Film

Boldogság bármi áron

  • 2015. október 3.

Film

Egyszemélyes film. Jennifer Aniston, a hollywoodi vígjátéknagyüzem üdvöskéje ezúttal baleset után lába­dozó, egyetlen gyermekét elvesztő anyaként lézeng, émelyeg és szenved. Nem segít rajta a pozitív hozzáállást agresszív felszínességgel követelő csoport- és az elviselhetetlen testi fájdalmakkal járó fizikoterápia, viszont biztos léptekkel halad a teljes gyógyszerfüggőség irányába. Öngyilkossá lett terápiás csoporttársa példája vonzza, a szabadulás lehetősége a jóvátehetetlen, ezért fel sosem oldható kínoktól. Ez a kimért lassúsággal előrehaladó, apró eseményekből, cselekvésfoszlányokból álló film egy döntés megérlelődésének története.

Daniel Barnz rendezése lassú, itt-ott hatásvadász, fölösleges, elvarratlan mellékszálai miatt és a többször is nyomatékosított háttér-információk okán jócskán redundáns. Ám, mivel egyszemélyes film, Aniston jelenlétén, drámai erején múlik minden. Erőteljes, meggyőző alakításának hitele pedig ugyanabból a reflexivitásból meríti erejét, ami miatt komikaként is jó nézni a pályája csúcsára jutott színésznőt.

A hősnő tudja, milyen praktikákat dolgozott ki a civilizáció veszteségeink kezelésére. De azt is tudja, hogy mindez az olcsó, ipari pszichológia protokollja. Aniston viszont egy fordított utat bejárni képes alakot mutat fel. Aki a fájdalmat magától eltartani akaró világot nézi kívülről, a felkínált menekülési útvonalakat utasítja el, s épp a veszteséget akarja megélni. Mert nem igaz, hogy van segítség. A terheket sem lehet letenni. Azokkal együtt lehet felállni a padlóról. Esetleg.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.