étel, hordó

Petrocelli – Gárdony

  • ételhordó
  • 2020. április 5.

Gasztro

A februári tavaszi hétvége sokakat a Velencei-tó partjára csábított, pedig az ilyenkor elég szomorú mutatvány. Még úgy is, hogy a télire eltett vízibiciklik, a bedeszkázott sütödék, üres fagylaltozók látványát valamelyest ellensúlyozza a hét ágra sütő nap. De itt és most felesleges a vendéglátásra még csak gondolni is: vagy teli hassal, vagy otthonról hozott falatokkal érdemes nekiindulni, mert délibáb lehet csak a parton nyitva lévő étkezde. (Leszámítva az ún. Velence Korzót, de az inkább bevásárlóközpont.) Azonban a gárdonyi–agárdi partvidéken a Petrocelli a legkevésbé sem délibáb. Télen-nyáron nyitva vannak – most csak hétvégenként –, és rendes étlapjuk van. Sőt, a terasz is üzemel, bár a hosszabb ücsörgéshez hideg van. De a tavat bentről is látni, rá­adásul nemcsak a panoráma, de a barátságos kiszolgálás is bearanyozni látszik a napunkat. A berendezők Petrocellire, a múlt század hetvenes éveiben nálunk is sikerrel futó amerikai tévésorozat és film ügyvéd címszereplőjére semmivel nem emlékeztetnek, ellenben van tömlöchatású nyers téglafal és téglából rakott kandalló.

A halászlé (1990 Ft) a megtestesült átlag: nem csíp, de nem íztelen, nem emlékeztet a pocsolyára, de nem is emlékezetes. Menzán fejedelmi lakoma, halászcsárdában botrány, ám azt csak nyáron tudnánk megmondani, hogy az itteni parti felhozatalhoz képest mennyire jó vagy rossz. A burgundi szarvasragu rösztiburgonyával (2790 Ft) már egyértelműbb csalódás. A hús néhol hártyás, a sárgarépa szétfőtt, a mártás jellegtelen, s talán nem véletlenül öntöttek rá egy csomó tejfölt. A röszti előre gyártottnak tűnik, és nem is sütötték ki rendesen. Ehhez képest a túrógombóc (1390 Ft) mennyei élmény. De kizárólag ehhez képest. Mert valójában semmi különös, legfeljebb annyiban, hogy az árához mérten igen kis adag. És mivel a tejföl és a cukor leural mindent, a túróról legfeljebb annyit mondhatunk, hogy találtunk benne azt is. Mindent összeadva, a Petrocellinél sokkal jobban jártunk volna egy kávéval a teraszon.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.