőteljes, meggyőző alakításának hitele pedig ugyanabból a reflexivitásból meríti erejét, ami miatt komikaként is jó nézni a pályája csúcsára jutott színésznőt.

A hősnő tudja, milyen praktikákat dolgozott ki a civilizáció veszteségeink kezelésére. De azt is tudja, hogy mindez az olcsó, ipari pszichológia protokollja. Aniston viszont egy fordított utat bejárni képes alakot mutat fel. Aki a fájdalmat magától eltartani akaró világot nézi kívülről, a felkínált menekülési útvonalakat utasítja el, s épp a veszteséget akarja megélni. Mert nem igaz, hogy van segítség. A terheket sem lehet letenni. Azokkal együtt lehet felállni a padlóról. Esetleg.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.