Lehet-e Magyarországon sörforradalom? - Folyékony házikenyér

  • Bart Dániel
  • 2010. szeptember 23.

Gasztro

A világon elfogyasztott évi több mint másfél milliárd hektoliter sör túlnyomó részét termelő gyárak négy multinacionális konszernhez tartoznak, és szép lassan ezek is lenyelik egymást. De itt vannak a függetlenek, és ha nem teszik őket tönkre, akár sikeresek is lehetnek - kispályán.
A világon elfogyasztott évi több mint másfél milliárd hektoliter sör túlnyomó részét termelő gyárak négy multinacionális konszernhez tartoznak, és szép lassan ezek is lenyelik egymást. De itt vannak a függetlenek, és ha nem teszik őket tönkre, akár sikeresek is lehetnek - kispályán.

Az Egyesült Államokban az 1920-ban bevezetett alkoholtilalom gyakorlatilag lenullázta a sörkultúrát, és hiába függesztették fel 13 évvel később, az amerikai sör ötven évre szitokszóvá változott. Ebben a légüres térben találtak magukra azok a home brewerek, akik a 80-as években sűrű és erős söreikkel törtek be az amerikai piacra, és munkásságuk nyomán, a 90-es években kitört az úgynevezett "amerikai sörforradalom". Ma már 1400 mikrosörfőzde és számtalan brewpub kínál több ezer fajta helyi sört a szomjas amerikaiaknak. Miközben a lassan reagáló mamutok továbbra is az európai toroknak értékelhetetlenül vacak söreiket főzik, az amerikai piac 4-5 százalékát már az ún. kézművessörök teszik ki, és a mikrofőzdék piaci részesedése évi 1-2 százalékkal nő.

Az amerikai sörforradalom teremtette meg az újkori kézművessör "eszméjét", melynek lényege, hogy a sörfőző kis mennyiségben, csak természetes alapanyagokból,

tartósítás nélkül

főz sokfélét. Ismeri a világ "sörészeti" hagyományait, és miközben igyekszik minél több műfajban nagyot alkotni, célja, hogy megtalálja szűkebb kultúrájára jellemző speciális sörét. Így ma Amerikában a vallon saisontól kezdve a pumpkin ale-en át a cseh barnáig vagy az oktoberfest bierig számtalan "újraértelmezett" hagyományos sört főznek, miközben évente születnek újak, mint például a sour, a savanyú sör, ami a belga lambicból kifejlesztett új, vadélesztős őrület, illetve a cascadian dark ale, a csakis amerikai komlóból előállítható, megdöbbentően keserű fekete sör.

Ma már Európában is egyre népszerűbb a kézművessör. Főleg Angliában, Hollandiában, Dániában, Svédországban és Belgiumban, de például Olaszországban is, ahol az elmúlt 10 évben száznál több kis főzdét alapítottak. Magyarországon (a 18. helyen állunk a sörivó nemzetek listáján) a rendszerváltás környékén hoztak létre egy csomó kis sörfőzdét - majd' 300-at -, mert úgy tűnt, ezzel jó pénzt lehet keresni. Itt azonban szó sem volt különlegességekről: a gyárakkal próbálták meg felvenni a versenyt, és olcsó, mindennapi söröket készítettek. A legtöbb vállalkozónak lövése sem volt a szakmáról, és bár ismert egy-két sikertörténet is, a nagy sörgyárak figyeltek fel rájuk: pár jól irányzott csapással szétverték a mini konkurenciát. Kizárólagos forgalmazási szerződésekkel kivásárolták alóluk a jól menő sörözőket, kicsit igazíttattak a jogszabályokon, és máris csődbe ment a kisüzemek nagy része. Amihez persze a tisztázatlan és kitermelhetetlen hitelállomány, a romló gazdasági helyzet is hozzájárult.

Mára alig 40 kisüzem maradt Magyarországon, ám ezeknek a java időközben megtanult "rendes" sört főzni, mivel felismerték, hogy a tömegsörök piacán nem rúghatnak labdába, ezért "kénytelenek" jó minőségűt készíteni. Közülük az egyik legeredményesebb a békésszentandrási Agro-flott a 10 százalékos alkoholtartalmú édes fekete Black Rose-zal, ami mértékadó honlap, a Ratebeer.com szerint a legjobb magyar sör.

A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke, Vaskó György, a felsőzsolcai Serforrás főzde tulajdonosa a nemzetközi együttműködés fontosságára hívja fel a figyelmet. A jó nevű prágai Pivovarsky Du·m brewpub sörmestere Felsőzsolcán vendégfőzte az első hazai India Pale Ale-t, ami ma a világon az egyik legnépszerűbb újrafelfedezett tradicionális sörfajta. Cserébe a prágai pubban csapolják a Serforrás tokaji aszúval erjesztett Korty nevű sörét. A Korty másik tanulsággal is szolgál: fontos, hogy a főzde söreiben kifejezze kultúráját, identitását, régiós kötődéseit. Ebben a szellemben főzték meg ugyanott a rakamazi almás sört is - szintén helyi alapanyagokból.

A magyarországi fejlődésnek számos akadálya van. Az első a brutális jövedéki törvény, ami az évi húszezer hektoliternél kevesebb sört előállító üzemeket kisüzemként kezeli, és gyakorlatilag nem vesz tudomást a házi sörfőzésről. Ma, ha valaki otthon főz magának és barátainak 20-30 liter sört, ugyanúgy kötelezhető az egymillió forint értékű jövedékiadó-biztosíték befizetésére, mint az, aki valódi kisüzemi sörfőzdét nyit, arról nem is beszélve, hogy komlóforraló üstöt csak a VPOP hozzájárulásával lehet otthon tartani.

Igaz, hogy komlót

bármilyen lábosban lehet forralni, de azt, hogy mi számít komlóforraló üstnek, a VPOP mondja meg. (Miközben uniós ajánlás bátorítja a házi sörfőzést.) Ráadásul az utóbbi években csökkent a sörfogyasztás Magyarországon, és azt a keveset is inkább az olcsóbból isszák - az olcsó sör pedig a multik felségterülete. A kis főzdék dolgát megnehezítik a sörözők nagy cégekkel kötött kizárólagos szerződései is, de az is, hogy egy nagyobb kocsmát kapacitásuk miatt már nemigen tudnak ellátni kellő mennyiséggel. Mindez persze akkor volna érdekes, ha bárki ismerné a termékeiket - de a sörfőzők túlnyomó része a fizetőképes kereslettől távol, a kitörés és a piacra jutás esélye nélkül végzi a munkáját.

Ahhoz, hogy Magyarországon a helyére kerüljön a kézművessör, a kisüzemi sörfőzés, és kialakuljon egyfajta modern sörkultúra, alapvetően négy dolog lenne szükséges. Mindenekelőtt hagyni kellene dolgozni a 20 litereket készítő házi sörfőzőket, amelyek a kereskedelmi szempontok kizárásával folyamatosan kísérleteznek új technikákkal, eszközökkel, eljárásokkal, új ízekkel, műfajokkal, és az internet segítségével lépést tartanak a nemzetközi sörfőzés legújabb áramlataival, hiszen a külföldi példák azt mutatják, hogy az igazi innováció tőlük származik. A kisüzemi főzdéknek ki kellene lépniük információhiányos, elszigetelt világukból, meg kellene ismerkedniük a világban zajló sörforradalommal, a számtalan új fajtával, és tudatosítaniuk kellene, hogy a túlélés egyetlen záloga a minőség. Ügyelniük kellene arra, hogy bármilyen sört is főznek, az egyenletes minőségű legyen, és persze meg kell tanulniuk eladni magukat a zsúfolt piacon. Ehhez persze helyzetbe kellene őket hozni, és ez leginkább a vendéglátóipar szereplőin múlik. Az ő feladatuk lenne közvetíteni a közönség igényeit a sörfőzők felé. Ahogy az elmúlt 20 évben beletanultak a minőségi magyar bor pozicionálásába, időszerű volna egy új narratíva a magyar sörnek is.

De vajon milyen igényei vannak a közönségnek? Egyszerre szeretne olcsón, jó és ismerős sört inni, és vágyik az újdonságokra. A kézművessör alapvetően nem drága, és a kisüzemben sokkal könnyebb újdonságokkal előállni, mint a nagy gyárakban, ahol minden apró változásnak súlyos anyagi vonzatai vannak. A kézművessörben tehát ott a lehetőség, hogy kielégítse az igényeket, csakhogy a közönség jó részének nincsenek igényei: leszokott róla, hogy legyenek. A kézművessör reneszánszához vezető négy lépcső közül talán ez a legmeredekebb - sok millió ember fogyasztási szokásait nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni.

A helyzet mégsem reménytelen. A sörfőzéshez - a borászattal ellentétben - nem kell "istenáldotta mikroklíma", "varázslatos terroir", csak tudás, pénz és szorgalom. Kellő elszántsággal a világ végén is lehet jó sört főzni. Ráadásul a külföldi példák számos tanulsággal szolgálnak. A brewpub - magyarul látványsörfőzde - például az egyik legjobb módja a dolog népszerűsítésének. Amerikában a sört a gasztronómiához, sőt a csúcsgasztronómiához kapcsolják - vannak sörvacsorák, sörmenük, sörsommelier-k, és egy elegáns vendéglőben már nem csak bort lehet inni a vacsorához. A tengerentúlon és Nyugat-Európában hetente rendeznek helyi sörfesztiválokat - a lokális sör identitásképző tényező lett.

Magyarországon belátható időn belül nem lesz sörforradalom, mégis valami megmozdulni látszik. Brewpub nyílik a most épülő CET kulturális központban, a tervek szerint tavasszal pedig kézművessör-fesztivál lesz a Terézvárosban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.